[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
gas blijft soms hangen + vlotter : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 02:24

gas blijft soms hangen + vlotter

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

gas blijft soms hangen + vlotter

Berichtdoor Lars J » 06 okt 2008, 14:24

Hallo W123-ers,

Nieuw hier op dit forum (eerste 240TD '83 gekocht) en meteen al twee vragen:

De tankmeter deed het niet, dus meteen de vlotter eruit gehaald en voorzichtig schoongemaakt. Natuurlijk knapte het koperdraadje en 1 van de andere (ijzer?) draadjes. Ik heb toen maar 1 ijzerdraadje gebruikt en het koperdraadje vastgesoldeerd. Maar helaas, gaf de meter eerst nog 1/4 weer, nu brand het lampje "leeg" terwijl de tank vol is.

Nu heb ik hem vantevoren niet doorgemeten, stom, maar ik vraag me af waar de twee flinterdunnen ijzerdraadjes voor zijn. Is dat puur geleiding voor de vlotter of gaat daar ook spanning doorheen? Nu kan ook mijn koperdraadje niet goed gesoldeerd zijn. Ik zag een foto van de vlotter op dit forum met alleen 1 koperdraadje geloof ik.

Is dit goed te repareren, of kost een nieuwe vlotter niet veel?

Daarnaast blijft regelmatig het gas "hangen", bij ontkoppelen blijft de motor dan op toeren, na een paar seconden is het weer over maar het klinkt niet netjes met overschakelen zoveel toeren. Kan het zijn dat er fysiek iets blijft hangen (beetje olie?) of is het wellicht wat anders?

Alvast bedankt voor de reacties,

Lars
Lars J
 


Re:gas blijft soms hangen + vlotter

Berichtdoor Nico Vliet » 06 okt 2008, 15:55

Lars, kan je zelf niet verder helpen maar hier: http://www.thomconsulting.de/MB/W123.htm

Is veel te vinden.
Nico Vliet
 


Re:gas blijft soms hangen + vlotter

Berichtdoor Bob » 06 okt 2008, 18:05

Lars bijgevoegde tekening is de regelbare weerstand (69) v/d vlotter. Maw als de vlotter omhoog of omlaag gaar zal de loper stroom naar de meter op je dashboard groter of kleiner maken. Hierdoor gaat je meter meer of minder aanwijzen. Het metalen draadje waar jij het over hebt zal wel een deel van de draad gewonden weerstand zijn. In het schema zie je dat het vaste deel vast zit en de loper.
Misschien kun je hier meer mee?

Je hangende gas wordt misschien veroorzaakt door een defecte demper (kleine gasveer) die er op zit (bij de injectie pomp). Haal deze eraf (kogel gewricht uitklikken) en dan moet de grote veer het gehele stangenstelsel makkelijk terugtrekken. Is dat het geval dan de gas veer vervangen.

Bob

Post edited by: Bob, at: 2008/10/06 18:13<br><br>Post edited by: Bob, at: 2008/10/06 18:37

Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:gas blijft soms hangen + vlotter

Berichtdoor Semrick » 06 okt 2008, 18:53

Ik denk eerder dat het hangen van het gas wordt veroorzaakt door het stroef lopen van het stangenstelsel. Even wat WD40 of iets dergelijks er op spuiten en dan moet het weer allemaal soepel lopen. <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2008/10/06 18:55

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gas blijft soms hangen + vlotter

Berichtdoor 1111 » 07 okt 2008, 00:07

Lars,

Ligt er op de originele voetenmat nog een losse mat?

Zoja haal die er eens uit, doordat je die tegen het pedaal aantrapt kan ook het pedaal langzaam terug gaan.

Geeft zo'n zelfde effect wat je beschrijft.

groet
arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 293
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:54
Woonplaats: sondel
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:gas blijft soms hangen + vlotter

Berichtdoor Lars J » 07 okt 2008, 22:18

Bob, Semrick en Arie,

Mucho gracias voor de antwoorden en uitleg, hier kan ik zeker wel wat mee! Ik zal eerst de vlotter nog eens uit de tank schroeven. Als ik het schema bekijk heb ik wel degelijk die metalen draadjes nodig. Ik heb nu 1 koperen en 1 metalen, logisch dat de meter niks aangeeft, ik mis een draad. Als ik de vlotter aansluit en heen en weer beweeg zou ik dus de meter moeten zien uitslaan. Ik ga dat eerst maar eens proberen voordat ik de boel weer in de tank steek.

Wat betreft dat gas, ik heb geen losse mat, toch ga ik even kijken of er niet iets tegen het pedaal loopt, dat had ik nog niet bedacht. De diverse stangen even wd-40'en kan ook geen kwaad denk ik.

grt & dank

Lars Johansson
Lars J
 


Re:gas blijft soms hangen + vlotter

Berichtdoor Leon » 07 okt 2008, 22:37

dat draadje van de vlotter is een weerstandsdraad; je kan hem dus niet vervangen voor een willekeurige.
Leon
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten