[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Roestig dak ambulance : Carrosserie & Exterieur - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 sep 2024, 18:44

Roestig dak ambulance

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 04 okt 2008, 21:41

Trouwens, kan je de motor het beste laten lopen bij het bijvullen van de koelvloei? Of moet je sowieso nog ontluchten?
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor 2m1300TDT » 04 okt 2008, 22:24

5 cylinder is 3 liter is 90 pk, met turbo erbij 125 pk, maar of je die erbij hebt? er zit geen toerenteller bij je klok.

koelvloeistof bijvullen of vervangen zijn 2 verschillende dingen. als je moet bijvullen kan het zijn dat je koppakking lekt. Ik zou de komende tankbeurten altijd even peil controleren van koelvloeistof, remolie en olie.
Met normaal rijden zou je rond de 1:10 diesel gebruiken, hoewel je ambulance zal wel wat meer dan 1550 kilo wegen...

bewonder je moed, ik zou hier niet aan beginnen, maar als je zelf kunt (of leert)lassen kom je er wel.
Veel plezier ermee, een leuke minicamper!<br><br>Post edited by: 2m1300tdt, at: 2008/10/04 22:27
2m1300TDT
 


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 04 okt 2008, 22:35

Ik zei het verkeerd, ik bedoelde het volledig bijvullen van het koelsysteem. De koppakking lekt voor zover ik kan zien niet hoor.

De vraag is, is of het werkelijk een 300D is, omdat op het kenteken 250 diesel staat, en het dus een W124 motor zou kunnen zijn, of ziet die er anders uit?

Wat ik me nu bedenk, misschien is het ooit een 250 benzine geweest als ambulance, en later de brandstof naar diesel veranderd vanwege een motorwissel...

Ik hoop inderdaad dat ik rond de 1 op 10 haal, ben benieuwd, heb er vandaag 62 liter diesel ingegooid en zie wel wanneer het lampje gaat branden (de meter vertrouw ik niet zo).

Lassen kan ik zelf niet zo goed, maar mijn vader wel. Nu nog een lasapparaat en een ruimte om te lassen ;-)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor Paul Snip » 04 okt 2008, 23:09

De motor is 100% zeker een gewone 300 diesel. 3 liter en 88 pk volgens mij. De snelheidsmeter gaat tot 200, terwijl die van een 300 diesel tot 180 zou moeten gaan. Ik denk dus dat het een 250 benzine geweest is, waar een 300 diesel motor in gezet is. De officiele benaming voor deze motor is overigens OM 617.

De motoren uit de W124 worden aangeduid met OM601, OM602 en OM603, voor zover ik weet. Ze zien er in ieder geval heel anders uit.

Veel succes met dit project. Het zou inderdaad leuk zijn er een soort camper van te maken.

Carrosseriewerk zit er wel aan, zo te zien.

Technisch zul je niet zulke grote problemen krijgen, denk ik. Als je met een Mercedes diesel van huis gaat, weet je 99,99999999% zeker dat je er ook weer mee thuis komt namelijk.
Ik zou er in ieder geval meer vertouwen in hebben dan in zo'n Frans wanprodukt dat ze Citroen noemen. Wees maar blij dat je die goed verkopen kunt...

Veel plezier nog, en welkom op de club!!!!<br><br>Post edited by: paul snip, at: 2008/10/04 23:11
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor JantjeV8 » 04 okt 2008, 23:32

Ik zeg goeiendag wat een kar zeg...

Dat dak? Ik zou zeggen met de slijptol er op met een grove komborstel, helemaal kaal, de roest er af en dan in de overspuitare bytac spuiten, daarna kleurlak er op.
De andere rottigheid... Imitatieschermpjes moet je van houden, maar kosten niet veel en het oogt nog allicht beter dan nu. Denk er om, achter die voorschermen krijg je nog wat verrassingen, je kunt het al zien onder de rand van die zwarte rubber, er komt roestbruin onderuit, dat houdt in dat de schroefgaten van het voorscherm in die dorpel aardig overmaats zijn geworden!!
Veel succes, al al de techniek niet de spelbreker zijn.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor JaapW114 » 04 okt 2008, 23:48

Hallo,

Als er iets is wat ik inmiddels geleerd heb van Mercedes, een beetje roest bestaat niet en kleine plekjes ook niet! Ja, alleen uiterlijk, maar net wat al eerder gezegt is, het is net een ijsberg.
Als je al het aangetaste materiaal verwijderd hebt, is het kleine gaatje een volwaardig gat geworden.

Maar het blijft wel een auto waar je in gezien wordt, geen allerdaagse verschijning, alleen ligt er nog een hele schone taak voor je klaar.

In ieder geval veel succes, al zal je regelmatig een moment krijgen waarbij je het even niet meer ziet zitten. Als je namelijk begint met de auto te ontleden, kun je eigenlijk al niet meer stoppen, je ziet steeds meer, maar omdat je toch bezig bent besluit je dat dan ook maar meteen even mee te pakken.
Het voordeel hiervan is wel weer, als je eenmaal klaar bent, heb je weer een harde auto.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor Paul Snip » 04 okt 2008, 23:55

Ik zou het dak inderdaad met een staalborstel op een slijptol zo goed mogelijk schoonmaken. En dan met een roestwerende verf, Hammerite is helemaal niet zo'n slecht idee, rollen. Er is ook witte Hammerite volgens mij. Dat lijkt helemaal nog niet zo gek, een wit dak.

Veel knutselplezier gewenst!
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 04 okt 2008, 23:56

Dat is het hem: als ik, bijvoorbeeld, iets achter het spatscherm moet lassen, moet ik zorgen dat alles klaar is en er een nieuw scherm op zit binnen 1 dag: ik heb (nog) geen vaste plek waar hij droog kan staan.

Maar ik ga rustig aan doen en niet haasten.
Weet iemand hoe het zit met APK en roest achter de spatschermen? Hij is nu in ieder geva nog gekeurd tot april 2009.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor JaapW114 » 05 okt 2008, 00:11

Alvorens je met de opknapwerkzaamheden gaat starten, lijkt het mij zinvol om eerst eens de onderkant,voorzijde van je dorpels, schutbord en zo kan ik nog wel even doorgaan, goed te bekijken.

Dan een afweging gaan maken of het ecomonisch (dus niet emotioneel) nog haalbaar is om eraan te beginnen. Klinkt misschien lullig, maar is niet zo bedoeld. Maar zoals ik de foto's zie, komt er nog heel wat narigheid op je af.

Dan is het erxtra zuur als je net het dak in de verf heb staan misschien een hoop geld in het onderhoud van de motor gestoken hebt.

Een spreekwoord zegt,"beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald".

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 05 okt 2008, 11:06

Ga ik zeker doen, heb ook geen zin om er eerst veel geld in te stoppen, en dat dan vervolgens blijkt dat het het niet waard is geweest.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 06 okt 2008, 09:09

Vandaag van Amsterdam naar Rotterdam gereden, ging prima, bleef goed op temperatuur en trok goed door. Wat me opvalt is dat de motor wel wat veel toeren (dus herrie) maakt rond de 100 / 110 km/h, is dat normaal voor een 300D?
Het is natuurlijk een omgebouwde 250 benzine, dus misschien minder isolatie? En de automaatbak, is die universeel, want misschien heeft een diesel wel langere versnellingen?

In ieder geval trekt hij niet in zijn 1 op, tenzij ik kickdown doe vanaf stilstsand.

Snappen jullie het nog? ;-)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor ambubenz » 06 okt 2008, 14:02

Hoi,
Het lawaai wordt waarschijnlijk veroorzaakt door te weinig isolatie of motorsteunen.
De reden dat hij niet optrekt en veel toeren maakt ligt waarschijnlijk aan de automaat bak of het differentieel. Weet je of die zijn meeverhuisd met het blok? Verder is het zo dat een verlengde Mercedes standaard 15 inch velgen heeft en een normale sedan 14 inch. Als je de autodatenkaart opvraagt kun je uitvinden hoe de auto uit de fabriek is gekomen. Daar moeten deze gegevens te vinden zijn. Hopelijk kun je er wat mee.

Ambubenz
ambubenz
 


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 06 okt 2008, 14:29

Hij trekt juist wel goed op, bijzonder snel zelfs, vind ik, voor zo'n grote auto.
Als ik in Waarland ben zal ik de heren wel eens even over mijn dif en automaatbak laten buigen, misschien weten ze of het de originele zijn of niet.

Wat ik eigenlijk wil vervangen is: olie + filter, brandstofpomp, koelvloeistof, automaatbak-olie, stuurbekrachtigingsolie + filter (indien nodig). Is dit incl. kleppen stellen in 1 dag te doen?<br><br>Post edited by: sgtpeppers, at: 2008/10/06 14:32
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor JaapW114 » 06 okt 2008, 20:59

Niek,

Waarom wil je je brandstofpomp vervangen?

De rest is goed te doen in één dag, maar haal wel vooraf even een klepdeksel pakking, de juiste filters, vooral het filter van de automaat geeft regelmatig problemen, ondanks dat deze op nummer bestelt wordt toch vaak de verkeerde geleverd, er zijn twee types, neem ze alle twee mee, dan weet je zeker dat je de goede hebt. Het is zo zonde van je olie. Die andere kan vaak zo weer retour.
Tevens voldoende olie en koelvloeistf meenemen. In Waarland staat altijd nog wel wat, maar zul je net zien dat het te weinig is. Ik probeer het altijd een beetje op peil te houden, maar ben in verband met werk vaak niet in de gelegenheid om het te halen.
JaapW114
 


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 06 okt 2008, 22:12

Sorry, tikfout, ik bedoel het brandstoffilter :-)

Vandaag zette ik de Ambulance in de straat: allemaal mannen eromheen, die hem graag (echt!) willen kopen, heb gezegd dat ze met een héél goed bod moeten komen, dus ben erg benieuwd... als ik er echt een goede prijs voor krijg doe ik hem weer weg ;-)

Maar stiekem wil ik hem ook graag houden, hoor, haha.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor JaapW114 » 06 okt 2008, 22:19

Oh, dat is een hele geruststelling! Brandstofilter is geen probleem, brandstofpomp wel.

Eerst kijken hoe alles eruit ziet, dan pas beslissen of je hem houden wil. Berouw komt na de zonde en vindt er maar weer eens zo één.

Jaap
JaapW114
 


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 07 okt 2008, 08:41

Precies, het is en blijft wel een Mercedes en ik ben nu zowat al verknocht aan die bak!

Gister een wasmachine en een koelkast vervoerd: kon makkelijk nog meer bij haha. De niveauregeling lijkt het ook nog redelijk te doen, misschien beetje olie bijvullen (indien mogelijk).

Edit: olie en filter voor de automaatbak, dat verschilt dus per type... ik heb geen idee wat voor automaat ik heb omdat hij waarschijnlijk eerst op een 250 benzine heeft gezeten...<br><br>Post edited by: sgtpeppers, at: 2008/10/07 08:59
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor Semrick » 07 okt 2008, 09:30

Ik denk niet dat de originele bak er nog onder zit.
Het ligt meer voor de hand dat de bak en de motor 1 geheel vormen en dus bij elkaar passen. Ik vraag me af of een 250 Benzine bak aan een 300D blok gezet kan worden.

Voor je chassisnummer eens in op deze site:
http://old.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
Je krijgt dan wat gegevens van je auto die meestal wel kloppen (bouwjaar wijkt soms wat af) maar je motor en versnellingsbaknummer worden wel vermeld. Je kunt dan aan de hand van die nummers checken of het je originele bak is.

Je auto heeft nu trouwens een vervangend kenteken (voor een bestelauto).
Hij heeft oorspronkelijk een ander kenteken gehad.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 07 okt 2008, 09:49

Dat kan kloppen, ambulances hebben waarschijnlijk een ander soort kenteken? Ik heb de RDW een vraag gestuurd over hoe het zit met personen vervoeren achterin, ben benieuwd.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Roestig dak ambulance

Berichtdoor SgtPeppers » 07 okt 2008, 10:12

Pff... er zijn zoveel soorten olie voor allerlei dingen te vinden, weet niet zo goed wat ik moet hebben, iemand tips?

Voor de automaat: ?
Voor de stuurbekrachtiging: ?
Voor de motor zelf: ? (ik dacht aan Castrol GTX 15w40)

En dan de hoeveelheden, motor is ongeveer 6 liter toch? Maar de rest zou ik geen idee van hebben...
Moet toch eens een W123 werkplaatshandboek kopen...
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 30 sep 2008, 08:31
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

VorigeVolgende

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten