door JantjeV8 » 27 aug 2008, 19:28
Inderdaad Trouwkoets: KAN duiden op.
We moeten het van enkele regels tekst hebben. Van een oliestroom via de bypass gaat een motor niet stotteren, maar de bypass hoort ook niet te openen en de oliedruk hoort niet te varieren (bij een vast toerental).
Nu die symptomen zich gelijktijdig voordoen geef ik aan dat een vastloper wel eens het gevolg kan zijn...
Een vastloper:
In feite is een vastloper een zuiger die zich vast vreet in de cilinder wand, meestal dus door te schraal lopen ofwel te weinig olie. Andere oorzaken zijn water in plaats van olie, te heet geworden motor als gevolg van bijv. een lekke waterslang enige tijd geleden (!!!), een slechte verbranding etc etc. Een motor die lang stil gestaan heeft kan een zuigerveer vast gaan zitten in de zuigergroef, uiteindelijk afbreken en je hebt ook een vastloper.
Een afgebroken klep, ook vanwege een slechte verbranding/afstelling, komt bovenop de zuiger, zuiger maakt compressieslag, afgebroken klep slaat knotsvast in de bovenkant van de zuiger, brokstukken komen tussen zuiger en cilinderwand en je hebt ook een vastloper.
Veel vastlopers gaan gepaard met een herrie alsof je een stalen kist vol bouten en moeren door elkaar rammelt.
Het komt ook voor dat een zuiger, even los van de oorzaak, even klem loopt in de cilinder en zich weer los weet te werken. Hij zal ongetwijfeld krassen achterlaten, en een geoefend oor zal een klop-geluid horen naderhand, maar de motor kan nog goed lopen. Eigenlijk is dat geen vastloper, maar een aanloper.
Soms loopt een motor vast en na afkoeling wil hij nog wel eens weer starten. Er is iets aan de hand, maar de schade kan meevallen.
In dit geval is het moeilijk de conclusie te trekken, maar het feit dat een aantal dingen gelijktijdig optreden maken bepaalde oorzaken wel erg aannemenlijk.
Als je er geen verstand van hebt, laat een ander oordelen.
2e versnelling zetten en duwen, duw je de auto door zijn compressie heen, dan zit hij redelijkerwijs niet vast. Als je dat weet zou je hem even kunnen proberen te starten, hoor je iets geks, direct uitzetten.
Oliepeil controleren, kleppendeksel lichten en klepspeling controleren. Compressie meten geeft ontzettend veel informatie, uitlaatspruitstuk demonteren en in de uitlaatkanalen kijken kan erg veel informatie geven. Olie aftappen en beoordelen, carterpan demonteren en kijken wat je daar in tegenkomt. Heb eens een Parker vulpen met gouden clip aan de dop in een carterpan gevonden...