[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
bobine : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:06

bobine

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

bobine

Berichtdoor JaapW114 » 09 okt 2008, 08:15

Heren,

Even een vraagje over een bobine, in dit geval van (het spijt mij ook) een Deawoo Nexia op gas.

Auto start moeizaam, op benzine beter dan op gas, als de motor loopt onregelmatig. Dus even de motorkap open gemaakt, de bobine maakt een echt knetterend geluid en je ziet duidelijk de vonken overspringen in het inwendige van de bobine. Dus een bobine van de sloop gehaald, precies hetzelfde, alleen is het knetteren nu niet continue maar met intervallen. Heeft deze auto een nieuwe bobine nodig, of moet ik het bij de rotor / verdeelkap gaan zoeken?

Iemand die mij adveis kan geven?

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:bobine

Berichtdoor jan280CE » 09 okt 2008, 08:25

kijk voor specifieke info even op:
http://www.problemcar.nl/

Had laatst zoiets met een golf 3 bleken meerdere oorzaken mogelijk, maar zat het uiteindelijk in de hallgever.
Tips en ideeen had ik hier opgedaan
jan280CE
 


Re:bobine

Berichtdoor JaapW114 » 09 okt 2008, 08:54

Jan,

Bedankt voor de tip, zal er eens een blik op werpen. Altijd handig zulke sites.

Jaap
JaapW114
 


Re:bobine

Berichtdoor jan280CE » 09 okt 2008, 09:37

De grootste ellende met dit soort nieuwere auto’s is toch de hierin verborgen elektronica.
Zeker als je eens doorleest op verschillende site’s zoals problemcar e.d. merk je dat je eigenlijk redelijk hulpeloos staat te kijken en voor elk lullig ding naar de dealer moet om de zaak te laten uitlezen.
Er zitten zoveel sensoren relais en ander ongerief dat het een speld in een hooiberg lijkt.
Enigste andere optie is preventief vervangen van alle daarvoor in aanmerking komende delen zoals bougiekabels, bobine en bougies. Dan weet je tenminste zeker dat het daar niet meer aan kan liggen. Aardeverbindingen loshalen, schoonmaken en weer monteren enz.
jan280CE
 


Re:bobine

Berichtdoor Bob » 09 okt 2008, 11:30

Jaap, als elektronicus én autogek heb ik vroeger veel elektronische ontstekingen gemaakt. Met ervaring daarvan overgehouden weet ik dat een bobine vaak intern gaat overslaan (en vaak dan onbetrouwbaar is geworden) als hij extern de vonk niet kan produceren. Maw trek je de de midden-aansluiting van de verdelerkap los dan heb je zo'n situatie. Hetzelfde kan zijn als de rotor of de middelste tuit of de aansluiting van de bobine naar de verdelerkap defect is.
Het lijkt er dus op dat ergens van de bobine tot en met de verdeler iets fout is.
Als je bv een motor wil laten draaien op de startmotor met de bougies eruit (bv compressie meten), dan of de bougies aangesloten houden (terwijl ze erbuiten hangen tegen aarde) of de primaire van de bobine loshalen of de uitgang van de bobine kortsluiten tegen massa. Mijn 230TE van '85 heeft daar zelfs een jumper voor tegen het schutbord die eruit getrokken kan worden.
Japanse modellen hebben vaak een 8 Volts bobine met een voorschakel weerstand (lijkt vaak op een elektrisch kachel element). Bij starten schakelt men dan de weerstand kort en zal de bobine even zonder de weerstand rechtstreeks op de accu geschakeld zijn. Echter bij starten zal ook de accuspanning in elkaar donderen, zodoende geeft de bobine dan wel zijn maximale vonk. Eenmaal gestart valt het kortsluit relais af en werkt hij weer op een gereduceerde accuspanning van 8 volt. Zo'n bobine van 8V mag niet gebruikt worden rechtstreeks op 12 V omdat die dan te ver in verzadiging treed en niet goed meer functioneert (en kan kapot gaan natuurlijk).
Als ik jouw was zou ik eerst een nieuwe verdeler, Rotor en kabels monteren. Vaak namelijk heeft dit spul bij ouderdom te maken meer poreusheid, en haarscheurtjes waar vuil en vocht in kan zitten. Met een normale multiemeter valt dan niets fouts te meten maar onder hoogspanning (méér dan 10.000 volt van de bobine)kruipt die toch weg met alle ellende vandien. Vervangings setje bij de Brezan kosten je de kop niet en besparen vaak een hoop elende.

