Hoi Jos,
Dit is voor zover ik weet alleen van toepassing voor het oude type brandstofpomp.
Het nieuwe type (bij sleutelstarters)wordt niet apart gesmeerd met olie.
Het type wat wel gesmeerd dient te worden kun je herkennen aan een rode vuldop op de brandstofpomp.
Zie voor nadere info onderstaande tekst geschreven door Willem van Everdingen (clubnaam Boy).
Het gaat nl niet alleen om dat oliepeil in de pomp.
Die motorlie in de pomp vermengt zich nl met de dieselolie welke langs de persplunjers lekt. Deze lekdieselolie is normaal maar de smering in de pomp zal afnemen naar er meer diesel bijkomt.
Daarom moet je elke 10.000 km dat controlestopje van 14 mm er een stukje uitdraaien en door de vulopening (rode schroefdop)ca 150-200 cc motorolie er in gooien.
De verse motorolie verdringt nu die vermengde rommel en je zal zien dat er opdenduur zuivere motorolie uit dat controlestopje komt. Ca 10 minuten uitlaten druipen en stopje dichtdraaien.
Omdat door die lekdieselolie het peil zal steigen en dit opdenduur problemen gaat geven voor je vacuumregelaar achter op de pomp zit er achter op de pomp een schuin omhoogstaand overlooppijpje. Dit is niet wat vele denken de ontluchting maar een beveiliging tegen tehoog vloeistofniveau in de pomp.
Bij normaal oppeilstaand olieniveau sluit de olie in dit buisje af,komt het niveau door lekdiesel tehoog zal het er uitlopen.
De werkelijke ontluchting (die zeer belangrijk is voor goed werken van je vacuumsysteem ) zit hier in de rode olievuldop. Bij een motorrevisie ging daar ALTIJD een nieuwe dop op.
De latere sleutelstarters hebben de smering van de pomp in het motorsmeersysteem opgenomen , hier komt de lekdieselolie dus in je motorolie
Hoe meer zo n brandstofpomp versleten is hoe meer lek olie je langs de plunjers hebt natuurlijk.
Conclusie : Ververs elke 10.000 km de olie in de pomp en controleer de ontluchting eens even.
<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2008/09/28 18:25