[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koude 200D-motor wil afslaan : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 09:40

koude 200D-motor wil afslaan

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Lorenz » 23 sep 2008, 19:20

hallo allemaal,

De laatste dagen heeft mijn 200D last van een slecht lopende koude motor.
De auto start goed, en loopt dan ook goed, maar zodra ik een stukje heb gereden met koude motor wil hij bij de eerste beste stoplichten/kruispunt bijna afslaan.
De motor begint te schudden en slecht te lopen, ook als ik aan het zwarte knopje draai om stationair toerental te verhogen wil hij af blijven slaan.
als ik dan aardig wat gas bij geef blijft hij goed lopen.
wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is heeft hij gelukkig nergens last meer van.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? ik heb het idee dat het erger is als het buiten kouder is.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Moderator: titel aangepast<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/09/24 11:32
Lorenz
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor D!rk » 23 sep 2008, 19:30

Wat heb je aan laatste motoronderhoud gedaan?

Kleppenstellen
Luchtfilter
Brandstoffilter
etc...

Een OM zou als ie éénmaal op gang is gewoon moeten blijven draaien, en het blijft op afstand wel heel erg moeilijk diagnosticeren wat er allemaal wel mis zou kunnen zijn.

Groet

Dirk

Post edited by: D!rk, at: 2008/09/23 19:38<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/09/24 11:32
D!rk
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Govert » 24 sep 2008, 11:31

Misschien dat de brandstofleidingen ergens lucht trekken. Controleer of er na parkeren ergens diesel onder de auto ligt.

Verder zou ik ook willen weten wat de staat van onderhoud is.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/09/24 11:32
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Gerwin » 24 sep 2008, 20:12

Ik zou de klepspeling en compressie controleren. Vooral omdat de motor wel loopt als hij warm is. Minder compressie, of lekker langs de kleppen zorgt voor een lagere temperatuur van de lucht in de verbrandingsruimte boven de zuiger. Wanneer de diesel dan ingespoten wordt zal deze niet tot niet goed verbranden.

Misschien handig om er bij de zetten wat de motor ongeveer op de klok heeft staan. Wanneer is het laatste onderhoud gedaan? Zo als al eerder genoemd waneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld.

Groet Gerwin,

Er is nog een truukje om te testen of je motor niet volledig verrot is, slechte zuigerveren. Trek de pijlstok er bij goed draaiende motor eruit, en voel met de zijkant van je hand naast de opening en kijk of er geen lucht, damp in druk golven uit komt!<br><br>Post edited by: Gerwin, at: 2008/09/24 20:16
Gerwin
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor MajikSimon » 24 sep 2008, 22:30

Sterker nog en zijn nogal wat 4 cilinders waarbij als je dit doet en je geeft wat gas...de olie eruit spuit...

ik heb het bij heel veel auto's getest, en bij erg veel 200D's en 240's zie je aardig wat rook/ olie bij gasgeven...
MajikSimon
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Gerwin » 24 sep 2008, 22:39

Ik heb de truuk geleerd bij scheepsdiesels. De wat kleinere snellopers als een deutz 816 of mwm 518. Wanneer deze in orde zijn die je niets. Zal het bij mijn eigen 200D dit weekend eens bekijken. Hoop niet dat er olie uit spuit. Mijn ouders zijn nu al niet zo blij met mijn oliebron ontwikkelaar ;)
Gerwin
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Govert » 25 sep 2008, 00:01

De peilbuis staat onderin diep in de olie (zodat via de peilbuis olie kan worden ververst), dus bij voldoende carterdruk zal er olie uitspuiten.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Mercedes W123D » 25 sep 2008, 17:59

Govert bedoel je dat als de motor ook niet helemaal verrot er dan hier ook olie uitkomt als de peilstok eruit is bij draaiende motor ?
Mercedes W123D
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Gerwin » 25 sep 2008, 19:43

Misschien snap ik het niet helemaal hoor, maar waar komt deze druk vandaan? En waarom een peilstok diep in het carter steken om olie bij te vullen? Als die pijp in het carter eindigt kan je al vullen! Enige waarom hij door steekt is om de peilstok te geleiden zodat deze altijd via de zelfde boog de vloeistof insteekt.

Dan de over druk in het carter, natuurlijk is er altijd enige overdruk! Door lekken van de zuigerveren. Maar de carter ontluchting, zwarte pijp op het kleppendeksel is aangesloten op de luchtinlaat, wordt dus aan gezogen! Het volume in het carter blijt altijd gelijk bv cil 1 omhoog en 3 naar beneden. Dus zou daar geen overdruk vandaan kunnen komen. De oliepomp zuigt onderin het carter maar de olie wordt in dezelfde ruimte gebruikt voor smering van de nokkenas, krukaslagers en zuigers etc.

Dus zou volgens mij niet helemaal goed zijn als de olie er echt uitspuit! Iemand er wel eens naar gekeken bij een ingelopen gereviceerde motor?
Gerwin
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Martin123T » 25 sep 2008, 19:52

Beste Lorenz,

Een compressiemeting is de enige juiste manier om diagnose te stellen. De trucs, vergeet die maar!


Succes,

Martin<br><br>Post edited by: Martin123T, at: 2008/09/25 19:58
Martin123T
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor MajikSimon » 25 sep 2008, 20:03

ik denk dat dat waar is...
compressie meten is de enige betrouwbare manier..

Alleen dan moeten wel je kleppen goed staan, anders krijg je weer een vertekend beeld. Ook kan de meting per compressiemeter anders uitvallen..

Toch denk ik dat het niet goed is als de olie eruit spuit..het moet gewoon toch wel lekkage langs de zuigerveren zijn lijkt me..

helmaal afgezien van de compressie kunne het toch ook nog wel andere dingen zijn? brandstoftoevoer??
Als hij wel mooi ( en goed) op 4 pootjes start en daarna wil uitvallen kan misschien ook nog door allerlei troep in de tank/ in vuile filters/ bij de tankzeef zijn lijkt me..dan heeft ie een probleem met diesel aanzuigen.

Ergens lijkt me dat onwaarschijnlijk, omdat het probleem bij gasgeven over is, het lijkt me dat een verstopping niet dan ineens wel alles doorlaat..maar goed het is een idee.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/09/25 20:08
MajikSimon
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Toontje » 25 sep 2008, 20:12

hoi hoi
pffffffffff als ik het goed las zo in den beginne was het pas van de laatste dagen en loopt de motor in eerste instantie goed en als die ff gedraaid heeft ook niets aan de hand.
vraag: is het een sleutel starter
vraag: als je heb gereden en paar uur later weer gaat rijden heb je het dan ook

we zitten hier op dit topic al bijna aan een revisie gaat wel erg hard.

als de diesel eenmaal loopt dan blijft die het doen totaal lurp of niet draaien is draaien
enigste wat het dan kan verstoren is de brandstof toevoer dus het probleem hoeft niet zo groots gezocht te worden.


bv bij sleutel starter wat strubelingen in dat slangetjes gebeuren
bv bij trekstarter kan de kabel niet helemaal goed zitten
je kan een niet zo fris membraampje meer hebben op de pomp en dan bedoel ik niet het schoon zijn
zomaar een ideetje
groetjes toontje
groep zeeland

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor D!rk » 25 sep 2008, 22:43

Laten we maar eerst eens wachten input van Lorenz, voor dat jullie (uitzonderingen daargelaten) hem een motorrevisie aanpraeten !

Maar aangezien de topicstarter niet meer reageert, zal het probleem niet zo ernstig zijn...

Groet

Dirk
D!rk
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Govert » 26 sep 2008, 10:29

Volgens zijn profiel heeft Lorenz een 200D uit 1984, sleutelstarter dus.

Als er sprake is van slechte compressie dan zou je dat eigenlijk meteen (bij het starten) moeten merken en naarmate de motor warmer wordt steeds minder. De verschijnselen (eerst goed lopen en daarna pas slecht) wijzen dus niet op compressiegebrek.

De peilbuis zit diep in het carter om het afzuigen van olie mogelijk te maken. Dit werkt voor garages sneller dan de olie onderuit laten lopen. MB heeft bij de ontwikkeling van de W123 ook gedacht aan het vergemakkelijken van onderhoud, vandaar. De gewone hobbyist zonder olieafzuiginstallatie heeft er natuurlijk weinig aan. Gevolg is wel dat olie uit de peilbuis niet zoveel zegt, bij de W115 gaf de hoeveelheid narigheid die uit de peilbuis kwam (olie + gassen) wel enige indicatie over de toestand van de motor. Let wel: indicatie, zoals gezegd is een compressiemeting de enige echte meting die wat zegt.

Maar ik zou, zoals Toontje al zegt, eerst kijken naar de dieseltoevoer.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Semrick » 26 sep 2008, 10:35

Ik kan me eigenlijk ook alleen maar voorstellen dat het in de brandstofvoorziening zit. (lucht in de brandstof).
Moet eenvoudig te zien zijn in het doorzichtige voorfilter als de motor draait. Mogelijk een verstopte tankfilter?

