Hallo mede lief hebbers,
Mag ik me even als freshman(nieuweling) op dit forum vorstellen.
Eric van Kempen woonachtig in Almere werkzaam in de farmacie samenwonend en vader van twee prachtige kids.
Ik ben sinds ik me kan heugen gek op auto`s en vermoedelijk door mijn oom`s waarvan de een een voorliefde had voor Amerikaanse en de ander voor Europese auto`s had verpest.
De ene had een Ford Mustang en de andere een Mercedes 230C.
Ze hebben met de jaren wel meerdere bijzondere auto`s gehad maar dit zijn de twee die op een of andere manier zo`n indruk hebben gemaakt dat het je bijblijft.
Nu 15 a 16 jaar geleden toen ik er zelf aan toe was zo`n toen nog Young timer aan te schaffen kon ik me het prachtig uiterlijk, geluid en de power van de Mustang als de dag van gisteren herinneren.
In dezelfde herinnering bleef ook de andere van de twee terugkomen maar dan anders.
Die was ook een streling voor het oog maar het mee rijden in de 230C was een aparte beleving.
Het comfort, de souplesse, de rust, het ingetogen geluid en het uitrusting niveau gaven bij mij toen al de doorslag om ooit voor een Mercedes te kiezen.
Rekening houdend met het feit dat ik weinig tijd en vooral geen ruimte had om te klussen op zoek gegaan naar een exemplaar waar weinig of niets aan hoefde te gebeuren.
Na lang zoeken uiteindelijk een prachtig wit exemplaar(230C uit 1978) tegen het lijf gelopen met een vraagprijs(FL 9500,- ), kon bruintje toen nog niet trekken.
De keus is uiteindelijk (mede door de hoge prijs van de Mercedes exemplaren) op een auto die ik in die tussentijd ook was gaan bewonderen gevallen.
Het was schrik niet…….een metalic groene Talbot Matra Murena 1.6 uit 1981.
Een zeer goed, makkelijk te onderhouden en vooral betaalbare comfortabele 3 sits sportwagen waarvan ik ongeveer 4jaar naar volle tevredenheid van heb mogen genieten tot zich een nieuwe hobby(de kids) aankondigde.
Nu de kids wat opgeschoten zijn vond ik het weer tijd om m`n hobby weer eens op te pakken.
Na ongeveer een half jaar zoeken naar een 230CE waarvan de laatste 3 maanden best intensief waren heb ik heel veel auto`s gezien die (“in goede tot zeer goede staat, perfect, absoluut roestvrij†en meer van dat soort kreten) zouden moeten zijn.
Uiteindelijk was 90 procent van de auto`s matig of zeer teleurstellend tot zware restauratie projecten.
Natuurlijk zaten er in die periode ook (totaal 3) mooie tot hele mooie auto`s met een schappelijke tot zeer schappelijke vraagprijs van € 3150,- tot € 4000,- tussen.
Deze waren natuurlijk binnen een paar uur tot een dag verkocht en heb ik dus gemist.
De laatste(nota bene een prachtige metalic blauwe 280CE) is zelfs letterlijk en figuurlijk voor m`n neus verkocht, erg pijnlijk kan ik je vertellen.
Mede hierdoor mijn focus naar het buitenland waar de prijzen toch een stuk lager liggen en de auto`s over het algemeen beter onderhouden zijn verplaatst, om uit eindelijk toch in Nederland te slagen.
Ik mag me sinds een kleine maand trotse eigenaar noemen van een prachtige 280CE bj`82 met bijna alles erop en eraan afkomstig uit Zwitserland met volledige onderhoudshistorie.
Mist enkel nog een midden arm steun en (minder belangrijke) elektrische ramen achter.
Min punten aan deze auto zijn: de bekende slijtage plek in de lende van de bestuurders stoel, een waarschijnlijk vastgelopen airco pomp, een cruise controle die niet werkt,
lichte parkeerschade links achter(sierlijst achterlicht unit daardoor stuk) rechts voor en onderaan de rechter portier die volgens de vorige eigenaar door de bekende man die op het kerkhof ligt zijn veroorzaakt.
Raam rubbers bovenaan het dak en op de portieren zijn aan vervanging toe en na lang zoeken is de vooruit rubber(enige tegenvaller tot nu toe) mijn grootste zorg.
Het water loopt onder in de hoeken in het rubber onder de ruit door de auto in en veroorzaakt zo een zwembad op wielen.
De afdicht rubbers van de portieren en de rest van de rubbers zijn nog in redelijke staat.
Deze auto is eerder reeds licht gerestaureerd te zien aan wat kleine las werkzaamheden aan de kriksteunen en onderaan de wielkasten achter wat voor mij geen probleem is.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er bij normaal gebruik niet gerestaureerde auto`s van dergelijke leeftijd nu rond rijden.
Ja ik heb ze ook wel “niet gerestaureerd†gezien met 26000 tot 80000 op de teller maar deze exemplaren hebben jaren schoon en droog gestaan en kosten nu een vermogen.
Ik ben helemaal nieuw en“om maar een eind aan deze toch al veels te lange intro te breien†onwetend wat dit merk en model betreft, heb waarschijnlijk daarom nog niet in huis wat ik als beginneling wel zou moeten hebben.
Alle must knows, ins en outs zijn bij deze dus welkom en hoop dat jullie me de komende jaren met raad en daad willen bijstaan zodat we heel wat plezierige kilometers mogen beleven
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Eric.
[img size=640]http://w123club.nl/media/kunena/attachments/legacy/images/HPIM5670_a.JPG[/img<br><br>Post edited by: Spooky280ce, at: 2008/09/23 18:21