door Trouwkoets » 01 sep 2008, 12:16
Dit jaar met de familie van 6 tot 23 augustus op vakantie geweest. Oorspronkelijk doel was de Harz in Duitsland.
Deze keer niet met de tent, maar met een geleende vouwwagen. Nu heb ik een enorme hekel aan alles wat je aan een trekhaak mee moet sleuren, maar de bleek een zeer gunstige uitzondering. Hij weegt beladen nog geen 500 kg, je kan er tijdens inhalen heel goed ruim boven de 100 km/u mee rijden, en hij staat binnen 1 minuut.
Hier test de jongste van de familie het deksel
De Harz is een middengebergte in Midden Duitsland, ten zuidoosten van Hannover. Midden door de Harz loopt de vroegere grens tussen Oost- en West-Duitslan. je kan daar op veel plekken nog de sporen van terugvinden.
Grootste trekpleister in de Harz is zijn de . Op het gehele net wordt dagelijks met stoom gereden, en op de Brockenbanh naar de hoogste top van de Harz, wordt alleen met stoom gereden.
Een waar paradijs voor iedereen die gek is van stoomtreinen.
Hier beelden van het perron van station Drei Annen Hohne
Als je de Alpen gewend bent is wandelen in de Harz nogal een suffe bezigheid. De bergen zijn er niet stijl, je moet dus ver lopen voor een beetje hoogteverschil (wij meten thuis tochten in de totale stijging, niet in horizontale afstand) en je loopt voortdurend tussen de bomen. En verder troffen wij slecht weer.
Na 5 dagen hebben we besloten om door te trekken naar het zuiden.Uiteindelijk neergestreken in Zernez, in het Engadin een Zwitserland. Voor mij wel een bekend plekje, ik ben er sinds 1969 al vele malen geweest.
Ook in Zernez zat het weer de eerste dagen niet mee. Hier een beeld van de Piz Linard, bedenkt met wat verse poedersuiker. Voor Zernez is het zicht op de Piz Linard wat Piet Paulusma is voor het weer in NL. Als de Piz Linard in de wolken verdwijnt, pak dan je dikke trui en je paraplu maar!
En wat doe je tijdens slecht weer in Zwitserland? Treinen! Dus met de hele familie een dagje Albulabahn gedaan. Voor de niet-treinofiele onder ons: De Albulabahn is een spoorlijn die het Rijndal en het Engadin verbindt via het Albula dal. Daarbij wordt ruim 1000 meter hoogteverschil overwonnen!
Voor meer info zie , of ga naar met als zoekterm 'Albula'.
Een geweldige belevenis!
In Bergün wordt gewerkt aan een nieuw RhB museum. Daarin zal de RhB Krokodil een prominente plaats innemen.
Overigens is dit type loc tussen 1917 en 1923 bij de RhB in gebruik gesteld. De laatste exemplaren van deze zeer indrukwekkende locomotieven zijn tot eind jaren '80 in bedrijf geweest. Om dit moment zijn nog meerdere exemplaren rijvaardig. Naast dit type bestaat in de RhB vloot ook nog de Bernina-Krokodil, die sinds dit jaar na een restauratie van 7 jaar weer rijvaardig is.
Verder ook nog met de jongens naar de Morteratch gletscher geweest, natuurlijk met de trein.
Links is nog net de Piz Palü te zien, rechts de flanken van piz Bernina, met ruim 4000 meter de hoogste top in het gebied.
Terug ging het in stijl in een open rijtuig, wat (ook voor papa) een adembenemende ervaring was!
Natuurlijk ook de nodige wandelingen gemaakt in het : Susom Givé, Buffalora, Alp Grimels. Hier wat beelden:
ochtendgymnastiek
Mooie bolides onderweg
Een hele mooie 280S die als taxi fungeert in Samedan. Nieuwstaat!
En de enige echte W123T die ik tijdens de hele vakantie heb gezien, voor de Coop is Zernez. Geen museum exemplaar
En de shuffle op de achterbak tijdens de terugrit van 14 uur
Caspar<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/09/01 14:14