Ik heb in dit geval wel een vraag aan de kenners:
Loopt de brandstof vanzelf vanuit de tank naar de brandstof pomp of gaat dit op andere wijze (wordt het opgepompt?).
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Govert » 26 sep 2008, 10:39

De dieselpomp bestaat uit een opvoerpomp en een hogedrukpomp. De opvoerpomp pompt de diesel uit de tank. Die opvoerpomp zit aan de zijkant en is tevens voorzien van de handpomp (zwarte plastic schroef), waarmee je handmatig hetzelfde kan doen als de opvoerpomp doet. Het gaat dus niet "vanzelf".
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Gerwin » 26 sep 2008, 23:01

Ben het er helemaal mee eens dat een compressie test de enige juiste methode is om de staat van de motor te kunnen vast stellen. En natuurlijk ook alleen wanneer de klepspeling ok is. Maar wanneer je de peilstok eruit haalt en er meuk, olie of veel damp naar buiten komt heb je toch een klein probleem ergens...

Maar zoals ik zei, een truukje! Ik begon netjes met klepspeling en daarna compressie meting. Ben een tijdje werkzaam geweest als scheepsdiesel monteur. Compressie testen is niet altijd meteen mogelijk. Dus je voert als een dokter meestal een aantal testjes uit om te kijken waar het probleem ongeveer zou kunnen liggen. Daar was deze er een van! Geloven in truukjes, nee dat doe ik ook niet. Maar een probleem analyse werkt in stappen. Deze kan je een heel eind op weg helpen.

Er zijn er nog meer, truukjes! Maar zal ze niet meer noemen :P Truukje :P
Gerwin
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Lorenz » 27 sep 2008, 00:17

hoi allemaal!
ten eerste sorry voor de afwezigheid de laatste dagen, maar had even andere dingen te doen.
gisteren keek ik onder de kap, en zag ik dat de gaskabel slap hing, deze een beetje aangedraait voor meer toeren.
Verhelpt naar mijn idee het probleem wel ietsje, maar het probleem blijft wel.
de compressie is in mei nog gemeten, en hij bleek kerngezond te zijn. ook is toen groot onderhoud gepleegd, alle filters, olien, en noem maar op vervangen. ( ik neem aan dat ook kleppen gesteld zijn bij een grote beurt).
in de tussentijd heb ik er zo'n 6000 km bij gereden na de beurt.


Wanneer de motor koud is loopt deze dus te bokken, maar zodra hij warm is na ong. 10 minuten loopt deze als een zonnetje.
wel tikt de motor sinds kort een beetje bij koude start lijkt het wel, wat weer verdwijnt bij een warme motor.
de auto rookt niet appart veel, en verbruikt ook niet extreem olie.
wanneer de auto dus koud is en ik geef gas loopt hij wel mooi.
Zelf denk ik dat jullie wel eens gelijk kunnen hebben met een filter in de brandstoftank die verstopt is gaan zitten.
Ik heb namelijk wel eens op het forum gezien dat er een filter uit een tank werd gehaald, helemaal onder de zwarte smurrie.
maandag toch maar even langs de garage voor een inspectie van de auto.
bedankt voor al jullie reacties, en jullie horen er nog van!
Lorenzo

(oo ja, P.S.:ook even dat "trucje" uitgeprobeert van de oliepijlstok, maar er is niets te zien, geen luchtverplaatsing, olie spetters, of wat dan ook)<br><br>Post edited by: Lorenz, at: 2008/09/27 00:20
Lorenz
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Martin123T » 27 sep 2008, 08:48

Lorenz,

Bedankt voor je reactie, het lijkt erop dat het geen groot probleem is. Succes ermee en een fijn weekend.

Groet,

Martin
Martin123T
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Lorenz » 13 nov 2008, 22:40

hallo allemaal,

Het is al een poosje geleden, maar sinds die tijd is er nog niets verandert.
Alle filters zijn vervangen, plus een reiniger bij de brandstof gegooit.
Bij de garage zijn de verstuivers getest, en er bleek er een vies te zijn, wat de reiniger zou moeten verhelpen.
Dit is niet gelukt, en morgen komen er nieuwe verstuivers in mijn 200D. Nu maar hopen dat het daarna voorbij is.
Ik hoorde van vrienden dat dit nog best een kostbaar grapje is. hebben jullie een idee wat ik kwijt ga zijn?
Garagehouder zegt dat het alleen de verstuivers en brandstofpomp kan zijn die het veroorzaakt, want meer zit er niet op! Wat is het toch een degelijke wagen;):D

Groet, Lorenzo
Lorenz
 

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten