door JantjeV8 » 04 sep 2008, 20:42
Compressie en compressieverhouding zijn 2 verschillende begrippen.
Compressie:
De hoogste druk die opgebouwd wordt tijdens de compressieslag van een 4-takt motor, meestal uitgedrukt in bar.
Compressieverhouding:
Dat is de verhouding van het volume van de verbrandingsruimte tussen de zuiger in het bovenste en onderste dode punt. Dus bijvoorbeeld: 50cc in het onderste dode punt, en 2cc in het ovenste is een compressieverhouding van: 1:25.
Martin:
Als Henk gelijk heeft dat destijds de van 200 naar 220 opgeboorde versie ook een grotere slag kreeg door het vervangen van de krukas, dan moet jij nu ook je krukas vervangen. Immers de zuigers van de 220, die jij nu in het 200 blok op de drijfstangen en krukas van een 200 hebt geplaatst, kom je het verschil in de slag nu tekort. Bovenkant zuiger tot hart van de pistonpen is gewoon korter.
Remedie:
Of een 220 krukas er in.
Of zuigers zoeken van een ander merk/motor die daarij in de buurt komen die je op maat draait voor jouw blok. Dat zal niet meevallen.
Langere drijfstangen zou ook kunnen, maar die kunnen onder in het carter mogelijk de beweging niet maken, bij 45graden krukas stand zouden ze klem kunnen komen te zitten.
Ik heb dat al eens gedaan voor een Fiat, de cilinders opgeboord en zuigers van een LAncia daar op aangepast. Ook heb ik eens zuigerveren uit een Scania op zuigers van een Krupp gefabriekt door de zuigerveergroeven aan te passen.
Niet eenvoudig, maar niet onmogelijk.