door éénopzeven » 16 sep 2008, 00:02
Ik heb mijn 280CE uit 1978 nu ruim zeven maanden en heb er tot op heden niet bepaald een miskoop aan.., ruim 3800 probleemloze kilometers.
De eerste 2500 km heb ik 98 getankt zonder toevoeging van loodvervanger. Ogenschijnlijk geen probleem.., en ik heb tot op heden geen enkele reden te twijfelen dat het schadeloos kan. Het verbruik lag zeer constant op 1 op 7,8 en starten en lopen was onberispelijk.
Bij wijze van experiment toch maar eens overgegaan op toevoeging van loodvervanger. 1 milliliter loodvervanger per liter.., consequent toegepast
In eerste instantie merkte ik geen verschillen maar op de langere termijn ( 1300 km ) moet ik die mening bijstellen.
Hoewel het moeilijk is vast te stellen lijkt de motor soepeler te lopen.
Het opvallendste verschil is echter de aanzienlijke afname in brandstofverbruik.., ik verbruik nu nagenoeg overeenkomstig de fabrieksspecificatie.., te weten gemiddeld 1 op 10 bij weinig stads en overwegend snelweg en binnenwegen. Mijn rijgedrag is niet dramatisch gewijzigd en rijd overwegend niet harder dan 110 op de snelweg en kietel de M110 af en toe met pittig optrekken en zeer korte stukjes met hoge ( 160 -180 km ) snelheden.
Ik tank altijd kleine hoeveelheden.., 20 a 30 liter per keer en houd het verbruik bijna obsessief bij.
De overweging een gas installatie te plaatsen is definitief (?) naar de prullenbak verwezen
Grootste nadeel:
Mijn forumnaam is aan vervanging toe en ik ga er steeds sportiever door rijden.