[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Een dagje sleutelen in Waarland : Techniek - 10

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 jan 2025, 08:11

Een dagje sleutelen in Waarland

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Een dagje sleutelen in Waarland

Berichtdoor JaapW114 » 29 aug 2008, 23:41

Henk,

Waarland heeft 2.400 inwoners, 1 supermarkt, 1 bakker en een slager, 1 bowlingbaan en een kroeg.
Een snackbar die al jaren gesloten is en te koop staat. Verder is het een echt boerendorp, er is niet eens een rotonde en aan verkeerlichten doen ze ook al niet.
Schouwburg, heleaas hiervoor zul je naar Heerhugowaard of Alkmaar moeten. Het hoort bij de gemeente Harenkarspel en het is geweldig om te wonen, alleen al om de rust en stilte.

Er worden inderdaad meer van die hele leuke vrijstaande woningen gebouwd.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 29 aug 2008, 23:54

Klinkt niet verkeerd Jaap,, alleen ben ik bang dat Marina de boot zal afhouden, potverdorie :o))
Ik heb,,, ach,, laat ik er maar over ophouden Jaap anders gaan we weer vreemd,,
wat dit onderwerp betreft natuurlijk ;o))

Groet, Henk
henklith

Berichtdoor JaapW114 » 30 aug 2008, 00:03

Henk,

Er zijn meer vrouwen dan kerken!Maar ik heb een vriendin die nooit zeurt, erg lekker kookt, ervoor zorgt dat er nog een restje eten overblijft voor daags erna op het werk, altijd jaloerse blikken van collega's (dat ruikt wel lekker), het weekeinde kan ik mijn gang gaan in Waarland. Ik maak erg veel uren in Maarssen, ook nooit een probleem. Maakt niet uit hoelaat ik thuis kom, ze kookt altijd alles vers voor mij. Dus eigenlijk mag ik helemaal niet klagen. Ook bakt ze erg graag taart en cake, dus mijn collega's kijken iedere maandag naar mijn komst uit, die krijgen altijd wat bij de koffie.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor henklith » 30 aug 2008, 11:57

Jaap je moet een gelukkig mens zijn, kan niet anders ;o))
Ach Marina heeft ook zo dr kwaliteiten, maar overal is wat zullen we maar denken.
Het is in het leven geven en nemen!
Groet, henk.

N"B: als je nog in Maarsen bezig bent, kom dan is een bakkie doen.
(voor dat de koek op is natuurlijk)
henklith

Berichtdoor Remigius » 30 aug 2008, 19:03

NEt terug uit Waarland, even lekker gegeten (thuis) en kort verslag..

Nou ik reed me een slag in de rondte maar toch gevonden, als je eenmaal op de juiste weg zit is het zo te zien (Benzen voor de deur haha).

Werd lekker gewerkt door de mannen, Wiebren zat tot aan zijn oksels onder de smeer, een mooi plek daar.

Mijn 'klusje' is niet gelukt, een simpele startmotor vervangen is heel lastig als het oliepeil van de automaat ervoor zit is gebleken, dus dat wordt een andere keer. Zal snel december worden ben ik bang, maar komt goed.

Wiebren, Jaap, bedankt voor de gezellige middag en koffie en koek, tot een volgende keer!

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor JaapW114 » 30 aug 2008, 20:04

Hallo Henk,

Dat zal ik zeker een keertje doen, komende week wordt lastig, dan heb ik een mee rijder. De week erna ga we de nacht in. Misschien moeten we dan 's middags wat afspreken, rijd ik door naar het werk. Alleen beginnen we daar om 20.00 uur.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 30 aug 2008, 20:23

Hallo Remy,

Altijd weer leuk om nieuwe clubleden te leren kennen.
Aangezien de olie van de automaatbak toch ververst en het filter vervangen moet worden, is het net zo handig om dat te kombineren met het vervangen van de startmotor. Kan meteen je koelvloeistof ververst worden.

groet,

Jaap <br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/08/30 20:25

JaapW114

Berichtdoor henklith » 30 aug 2008, 20:41

Wat heeft die W123 toch een grote muil :o))

Ok Jaap, bel me van te voren dan even he!!
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Remigius » 30 aug 2008, 20:46

En rijdt als een trein! hahaha.. en minimaal 1 op 6 op LPG tegenwoordig.

Ja Jaap, dat was duidelijk-rare Duitser die die peilstok precies daar ontwerpt..zeker een Franse Stagiair.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Wiebren240D » 30 aug 2008, 21:09

Hallo Allemaal

1 ding is zeker het was een geslaagde en nuttige dag vandaag

de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JaapW114 » 30 aug 2008, 21:15

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 31 aug 2008, 16:46

Gister ook kennis gemaakt met Engel, had een probleem met zijn richtingaanwijzer, welke niet meer in de gewenste stand bleeft staan. Uitbouwen en met de Dremel het uitsparinkje iets dieper proberen te maken. Waar het fout ging weet ik niet, maar ineens een hand vol kleine onderdeeltjes, die niet meer tot een geheel samen te bouwen waren. Gelukkig had Wiebren nog een doos vol spullen mee, waaronder ook richting aanwijzers. Alleen deze zijn van de W114 / 115, dus niet alle funkties werken op de W123. Gelukkig wel het richting aangeven, dus Engel kon weer richting aangevend huiswaarts. Inmiddels een berichtje van Engel gekregen dat hij een nieuwe voor de W123 op Marktplaats gescoord heeft en ook meteen heeft ingebouwd. Ook geconstateerd dat er een gaatje in zijn uitlaat zit, dus over twee weken gaan we eens kijken of we dat kunnen verhelpen.

groet,

Jaap

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 31 aug 2008, 16:47

Engel in opperste concentratie! <br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/08/31 16:48

JaapW114

Berichtdoor JaapW114 » 31 aug 2008, 16:48

Mooi stukje techniek, zo lang het nog een geheel is!

JaapW114

Berichtdoor Martijn_200D » 01 sep 2008, 12:29

Ja, het was met recht weer een hele dag in Waarland.
Van 9.30 tot ongeveer een uur of 5 's middags.

Ik heb de foto's nog niet op de pc, dus die volgen even later.

Inmiddels is de 300D een stukje verder richting apk-klaar:
De onderste fuseekogel en binnenste stuurkogel (beide links) zijn nu vervangen, met grote dank aan Wiebren die de onderdelen heeft geregeld en ze heeft geplaatst !

Het zat allemaal natuurlijk weer niet helemaal mee.
Zo was er een stuurkogel waarbij het schroefdraad voor de bout bijna weg was, zo kaal was die.
Hij zat er al onder, maar we merkten het gelukkig optijd, zodat Wiebren nog een andere stuurkogel kon monteren.

Ook met de fussee kogel ging niet alles helemaal zoals het hoort, maar Wiebren is er de man niet naar om de klus niet geklaard te krijgen.

Helaas zal ik zelf nog even wat aan mijn ogen moeten gaan doen.
Op de vraag van Wiebren of de wielen beide mooi recht stonden heb ik ja geantwoord.
Bij het wegrijden eind van de middag (iedereen was toen al weg) kwam ik erachter dat ik niet nauwkeurig genoeg heb gekeken.
Het linkerwiel stond naar rechts, terwijl het rechterwiel gewoon rechtuit stond.

Ik kan jullie vertellen: het rijden is dan een heel vreemde gewaarwording !
Continue met piepende band ben ik naar huis gereden.
Het sturen was ook erg opletten, niet een seconde dat stuur loslaten, want dan lig je in de berm.
Affijn, ik heb het weer gehaald en zondag maar gelijk even de stang waar de stuurkogels aan zitten een stukje ingekort (nou ja, de kogels er verder ingedraaid)
Eigenlijk was dat nog een fluitje van een cent en was binen 20 minuten gepiept.

Wiebren, bedankt weer voor de onderdelen en de hulp !

Zonnige groet,
Martijn
Martijn_200D

Berichtdoor Martijn_200D » 01 sep 2008, 12:33

Na het kogels wisselen hebben we nog de 2 leidinkjes onder de auto vervangen, de retour- en ontluchtingsleiding.
Wiebren en ik kregen de slangklemmen niet los, maar met de oerkracht van Jaap was dat zomaar geregeld.

En ik denk dat ik niet erg goed op het forum heb gelezen ofzo, maar toen de oude leidingen eraf waren kwam ik er pas achter dat ze niet dezelfde diameter hebben !
De ene was 8, de andere 10 !
Gelukkig heeft Jaap een soort Pandora's Box, en die had nog wel een leidinkje 10 liggen.

Alsof dit alles nog niet genoeg was heeft Jaap tussendoor ook nog even met een geniaal idee mijn overloop tankje van de koeling fatsoenlijk vast gemaakt met mooie beugels.

Jaap, jij ook weer hartelijk dank !!

Zonnige groet,
Martijn
Martijn_200D

Berichtdoor henklith » 01 sep 2008, 12:52

Hoi Martijn wat leerzaam allemaal he :o))
Maar ik denk dat je de spoorstangen eerst op moet meten voor je er wat aan gaat vervangen, teken de lengte af op de werkbank, of beter klem de net gedemonteerde spoorstang even tussen twee blokjes hout, die je met lijkmtangen op de werkbank klemt dan heb je de toale lengte redelijk exact denk ik.
Is allemaal buro wijsheid hoor, maar ik denk er altijd van te voren over na voor dat ik wat onderneem wat niet tot mijn vakgebied behoord :o))
Groet, Henk.
henklith

Berichtdoor Citrobenz » 01 sep 2008, 13:55

Hallo Martijn,

Stel of laat even je sporing stellen.

Dat kan niet zo maar met natte vinger werk.
Je had het kunnen opvangen zoals die andere Henk al zegt, als je de oude spoorstang/kogel demonteert gelijk opmeten zodat je de nieuwe op juiste lengte monteert. (vooraf dus aftekenen)

Nu zou ik toch de sporing stellen anders kost het je banden.

succes er mee
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Martijn_200D » 01 sep 2008, 14:44

Dat uitlijnen gaat ook zeker gebeuren, dat moet sowieso.
Er moest voor de ingreep al uitgelijnt worden, maar daar heb ik even mee gewacht omdat de boel nog vervangen moest worden.

Dat opmeten hebben we wel degelijk gedaan, maar door alles wat er mis ging is de laatste keer niet meer gemeten .... en tja, dan gaat het juist fout.

Zonnige groet,
Martijn
Martijn_200D

Berichtdoor JaapW114 » 01 sep 2008, 20:29

Martijn,

Ik heb nog wel een paar foto's van zaterdag.
Tot zover ging het voorspoedig!

JaapW114

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek