door Leon » 18 sep 2008, 22:46
zo... hier komt mijn choke verhaal:
eerst even het boekje erbij.
Dit is de koudstart:
Er komt extra brandstof binnen, wat langs de plunjer van de mengselverrijker gaat, en langs het kogelventiel van de startverrijker. Dit komt na de gasnaald extra binnen.
Dit is de toestand na het starten, maar nog wel op de choke
kogelventiel van de pull down is dicht.
Dit is de warme toestand:
plunjer en kogel dicht.
Nu even in het echt:
de carburateur:
verwarmingselement eraf:
chokehuis eraf:
Dan zie je dit bij de carb:
Links de luchtinlaat voor het start CO, daaronder de beluchting voor de vlotterkamer.
Rechtsonder een kanaal wat van de vlotterkamer afkomt, daar komt de extra brandstof het startsysteem binnen. Daarboven 2 kanaaltjes die vanaf het startsysteem komen en weer de carburateur ingaan naar een apart kanaal
Even tussendoor het kanaaltje in de carb zelf, na de gasnaald:
Terug naar chokehuis:
links boven de pull down, die werkt als startverrijker en word door motorvacuum dichtgezogen.
Het kogelventiel laat dan geen brandstof meer door. De verrijker nog wel.
Dan de 3 gaatjes: 1 komt vanaf de vlotter, 2 gaan weer terug de carb in, naar het zelfde kanaaltje.
Dan de koude start:
En als de motor warm is:
Die plunjer moet vrij kunnen bewegen en die wil nog wel eens vast zitten.
Hoe check je dat? Nou zo:
Onderaan zie je een schroef: daar zit een veer en de plunjer in. Die ruimte kan je daar met een polijstpapiertje weer glad maken als de plunjer vast zit. Daarnaast zit het kogelventiel. Hiervoor draai je een klein boutje in het gat en trek je de "stop" eruit. Ook hier weer een veertje, en een
kogeltje. Kijk of daar geen prut zit.
Dan kan je meteen de pull down klep op dezelfde manier checken:
Dat pull down membraan mag geen scheuren hebben:
Dan kan je ook je thermoventiel checken: slangetje eraan, stroom erop en zuigen.
Je hoort een klik na een paar seconden en dan moet het sluiten. Geen klik? Dan blijft dus je pull down open.
Overigens, zou ik om te beginnen het grote membraan van de luchtschuif checken. Als daar een scheurtje inzit heb je vergelijkbare problemen.