door Gerwin » 17 sep 2008, 19:09
Vraagje, hebben de verstuivers van een 200D losse nozzels? Of moet de gehele verstuiver vervangen worden? Weet iemand een adres in de omgeving van Delft of Arnhem waar deze afgeperst kunnen worden?
Slechte verstuivers,
De verneveling in de gecomprimeerde lucht zal niet optimaal zijn. Wanneer de veerkracht afneemt zal de openingsdruk afnemen. Hierdoor zullen er druppels ipv nevel uit de verstuiver komen. De diesel zal niet volledig verbranden en de motor zal roken.
Ook kan het zijn dat de naald niet goed meer sluit op zijn zitting. Hierdoor zal de verstuiver nadruppelen. Heeft ook roken tot gevolg. Nadrupllen komt doordat er een teruslapklep in in de brandstof pomp zit die de er voor zorgt dat de leiding onder druk blijft. Dit is gedaan om het moment van inspuiten niet te verlaten.
Ook zal een slechte verstuiver te vroeg openen.. etc etc. Je kan de verstuivers aardig goed kontroleren door een grote schroevendraaier op de leiding te zetten en die als stethoscoop te gebruiken.
Mocht iemand geintereseerd zijn in de preciese werking van Diesel motoren, er is een goed dit boek over geschreven: Scheepsdiesel motoren, P van Maanen. Het principe is hetzelde als een auto diesel, alleen maar een klein beetje groter.
Groet