Hoop dat je hier wat mee kan, succes

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:bobine

Berichtdoor Jeroen » 09 okt 2008, 12:35

Helemaal eens met de adviesen over in ieder geval de ouderdom en poreusheid, haarscheurtjes etc.
Soms is het nog simpeler. Gewoon oxidatie op de aansluidingen van de bougiekabels op de verdeler en op de bougie. Idem voor de bobine. Te controleren in minder dan een minuut bij deze meeste auto;s

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:bobine

Berichtdoor JaapW114 » 09 okt 2008, 13:00

Jan en Bob en Jeroen,

Bedankt voor deze informatie. De bougies zijn net vervangen, ca. 2 weken geleden. Voor zover ik kan zien geen oxydatie op de aansluitingen van de kabels. Ik ga eerst een wat nieuwe onderdelen halen en vervangen.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:bobine

Berichtdoor jan280CE » 09 okt 2008, 13:10

Jaap,

Zit er geen dealer in de buurt?
Ik had begrepen dat het uitlezen niet zo duur was, in elk geval goedkoper als het kopen van delen die je niet nodig hebt, maar wel vervangt omdat je de oorzaak niet kent
Tenzij je de auto nog jaren wilt houden. Koop een leuke w 107 voor je vriendin
jan280CE
 


Re:bobine

Berichtdoor Bob » 09 okt 2008, 15:55

Jaap, mijn eigen relaas terug lezend zie ik dat ik de motivatie tav het varvangen van de kabels ben vergeten. In ieder geval goed om te weten, dat vaak bougie-kabels van het "ontstoorde " type zijn. Dit houdt in dat zij vaak een koolkern (als een potlood) hebben. Je kunt je voorstellen dat na verloop van jaren deze kern overal knakken en kneuzingen heeft waardoor daar alleen al vonk verlies onstaat.

Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:bobine

Berichtdoor JaapW114 » 10 okt 2008, 17:29

Heren,

Bougieskabels en kabel van de verdeelkap naar de bobine worden morgen vervangen.

Deze auto is van de oudste, mijn vriendin rijdt een Renault Twingo. Die is overigens anti Mercedes, wil dan nog meerijden, maar alleen onder protest en verdomd het om er zelf in te rijden.

Jaap

Post edited by: JaapW114, at: 2008/10/10 17:29<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/10/12 10:47
JaapW114
 


Re:bobine

Berichtdoor JantjeV8 » 10 okt 2008, 21:33

Ze weet niet wat ze mist...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:bobine

Berichtdoor JaapW114 » 11 okt 2008, 17:05

Heren,

Het probleem is opgelost, het was de kabel tussen de verdeelkap en de bobine, deze vervangen door een nieuwe Beru kabel, probleem was iets minder maar nog steeds aanwezig. Op advies van Wiebren de dop welke op de bobine komt met vulkaniseerde tape omwikkeld en het probleem is opgelost. Zat dus duidelijk ergens een lek in deze aansluiting, bougiekabels ook meteen maar vervangen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!


JantjeV8,

Ze wil het niet weten zegt ze, in zo'n ding wil je niet eens dood gevonden worden, ze zijn nog te slecht en lelijk voor de sloop. Tot zover het citaat. Ik ben deze discussie gestopt, helaas denken de kinderen er net zo over. Ze vinden het al zonde als ik er 70,- euro diesel ingooi, dat is hij volgens hun niet meer waard! Raar Hé dat die blijf van mijn lijf huizen vol zitten en er kindermishandeling plaats vind.

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/10/11 17:07
JaapW114
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 58 gasten

cron