MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 04:39

Aansluiting vacuum-slangen op Stromberg 175 CD

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Berichtdoor Don » 02 sep 2008, 21:15

Heeft iemand een idee met dit type carburateur (Stromberg 175 CD) of de vacuüm-slangen goed zitten?
Ik heb daar twijfel over of ze bij mijn 230 1977 goed zitten,......

Meegezonden foto, waarbij te zien is dat de slang met de rode aansluiting naar de vervroeger gaat, en er zit een afsluitend dopje op de meest linkse van de 3 openingen op de carburateur.

Dan nog iets anders:
Van de CO-schroef blijf ik af, maar kan ik hoe stel ik de carburateur op de juiste manier? Dat kon ik zo gauw niet vinden op het www en forum.

Alvast bedankt!

Don
Don

Berichtdoor Don » 02 sep 2008, 21:27

Hierbij dus de foto:
Don

Re:Aansluiting vacuum-slangen op Stromberg 175 CD

Berichtdoor Leon » 02 sep 2008, 23:29

Even kijken:

Je hebt van je filter naar het spruitstuk je stationair lucht, die zit goed.
Dan heb je vanaf je carb:
-eerst een slang naar je vacuumpotje (die geeft gas bij als je je automaat in D zet bij stationair)
-dan een slang naar de vervroeger van je ontsteking
-dan een slang naar de pull down klep van de choke.

Die laatste loopt óf via een T stuk naar de klep in je luchtfilter en naar de pull down, (dan is die carb achteraf ingebouwd, of achteraf voorzien van een nieuwe choke)

óf via een T stuk naar de klep op je luchtfilter, naar een thermoschakelaar (zit naast je luchtfilter op je wielkast) weer naar de pull down klep.

Zo te zien klopt de aansluiting naar je pull down klep dus niet. Die zou, met een T stuk op dat 3e pieletje horen. Volgens mij staat op deze manier de start verrijker altijd open, met als gevolg een erg rijk mengsel, en hij zal wel lekker zuipen dan :)

Je co stel je af met de schroef die onder de vlotter zit. Uitdraaien is rijker, in is armer.
De "gewone" CO schroef moet helemaal dichtstaan.
Leon

Berichtdoor Don » 03 sep 2008, 19:17

Bedankt Leon voor de aanwijzingen!!

Ik ga het even op m'n gemak bekijken.

Dan nog even over het verbruik ; toen de motor nog goed liep was het verbruik niet slecht; 1 op 9 was makkelijk toe doen.
Maar er hebben diverse monteurs onder de motorkap gehangen, en ik weet niet wat uitgehaald.

Daardoor besloten voortaan het meeste onderhoud zelf te doen. Maar ik moet nog veel leren,....
Don

Berichtdoor Don » 18 sep 2008, 21:12

Leon jij hebt me goed op weg geholpen, en ik heb alle vaccuum-slangen nu goed zitten; zelf een t-stukje gemaakt,
De grote schokken zijn er nu wel uit,.....maar hij blijft raar lopen.

Ik heb vanalles al geprobeerd te stellen op de carburateur.

Starten gaat goed, optrekken gaat goed, maar de motor blijft licht haperen. Bij stationair hoor je af en toe een plofje.

Iemand nog een idee?

Gegroet,
Don
Don

Berichtdoor resultit » 18 sep 2008, 21:33

Kijk ook een naar de onsteking(afstelling), rotor,verdelerkap,contactpunten en bougies.
en de bougie kabels zijn ook erg belangrijk.
Als je de bougie's er uit hebt meet meteen even de compresie
en een keer kleppen stellen kan ook geen kwaad.

Grt Peter
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Leon » 18 sep 2008, 22:50

Idd eens kritisch naar de ontsteking kijken.

Hou je hand eens bij de uitlaat.. als je daar "geplof" voelt is het kleppenstel tijd.
Hoor je ook je kleppen tikken?

Verder kan je nog even kijken of dat potje op je carburateur wel vol met olie zit; tot de rand!<br><br>Post edited by: leon, at: 2008/09/18 23:04
Leon

Berichtdoor Don » 19 sep 2008, 10:40

Ik had al wat zaken nagekeken; kleppen zijn onlangs gesteld, compressie is gemeten, ontsteking ook al nagekeken, de olie in de carburateur is bijgevuld ( die check ik nog even).

Ik denk erover nieuwe bougiekabels te nemen, en toch nogmaals de ontsteking eens nakijken.

Als de motor stationair loopt en ploft dan is dat onregelmatig. Een enkel plofje om de paar seconden.
Maar als je rijdt, laag in de versnellingen loopt de motor goed, iets hoger op toeren onregelmatig.

Het is een vast patroon zoals de motor zich gedraagt: misschien is dat ook een hint?

Bedankt alvast!
Gegroet,
Don
Don

Berichtdoor Don » 22 sep 2008, 10:36

Alles lijkt nu opgelost!

Nu de vacuüm-slangen weer op hun plek zitten, ben ik voor de zekerheid nogmaals naar de carburateur gaan kijken en heb ik de choke nog eens afgesteld, en nu loopt hij wel weer goed! Vooral op toeren 'zoemt' de motor weer mooi,....pfff, gelukkig.

Maar wel leuk dat het samen met de kennis van het forum is opgelost (want bij de garage kregen ze het niet voorelkaar,....)

gegroet,
Don
Don

Berichtdoor lejo » 04 okt 2008, 11:24

en waar blijft de olie in het potje verbrand dat of zo ?

gr leo
lejo

Keer terug naar Techniek