[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Voor de elektriekers onder ons : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:56

Voor de elektriekers onder ons

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Voor de elektriekers onder ons

Berichtdoor JantjeV8 » 10 sep 2008, 23:00

Graag advies van de echte vonketrekkers omdat ik een spookauto (300GD) op moet lossen:
Hoe begonnen de symptomen:

Eerst met verlichting aan, begon op het moment dat de richtingwijzers bediend werden de ruitenwissers ook een keer mee te gaan.
Later werd dat erger, enkel met verlichting aan begonnen de ruitenwissers af en toe mee te doen.
Nu zelfs zonder verlichting aan doen de ruitenwissers graag mee als de richtingwijzer bediend wordt.

Ergens loopt dus een massa over het verkeerde circuit, maar welk.

Wat is er al gebeurd:
Zekeringkast gedemonteerd, aansluitingen en zekeringen los, contacten geschuurd, gereinigd met contactspray, droog gemaakt en met vaseline ingespoten.
Stuurschakelaar idem.
Resultaat: nihil.

Ik moet er bij zeggen dat de auto ooit voorzien is van modernere heldere koplampen met 100Watt pitten er in wat veel zwaarder is dan de originele. Maar mijns inziens moeten de schakelaars e.d. daar tegen kunnen, immers er worden wel vaker mistlampen of stralers toegevoegd.

Overigens heeft iemand een electrisch schema van de Mercedes G???
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Voor de elektriekers onder ons

Berichtdoor alex240diesel » 11 sep 2008, 12:28

Jan, In welke stand gaan de ruitenwissers aan? Verder, weet je waar de ruitenwisserunit zit?

Ik vermoed dat door het hoge wattage er kabelbescherming gesmolten is (wordt namelijk echt warm) en dat er hierdoor ergens een vals contact is. De wisser wordt overigens positief gestuurd dus reken maar uit.

Een andere test: gaat je licht ook aan als je de ruitenwisser inschakeld? zo ja in welke stand gaat het aan. Hier zit dan vermoedelijk je probleem. Goed de bekabeling controleren in dit geval.
alex240diesel
 


Re:Voor de elektriekers onder ons

Berichtdoor JantjeV8 » 12 sep 2008, 07:23

Excuus moderators, ik dacht toch echt deze vraag onder 'techniek' gesteld te hebben..

Alex, de ruitenwissers gaan op en neer terwijl die gewoon uit staan.
Ik kan eigenlijk (ondertussen) 2 situaties onderscheiden:

1e) Zonder licht, ruitenwissers of iets dergelijks aan. Nu bedien ik de richtingwijzer en de ruitenwisser gaat mee.
2e) Niets aan, dan schakel ik met de draaiknop de normale verlichting in en de ruitenwissers gaan ook mee. Met de verlichting dus aan stoppen ze ook echt niet meer.

Ik heb de ronde verlichtingschakelaar nog niet los gehad om de contacten eens te reinigen, maar wegens situatie 1 twijfel ik of de kortsluiting daarover loopt.

Als iemand een schema heeft van de stuurschakelaar, dan weet ik welke functie op welke pool in de connector aangesloten zit en kan ik op weerstand een verkeerde stroomloop meten... toch??
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Voor de elektriekers onder ons

Berichtdoor alex240diesel » 12 sep 2008, 12:22

Het schema van de Haynes is goed te gebruiken, die geeft de pennen op van de connector.

Een ander vraagje, kan je onderscheiden of je verlichting aangaat als je de ruitenwisser aanzet?

Ik zou als ik jouw was eerst eens kijken of je valse contacten maakt over de stuurschakelaar. Persoonlijk zou ik over de stekker van de stuurkolomschakelaar meten. Voor grootlicht in te kunnen schakelen moet je 12V hebben van de verlichting, dus mogelijk maakt deze 12V een probleem, ik weet alleen niet of het groot licht wordt geschakeld over een relais of over de schakelaar.

Volgens mij is het elektrisch schema van de G overeeenkomstig met die van de W123.
alex240diesel
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten