[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:56

Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB

Berichtdoor MBvO » 09 sep 2008, 11:17

Beste allen,

Eind deze week hoop ik mijn 300D van 1983 op te gaan halen. Bij de koop zag ik dat de laatste oliewissel 1000 km. geleden is gebeurd, maar dit was al 2 jaar geleden. Wel is de auto 2 weken geleden zonder problemen door de APK gekomen. Bij de proefrit startte hij ook koud zonder enig probleem.
Nu vraag ik mij af of ik het best de olie zsm kan vervangen ivm veroudering (black sludge?) of zou de olie nog in goede staat zijn omdat er zo weinig mee gereden is?
En ik wil de auto weer in actief gebruik gaan nemen (vermoedelijk zo'n 1000 km per maand). Ik ben van plan de auto langzaam in te rijden en de pakkingen zeker wekelijks te controleren op enige lekkages etc. en dan langzamerhand de belasting van de motor wat op te voeren.
Graag hoor ik jullie advies over hoe dit het beste te doen zodat ik nog lang van mijn auto kan genieten (en niet, zoals mijn zwager deed met zijn Renault 4 station, de kop er binnen een maand af te rijden... al mag je misschien de W123 niet vergelijken met een R4, al blijft het natuurlijk een oudere auto :-)

Bedankt!
MBvO
 


Re:Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB

Berichtdoor Semrick » 09 sep 2008, 11:40

Ik zou de olie gewoon even verversen. Dat kost je de kop niet.
Al zijn de meningen hier sterk verdeeld over het verversen van olie en de kwaliteit van olie op zich.
Normaal gesproken staat de verversingsinterval van de olie in het bij de auto behorende onderhoudsboekje.
Volgens mij is dat voor de diesel 7500 km of eens per jaar (als de 7500 km niet gehaald wordt binnen dat jaar).
Ik hou zelf 10.000 km aan.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB

Berichtdoor Govert » 09 sep 2008, 11:40

Olie+filter moet je na een jaar vervangen, ook als deze weinig gebruikt is.

Gewoon in gebruik nemen en altijd rustig warm rijden voordat je de motor zwaar belast.

Ik zou ook alles wat rubber is in de gaten houden, met name de rubber dieselleidingen.

Als je het grondig wil aanpakken vervang je ook de olie van bak en differentieel en worden de filters (lucht- en dieselfilters) ook vervangen.

Dan eens kijken hoe die rijdt.

Stap 2 zou kunnen zijn om je verstuivers te testen en/of te reviseren en het inspuitmoment te controleren.

En altijd kleppen stellen!
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB

Berichtdoor Bob » 09 sep 2008, 12:49

Hallo MBvo:
Ik zelf heb hetzelfde probleem elk jaar weer opnieuw, namelijk met mijn boot. omstreeks deze tijd wordende boten opstal gezet om vervolgens volgend jaar weer actief gemaakt te worden.
Als bijkomstigheid is dan nog dat de motor in mijn boot een OM 617 is (dezelfde als van jouw).
Het antwoord op je vraag: bij gebruik van een motor, "geoxideerd" de olie of tewel hij verzuurd. Verzuurde olie tast de symeringen aan en laat de metalen oppervlakken oxideren. Zolang de motor in gebruik is wordt dat proces grotendeels teniet gedaan. Alles wat draait en beweegt gaat gepaard met wrijving wat de metaal oxidatie tegen gaat (jammer genoeg slijt het wel dan), terwijl symringen flexibel worden gehouden.

Maw als men een motor wegzet voor langere tijd is het advies ververs de olie voor nieuwe, nieuwe filters en laat de motor nog eenmaal warm lopen zodat de restlaag oude olie ververst wordt voor nieuwe verse olie. Wil je het helemaal goed doen dan vervang je ook de diesel olie die nog in je systeem zit door pure diesel olie (calibreer-olie, dit is olie die men ook wel gebruikt in brandstofpompen test-banken). Dit namelijk omdat er in de diesel olie best een beetje water kan zitten. Dit gaat bij lange stilstand onderuit zakken bv in de brandsof pomp, (wat niet gebeurt bij regelmatig gebruik). In de brandstof pomp veroorzaakt dit(opnieuw) oxidatie. In de boten wereld zal het niet de laatste keer zijn dat een motor in het voorjaar niet start en de brandstof pomp gereviseerd moet worden. ---------------
-----------------------------------------------------------
Kortom, hieruit kun je dus concluderen dat je een jaartje te laat bent. Wel, dit kun je niet meer terug draaien. Maar ik zou wel gelijk olie verversen nu je de auto weer in gebruik neemt. Rustig laten warm draaien en rustig belasten. Als je de motor zou willen "spoelen" om de sludgde ect. eruit te halen kan dit met ATF (automaten olie). Dus verversen met ATF, motor warm laten draaien (Niet belasten) weer vervangen (gewone goedkope olie), warm draaien. En dit nog een keer om de resten ATF weg te halen. Schone motor. Ik zelf zweer bij synthetische olie vanwege de superieure koud loop smeer eigen schappen. ook sludge vorming is minimaal. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes, Bob.
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB

Berichtdoor MBvO » 09 sep 2008, 13:35

Bedankt voor de reacties tot zover. Ik ben erg benieuwd dus hou een oogje op dit topic :-)
Zou ik het zo grondig willen doen als Bob voorschrijft (bedankt voor de instructies!) hoe kom ik dan aan automatenolie en calibreerdiesel?
Ik heb al het een en ander gelezen over minerale/ half-synthetische/ volsynthetische olie en ik geloof dat dat een never ending discussie is. Ik hoop bij de garage waar hij in onderhoud was te kunnen achterhalen wat voor olie (merk, eigenschappen) er de laatste jaren is ingegooid, als dat niet ergens op papier staat (15W40, dat weet ik). Ik vermoed dat omschakelen mineraal-synthetisch nog wel 's problemen zou kunnen geven als er altijd met mineraal is gewerkt. Bij mijn huidige autootje (Fiesta diesel van 96) werd er wel 's omgeschakeld maar die motor loopt beter met synthetisch, al zie ik nu wel dat de pakkingen wat zweten... maar dat kan ook ouderdom zijn. Volgens een vriend zijn de Ford diesels niet de beste, dus...?
MBvO
 


Re:Graag advies ivm terug actief berijden van mijn MB

Berichtdoor Bob » 09 sep 2008, 22:44

Beste MBvO,

Automaten olie (ATF) is in iedere auto onderdelen zaak te krijgen (bv Brezan).
Inderdaad over het gebruik van de verschillende olie zijn de nodige discussies.
Een redenatie is dat voor een oude motor (met de nodige slijtage) het niet zo uit maakt. Ik zelf vind dat wat zwak. Op mijn boot (met de OM 617) motor) gebruik ik vol synthetisch (Castrol van Halfords 5w50) met goede ervaring. De motor kwam uit een G 30D en had 100.000 Km gelopen toen ik hem omgebouwd heb voor de boot. Heb hem op de proef gesteld door meer dan een uur lang vol vermogen te varen, zonder dat hij een krimp heeft gegeven. Ook na een seizoen gebruikt te hebben (vaar tocht naar Frankrijk en over de Rijn weer terug was het olie verbruik minimaal. Voor mij was dat de ultieme test en ben ik meer dan tevreden.

Hoop dat je hier wat mee kunt, Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten