[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Niet optoeren M102 2l carburateur. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:51

Niet optoeren M102 2l carburateur.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Niet optoeren M102 2l carburateur.

Berichtdoor alex240diesel » 17 sep 2008, 18:11

Tja, nu gaan we het krijgen he. net het spruitstuk gemonteerd, inmiddels alweer 500 km gereden en bijna thuis vanmiddag, komt de motor niet meer op toeren. Wat ik weet is het volgende:
1. De motor loopt stationair loepzuiver.
2. Ik kan een beetje gas geven tot ongeveer (schatting op gehoor) 1500 rpm zonder dat ik problemen krijg.
3. Boven de geschatte 1500 rpm gaat de motor inhouden, hij verzuipt zichzelf.
4. Op gas doet de motor het helemaal niet meer.

Natuurlijk de ANWB gebeld, ik moest tenslotte nog wel thuis komen. de man heeft mij zeer vriendelijk geholpen maar kon het probleem ook niet oplossen. Wel wist hij dat het met de carburator of het vacuüm te maken had.

De auto staat nu gelukkig weer bij mij thuis, met de ambulance thuis gebracht, op stationair vond ik wel een beetje te gek worden.

Mijn plan van aanpak:
1. het loshalen van alle vacuüm leidingen en hiervoor stoppen plaatsen. Dit om vacuüm uit te kunnen sluiten.
2. Ik ga alle pakkingen van de carburator bestellen en ze 1 voor 1 vervangen. 1 voor 1 om ook later anderen te kunnen helpen naar een snelle oplossing.
3. daarvoor heb ik jullie nodig, want punt 1 en 2 zijn voor mij de enige mogelijke oorzaken voor dit probleem.

Wat ga ik sowieso nu gelijk wijzigen. Ik ga de locatie van het gas element waarschijnlijk verplaatsen. Deze zal dan tussen de carb en de motor in komen, in plaats van er voor een kleine wijziging met een behoorlijk gevolg.

Graag ideeën van anderen over het mogelijk probleem. Eventuele links mogen van mij ook worden geplaatst, zie het dan als een verzamel topic aangaande dit soort problemen. met zoeken werd ik niet veel wijzer.
alex240diesel

Re:Niet optoeren M102 2l carburateur.

Berichtdoor Leon » 17 sep 2008, 18:58

Ik heb EXACT hetzelfde probleem gehad. Ik kan alleen niet meepraten over gas problemen.

Maar, in mijn geval bleef de choke en start verrijker hangen. Gevolg: veels te rijk mengsel.
stationair loepzuiver, boven de 1500/2000 toeren sputteren en roeten uit de uitlaat.

check het grote membraan,
check of de plunjers van de choke nog vrij kunnen lopen,
check of het pull down membraan nog goed is
check of het thermoventiel van de pull down nog goed schakelt.
check de pakking tussen carb en spruitstuk (scheurtjes?)
check je aansluiting tussen spruitstuk en kop.

Ook nog checken: backfire schade? En kijk even of je nog wel goede ontsteking hebt.

Just in case:
Ik heb nog een "als nieuwe" carburateur liggen voor een m102.<br><br>Post edited by: leon, at: 2008/09/17 19:02
Leon

Berichtdoor mb170 » 17 sep 2008, 19:02

bekijke het grote membraam deze is bijna zeker geschuur een nieuwe membraam kost ongeveer 14 euro
mb170

Berichtdoor Trouwkoets » 17 sep 2008, 19:54

Alex, het is geen vacuüm probleem, want dan zouden de problemen bij stationair het grootst zijn (meeste vacuüm).

Als het een carb probleem is, dan heb ik wat voor je:
- Originele functionele beschrijving van Pierburg van de 175 CDT Gleichdruckvergaser
- Originele Pierburg Service Anweisung voor 175 CDT in de W123 200

Hier alvast een voorproefje:

Geef maar een gil, dan zal ik het digitaliseren<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/09/17 20:50
Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 17 sep 2008, 21:37

Mensen,

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga morgen langs EMA Eindhoven om de spullen te bestellen. bestel ik ook gelijk andere componenten die ik ook wil en moet hebben. gelukkig heb ik mijn trouwe diesel nog en kan ik daar nu verder mee rijden. en anders de camper nog, maar dat zie ik echt als uiterste nood greep.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 18 sep 2008, 12:21

alex240diesel

Berichtdoor Leon » 18 sep 2008, 12:24

ga ik regelen, ik tik vanavond even een goed verhaal ok?
(moet nu op pad)

gr

Leon<br><br>Post edited by: leon, at: 2008/09/18 12:25
Leon

Berichtdoor Trouwkoets » 18 sep 2008, 13:55

@Leon en Alex: Volgens mij hebben jullie auto's verschillende carb's. Alex, je hebt mijn post hierboven gelezen?
Trouwkoets

Berichtdoor Leon » 18 sep 2008, 15:13

De carbs zijn in grote lijnen hetzelfde. Enige verschil is de stationairloop met daarbij de solenoïde klep en een thermoventiel op de pull down klep.

Dit is de carb voor een M115

Dit is de carb voor een M102:

Ik heb ze beide liggen.
Leon

Berichtdoor Leon » 18 sep 2008, 22:46

zo... hier komt mijn choke verhaal:

eerst even het boekje erbij.
Dit is de koudstart:

Er komt extra brandstof binnen, wat langs de plunjer van de mengselverrijker gaat, en langs het kogelventiel van de startverrijker. Dit komt na de gasnaald extra binnen.

Dit is de toestand na het starten, maar nog wel op de choke

kogelventiel van de pull down is dicht.

Dit is de warme toestand:

plunjer en kogel dicht.

Nu even in het echt:
de carburateur:

verwarmingselement eraf:

chokehuis eraf:

Dan zie je dit bij de carb:

Links de luchtinlaat voor het start CO, daaronder de beluchting voor de vlotterkamer.
Rechtsonder een kanaal wat van de vlotterkamer afkomt, daar komt de extra brandstof het startsysteem binnen. Daarboven 2 kanaaltjes die vanaf het startsysteem komen en weer de carburateur ingaan naar een apart kanaal

Even tussendoor het kanaaltje in de carb zelf, na de gasnaald:

Terug naar chokehuis:

links boven de pull down, die werkt als startverrijker en word door motorvacuum dichtgezogen.
Het kogelventiel laat dan geen brandstof meer door. De verrijker nog wel.
Dan de 3 gaatjes: 1 komt vanaf de vlotter, 2 gaan weer terug de carb in, naar het zelfde kanaaltje.

Dan de koude start:

En als de motor warm is:

Die plunjer moet vrij kunnen bewegen en die wil nog wel eens vast zitten.
Hoe check je dat? Nou zo:

Onderaan zie je een schroef: daar zit een veer en de plunjer in. Die ruimte kan je daar met een polijstpapiertje weer glad maken als de plunjer vast zit. Daarnaast zit het kogelventiel. Hiervoor draai je een klein boutje in het gat en trek je de "stop" eruit. Ook hier weer een veertje, en een
kogeltje. Kijk of daar geen prut zit.

Dan kan je meteen de pull down klep op dezelfde manier checken:

Dat pull down membraan mag geen scheuren hebben:

Dan kan je ook je thermoventiel checken: slangetje eraan, stroom erop en zuigen.
Je hoort een klik na een paar seconden en dan moet het sluiten. Geen klik? Dan blijft dus je pull down open.

Overigens, zou ik om te beginnen het grote membraan van de luchtschuif checken. Als daar een scheurtje inzit heb je vergelijkbare problemen.
Leon

Berichtdoor alex240diesel » 19 sep 2008, 00:48

Leon, dank je. het is me duidelijk. ik heb alle pakkingen besteld en volgens mij ook het membraan van de warmloop regeling
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 21 sep 2008, 21:53

Ik heb vandaag wat zitten knutselen en heb enige problemen gevonden in het vacuüm systeem. Een van de slangetjes die onder langs de carb loopt was compleet door gescheurd en trok valse lucht na de gasklep. Het slangetje loopt volgens mij naar een brandstof regulering element, onder de toe en afvoer aansluiting van de brandstof.

Verder heb ik gekeken naar het warm loop systeem maar hier eigenlijk niks vreemds aan gezien. Morgen ga ik nog een paar onderdelen bestellen voor de reparatie van de carburateur en als ik die binnen heb dan ga ik de boel weer monteren.

Ik heb nu alles schoongemaakt met rem reiniger en alles loopt weer soepeltjes. Alle membranen heb ik vervangen. verder heb ik het rubber blok dat tussen de carburateur en het spruitstuk zit vervangen.

Als het probleem dan nog niet is opgelost dan is er denk ik toch iets anders aan de hand.
alex240diesel

Berichtdoor Paul Snip » 21 sep 2008, 23:50

Volgens mij hebben wij het hier over een zogenaamde constant vacuum carburateur. Hierbij wordt een luchtschuif omhooggetrokken, als je gas geeft. Dit gebeurt meestal door een membraam.

Als ik de storing zo aanhoor, dan zou ik eerst maar eens kijken of deze schuif wel omhoog getrokken wordt. Dat moet met losgenomen aanvoerslang mogelijk zijn.

Zo niet, dan is waarschijnlijk het membraam defect. Of komt er geen vacuum boven de membraam (boring verstopt?). Het kan ook nog zijn dat de ontluchting van de andere kant van het membraam niet goed werkt. Verder moet deze gasschuif mechanisch gezien natuurlijk goed soepel lopen.

Succes!!!
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor alex240diesel » 22 sep 2008, 12:19

Paul,

Ik heb alle membranen vervangen. Ik heb denk ik wel het probleem gevonden, maar dat was niet in een van de membramen maar 1 leiding die compleet opengescheurd zat. Deze leiding loopt van achter de gasklep naar een element om brandstof te geleiden. naar weet niet wat. Ik zal binnenkort wel een fototje plaatsen. Deze leiding was echter compleet aan gort en daar kon dus valse lucht langs worden getrokken. De vraag is nu alleen, zorgt dat voor het probleem, of was da het niet. Vanmiddag ga ik nog enkele delen bestellen en dan binnenkort alles weer monteren en verder kijken of het werkt.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 29 sep 2008, 12:18

Tja, Het blijft niet mijn ding. En dan bedoel ik benzine auto's. Heb de carb gereviseerd. Nagenoeg alles vernieuwd wat maar een mogelijk probleem kon geven, alleen de naald niet. Heb nu echter een nog groter probleem. Motor loopt nu helemaal niet meer. Slaat wel even aan, maar valt ook gelijk weer stil.

Wie O wie, heeft er veel verstand van Benzine motoren en wil mij een keer op zondag helpen? Ik heb namelijk te weinig kennis van benzine motoren, ben een echte diesel man ;).

Tips hier geven mag natuurlijk ook, ik weet het namelijk niet meer. Misschien zit het in de brandstof toevoer, maar dat kan ik zo een twee drie niet bepalen.
alex240diesel

Berichtdoor Leon » 29 sep 2008, 12:57

Je brandstof afsluiter? als daar 12 volt op komt sluit ie af. Trek de draad eens los?
Verder: brandstofopbrengst / pomp?
Leon

Berichtdoor alex240diesel » 30 sep 2008, 12:16

Leon,

Om te voorkomen dat de brandstof afsluiter problemen kon geven had ik deze niet aangesloten. Hier zit het ptobleem ook niet volgens mij. Wat het wel is? ik heb werkelijk geen idee.
alex240diesel

Berichtdoor alex240diesel » 01 okt 2008, 19:56

auto gaat maandag naar de garage. Hij moet weer gaan rijden en ik heb werkelijk te weinig kennis van benzine voertuigen.
alex240diesel

Berichtdoor Leon » 01 okt 2008, 23:17

frustrerend idd. Nu maar hopen dat ze het snel en goed verhelpen
Leon

Berichtdoor alex240diesel » 02 okt 2008, 12:30

Daar heb ik wel een beetje vertrouwen in. Het zijn ervaren monteurs die zelf ook diverse klassiekers hebben ;). Wat ik alleen een beetje jammer vind is dat niemand zich hier aanbied mij te helpen.

Maar dan kan ook aan de dag liggen waarop ik hulp wil hebben ;) mijn enige hobby dag in de week.
alex240diesel

Volgende

Keer terug naar Techniek