[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor krijgt geen olie : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 04:54

Motor krijgt geen olie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor krijgt geen olie

Berichtdoor Rob Holewijn » 12 okt 2008, 12:38

Mannen,
We zijn hier ten einde raad.
Al maanden zijn we met een oude 280 motor bezig dat is de motor met één nokkenas.
De nokkenas was zo vast gelopen zonder olie dat we hem er af hebben moeten slijpen.
We hebben van de week weer (voor de tweede keer) alles gedemonteerd dwz carter pan er onder weg olie pomp er maar weer uit en het systeem weer helemaal door gespoeld met wasbenzine. De hele kop is er ook af geweest om alles te controleren.

Alle kan. schoon. De pomp geeft zoveel druk dat als je hem met de hand ronddraait in de diesel bak, en je houde je hand op het gat, krijg je hem niet meer rond, zoveel druk geeft deze.
Alles weer in elkaar gezet en ja door de gaatjes boven de nokkenas kwam de olie steeds verder druppelend er uit, tot de laatste cilinder.

Vraag 1. Moet de olie hier echt uitspuiten stationair? Of is dit zoals hier druppelend.

Na een rondje gereden te hebben kwam er weer een piep en blijkt er weer geen olie uit de buis te komen, dus gaan de lagers enz weer droog lopen.

Ik snap er niets meer van. Het hele systeem is schoon, en alweer geen olie naar boven.

Vraag 2. Wie weet raad?
Rob Holewijn

Re:Motor krijgt geen olie

Berichtdoor jan280CE » 12 okt 2008, 13:07

In een oliecircuit zitten meerdere componenten waaronder overdrukventielen.
Het is zaak om een schematische voorstelling van het circuit van deze motor (type?) te pakken te krijgen om te zien wat erin zit en waar.
Als voorbeeld het circuit van de M110

jan280CE

Berichtdoor Rob Holewijn » 12 okt 2008, 19:38

Volgens mij is het een M130 kan dat. Nr 11 zit er volgens mij niet in. als ik wasbenzine in het voorste nokken alger gooi gaat het onder dat lager via de kopbout naar beneden en komt er beven de pomp weer uit. Dus dat kan moet schoon zijn.
Rob Holewijn

Berichtdoor jan280CE » 12 okt 2008, 19:45

Het gaat er niet om of de leiding verstopt is, maar meer om het juist functioneren van het overdrukventiel. Ik kan mij voorstellen dat als hij bij lopende motor dichtgaat de olie vie een soort van bypaas rechtstreeks weer naar het carter gaat.

Je zou daar wat meer documentatie over moeten hebben, maar wellicht lijkt de motor van een 250 enigzins op dit tpe en zou je de beschrijving van de werking en controle (globaal) ook op jouw blok kunnen toepassen
jan280CE

Berichtdoor Rob Holewijn » 12 okt 2008, 20:17

Zou dat ding in de pomp defect kunnen zijn, wat doet dit ding dan exact? Zou de druk naar boven kunnen zakken?
Op de meter van het olie filter staat wel 3 bar.
Rob Holewijn

Berichtdoor jan280CE » 12 okt 2008, 20:29

Ik zoiets nog nooit open gehad, dus ik moet het ook theoretisch benaderen.
Als het schema (van de 280) bekijk dan zit de aansluiting oliedrumeter voor het overdrukventiel.
Het zou dus kunnen zijn dat druk tot aan het overdrukventiel 3 bar is en erna (door een defect) afvalt naar bijv 1 bar. ook olie zal net als water de weg van de minste weerstand volgen en dus hoofdzakelijk (of alleen) het korste (onderste circuit) bedienen
jan280CE

Berichtdoor bartolo66 » 12 okt 2008, 20:48

Hallo Rob,

Onlangs mijn oliepomp los gehad (200D), daar zit idd een overdrukventiel op. Deze kan ik van binnenuit met een schroevendraaier indrukken, als de druk te hoog oploopt (bij normale werking) zal deze de olie dus weer in het carter laten stromen.

Verder is het zo dat in het systeem aan de distributie zijde verschillende stoppen/pluggen zitten, misschien is er een stop uit waardoor er juist niet voldoende druk wordt opgebouwd.
bartolo66

Berichtdoor JantjeV8 » 12 okt 2008, 21:05

Pin me er niet op vast, maar volgens mij geeft een oliepomp bijna permanent te veel en loopt er bijna continu olie via dat overdrukventiel terug in het carter. Enkel warme en dunne olie bij stationairloop krijgt dat overdrukventiel de kans om te sluiten.

Bij de olieuitlopen boven in het kleppenhuis, hoort er de olie niet uit te spuiten, maar wel in overvloed uit te vloeien. Het moet er binnen de kortste keren drijven van de olie.

Komt de olie via losse pijpjes boven, of zijn het geboorde kanaaljes? Soms zitten er oliepijpjes die aan de onderzijde met o-ringetjes in een zittinkje geklemt zitten. Als die o-ringetjes niet functioneren dan wordt er olie onder in gepompt, maar die loopt er gelijk weer langs uit.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Weizengelb » 13 okt 2008, 13:27

Hoi Rob!
Kijk ook eens of de pakking van het oliefilterhuis goed zit (niet verkeerd om). Ik heb ooit gehoord van iemand die deze apkking verkeerd om had zitten en er kwam toen geen olie bij de nokkenas (terwijl de rest van de motor wel en oliedrukmeter ook op 3 bar). Was een M110 280 blok.

Stationair moet er een straaltje olie uitlopen op de nokken.

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Rob Holewijn » 13 okt 2008, 22:49

Mathieu,
Als dat zo was dan had hij volgens mij ook die korte tijd geen olie gekregen denk ik of zie ik dat verkeerd.
we hebben de slangen v/d olie koeler ook al afgedopt gehad zodat het ook niet zo kon gaan circuleren.
Rob Holewijn

Keer terug naar Techniek