[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Originele Veerspanners voor : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:39

Originele Veerspanners voor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Antwoord:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 15 okt 2008, 00:44

Tsja waarom ben ik nu weer zo irritant bezig een ruim 2 jaar oud topic omhoog te kicken?

Nou omdat het bij mij in ieder geval even in vergetelheid was geraakt en ik nog steeds zeer geinteresseerd zou zijn in de afmetingen van de veerspanners en of iemand er een zou willen namaken tegen vergoeding uiteraard.

Dus als iemand aub zo vriendelijk zou willen zijn de afmetingen van met name de schijven goed op te meten: heel graag!!

En als er (nog steeds) mensen zijn die tegen materiaalkosten + vergoeding voor alle moeite/energie/arbeidsloon etc zoiets zouden kunnen maken zou het helemaal fantastisch zijn.
MajikSimon
 


Re:Antwoord:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor Wiebren240D » 15 okt 2008, 10:16

Hallo Daar

die binnen veerspanner ligt bij jaapw114 in de kast.
wel geschikt voor de voorveren van de W123 maar niet voor de W114/115 voor veren maar wel voor de achterveren.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Antwoord:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 15 okt 2008, 11:00

hij is zeker niet dun genoeg dan voor de W114/W115 veren? Want ik meen dat het gat daar maar ca 3 cm is en bij de W123 ca 44 mm.
Klopt dat Wiebren? Als dat zo is moet het mogelijk zijn een iets dunner typ te maken wat op beide past.

Nogmaals als iemand de afmetingen zou willen meten en erbij vermelden waar ie op past...erg graag.
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor Jaap 230E » 15 okt 2008, 12:11

Hallo mede Benzers,

Afgelopen maand mei heeft Martin Holewijn in Hollandscheveld zwaardere achter veren voor mij geplaatst,(zwaardere achter veren aanschaffen bij Marcel Kappen heb je de goeie!!!, stuurd ze ook op!) met de origineele veerspanset set van MB,gezien de kracht die dit karwei vergt/ en die er voor nodig is kan ik het niemand aan bevelen om iets toe te passen anders dan een set na te maken zoals de origineele waarvan de veer tussen twee schotels komt te zitten, waardoor de veer als het ware zit opgesloten.( ZEER VEILIG)

Die middag heb ik ook nog kennisgemaakt met John de Winger, die in de buurt woont van Hollandscheveld.
Dus John ik zou zeggen ga even in Hollandscheveld met je zoon kijken
en je hebt meteen alle gegevens die je nodig hebt om ze te vervaardigen

Groeten Jaap
Jaap 230E
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor Wiebren240D » 15 okt 2008, 12:44

Hallo Majiksimon

ja precies het gat is bij de W115/114 kleiner dan bij de W123.
de W114/115 zal denk ik 3cm zijn dat klopt wel.

maar Jaap en ik maaken nog wel een binnen veerspanner voor de W115/114.
voor veren heb ik echt respect voor hoor tenminste bij de W115/114.
bij de W123 is het wel te doen hoor als je maar met zn 2en bent.
en achterveren vervangen gaat sneller met een veerspanner denk ik je hoeft dan bijna niks los alleen de schokbreeker moet eruit en die bouten waar de schokbreeker mee vast zit die willen nog wel eens voor spelbreeker spelen.
maar ik heb al zo vaak achterveren vervangen dat is niet zo moeilijk gewoon op straat in een uurtje klaar.
en de achterveren van een W126 passen ook even bij de oudijzerboer langs en je hebt ze voor oud ijzer prijs is nu 9 cent per kilo.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor JantjeV8 » 15 okt 2008, 14:19

Enkele weken geleden heb ik de voorveren van een 240D vervangen voor onze reizende vriend 'Losttraveller'.
Aanvankelijk dacht ik dat te doen met 2 spanners per veer die aan de buitenkant van de veer opklemmen. Dat ging niet goed komen omdat het bereik van mijn klemmen niet voldoende was. Het probleem bij de voorveren is dat er ongeveer 2 windingen aan de bovenzijde in een soort koker verdwijnen waardoor je er niet bij kunt van buitenaf.

Vervolgens een andere veerspanner op de kop getikt. Blijkt een buitengewoon goeie aankoop te zijn geweest, degelijk, sterk, slijtvast en goed werkbaar. Zal eens een fotootje maken en het aankoopadres er bij zoeken, volgens mij heeft die kerel er meer van. Het is een Duits stukkie gereedschap, ik was een tientje of 6 er voor kwijt.

Het is een spanner die van binnenuit in de veer geplaatst wordt, dus door het gat van het spatscherm er in steken. 't-Is wel even priegelen, ik had op voorhand de schokbreker aan de bovenkant los gemaakt en ingeschoven, tevens de draagarm aan de bovenste kogel even losgemaakt, ook de remklauw even losmaken want als je draagarm naar beneden zakt vindt je remslang dat niet fijn. Is bij elkaar 5 minuten werk en geeft je veel bewegingsvrijheid.

Het nadeel van de voorveer is dat deze kleiner in diameter is dan de achterveer, ook zitten de windingen wat dichter op elkaar.
Draadeind van de spanner er van bovenaf in steken.
Dan vanaf de zijkant de klemhaken door de veersteken en met de boutjes aan de veerspanner weer bevestigen.
Zorg dat de bovenste 2 haken zo hoog mogelijk aan de veer aangrijpen, onder zo laag mogelijk.
Draag er tevens zorg voor dat de bovenste 2 haken 90 graden verdraaid aangrijpen ten opzichte van de onderste 2 haken. Daarmee voorkom je dat de veer schuin opgedraaid wordt en er tussenuit wil springen.
Vervolgens met de ratel van bovenaf de spanner op gaan draaien en voila, je pakt hem er zo tussenuit.
Monteren doe je omgekeerd.
Het karwei valt of staat met hoe je de haken in de veer positioneert, goed kijken, goed op z'n plek drukken. Past het niet, dan niet blindelings doorgaan, maar even goed kijken waarom het niet past, desnoods de spanner lossen, verdraaien en weer spannen.
De eerste veer duurt 2,5 uur, de 2e doe je in een goed uur.

Met deze spanner en het laten zakken van de draagarm heb ik uiteindelijk de veer niet eens helemaal op hoeven te draaien.
Bij monteren had ik op een gegeven moment wel een veiligheidje ingebouwd. Je plaatst de opgedraaide veer op z'n plek. De draagarm hangt dan lasteloos naar beneden. Ik heb er de krik onder geplaatst en vervolgens eerst de draagarm wat opgekrikt zodat die weer bijna horizontaal hangt. Daarna pas de veerspanner gelost.

Fluitje van een peuleschil. Kind kan de was doen. <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/10/15 19:49

Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 15 okt 2008, 15:04

ja die ken ik wel. ik vond het zelf niet zo denderend ding, ik heb er een.Paar jaar geleden gebruikt was idd 2 uur bezig met 1 kant en dat vond ik toen niet zo denderend ( ik weet het klinkt verwend)

Het is zo'n zwart ding met 4 haken eraan, zal even een plaatje zoeken, kost ongeveer 25 a 50 euro op ebay en op markplaats staat er eentje voor 60 euro, w.s. koopt die ze ook op ebay ofzo.

En ik wil er niet min of laatdunkend over doen, maar ik heb het ding zelf ook , en volgens mij is het gewoon made in china..niet dat daar iets mis mee hoeft te zijn maar ik zou nog altijd erg graag de originele nabouwen<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/10/15 15:17



MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 15 okt 2008, 15:11

hetzelfde maar uit het plastic.



Deze had bij mij erg de neiging te verdraaien.ik was toen bezig de veren van een W124 te vervangen en die zijn nog langer en meer gebogen. Het was niet echt link maar het systeem met schotels lijkt me stukken stabieler, en heeft w.s veel minder de neiging te verschuiven.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/10/15 15:19

MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 15 okt 2008, 16:52

de veerspanner lijkt op de spanner die ik verkoop, maar net iets andere uitvoering, de haken lijken wat meer open te staan o.a.
ja, een originele spanner werkt sneller. alleen; hoe vaak vervang je je voorveren?? misschien 1 x in je leven en dan ligt er een duur stuk gereedschap op de plank. daarnaast kun je met de voorspanner (origineel) weer niet de achterveren spannen...
en over veren; die kan ik leveren, uit de fabriek waar Mercedes ze ook besteld...
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 15 okt 2008, 17:03

...en wiebren; veren van een W126 zijn een stuk langer dan die van een W123 :-)...dus dat ziet er niet uit. daarnaast zijn veren van 25 jaar oud of meer, ook veel van hun veerkracht kwijt is mijn ervaring (en vaak roestig). bezuiniging is goed, maar als een hobby/vervoermiddel helemaal niks meer mag kosten en je alleen oude spullen moet/wil monteren...
met een dure aandrijfas kan ik het me wel goed voorstellen, maar een set veren voor achter kost 125 euro in zware uitvoering, dat is ook het geld niet.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 15 okt 2008, 17:32

Tsja

Iedereen spreekt voor zichzelf, en als jij zelf die veerspanner met haken verkoopt snap ik je redenering ook wel.Dat zal ook wel voor de meeste mensen zo opgaan.
Ik heb ze nu al op 3 wagens nodig gehad, dus eigenlijk 6 keer.In nog geen 5 jaar tijd.
Iedere keer weer een hoop gedoe op dat moment want je hebt het gereedschap niet.
Dan kun je zeggen laat het lekker de garage doen, maar goed die hebben ook 8 van de 10 x geen goed gereedschap is mijn ervaring. Dat heb ik gezien hoe die het doen, nou dat raad ik ook niemand aan.

Ik wil juist een zeer hoogwaardige kopie maken. Alleen echt goed of niet.
Het moet uit hoogwaardig sterk staal gemaakt worden. Ik denk dat de schotels moeten worden gefreesd/ cnc uit chroom molybdeen of chroom vanadium staal. Ook de as /spindel moet van uitzonderlijke goede kwaliteit zijn. Als niemand dat kan dan houdt het ook gewoon op.

Ik heb me ook al verdiept in de diverse klonen van Klann en andere aanbieders ook op ebay etc..maar die zijn zo nu en dan van dubieuze kwaliteit of passen niet ( of passen alleen op W126 goed en niet op W123 en zeker niet op W114/W115)
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor JantjeV8 » 15 okt 2008, 19:54

Zet er net even een plaatje bij, hebben jullie ook al gedaan...

Verrek, 't-is dezelfde.
Hanco, zou ik dat ding laatst bij jouw besteld hebben??....

Ik blijf er bij, het is een goed ding. Heb er zelf nog wat hulpstukjes bij gemaakt.

Croom-vanadium?? je kunt ook overdrijven, voor het geld is het een prima ding. Ik werk er veilig mee.
Verdraaien?? Dan doe je het niet goed. Boven en onder haaks ten opzichte van elkaar plaatsen, niks aan het handje.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 15 okt 2008, 20:27

haha het ding is ook wel ok. ik heb ze destijds ook haaks op elkaar gezet daar kwam ik snel genoeg achter dat het anders niet goed werkt..

Toch is een beetje redelijke staalkwaliteit geen overbodige luxe denk ik. Zeker bij toepassingen als dit vind ik dat prima.
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 16 okt 2008, 11:27

weet je wat het is; ik kan een zeer goede schotelspanner leveren voor waarschijnlijk 225-200 euro! alleen; hebben mensen zo'n bedrag over voor
een goed stuk gereedschap??
als ik zou kunnen inschatten dat er wel serieus voldoende vraag naar is, zou dat mogelijk zijn. mijn ervaring is echter dat de meeste mensen het toch een groot bedrag vinden.
wat veel mensen niet weten, is dat de grote duitse merken tegenwoordig ook in dezelfde fabriek in china/taiwan hun gereedschap laten maken...
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 16 okt 2008, 14:22

tsja nou ik zou er eventueel wel interesse in hebben.
Welk merk/type is dat dan.

Het maakt me niet veel uit waar het vandaan komt als de kwaliteit maar echt goed is.
Maar goed wellicht is het toch nog mogelijk het materiaal hier in NL/BE te vervaardigen, misschien zijn er mensen die familie of kennissen / vrienden hebben die CNC kunnen frezen hier op de club.
Als het dan tegen een gereduceerd tarief gemaakt kan worden, wellicht is het dan te doen.
Als alles gewoon tegen kostprijs gaat is het w.s. onbetaalbaar.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/10/16 14:37
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor JaapW114 » 16 okt 2008, 15:31

Simon,

Je hebt het steeds over CNC frezen, maar volgens mij is het simpeler om enkel stuks gewoon convensioneel te frezen. Programmaatje schrijven kost meer tijd dan het frezen denk ik.

Jaap
JaapW114
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 16 okt 2008, 15:34

je hebt gelijk jaap.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor JantjeV8 » 16 okt 2008, 22:42

Want dat zegt ook je spreuk onder aan je berichten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor Rob Holewijn » 16 okt 2008, 23:22

Dat is niet duur die van ons heeft 350 euro gekost.
Ik heb er ook eens één geleend van Marcel Kappen. Die had hij laten maken.
Een grote ramp de draad was al kapot. En dan draai je je een ongeluk.
Het geheel hangt af van de kwaliteit van de schroefdraad, deze mag niet kapot gaan door de zeer hoge krachten die er op uitgeoefend worden.
Rob Holewijn
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 16 okt 2008, 23:47

Nou ja, de opmerking van wwww123..Ik had al geinformeerd bij wwww123 hij zegt:"er is te weinig vraag naar vermoedelijk, dus dan is het financieel niet haalbaar om ze te kopen."

Verder blijft het vooralsnog stil als ik vraag naar merk en type.

Kijk ik weet dat er op internet en op ebay.com ook vanalles te vinden is, maar de meeste aangeboden veerspanners, ook in de VS, passen niet goed op de 123's wel op de andere mb types. Bedenk ook dat als fabrikanten in de specificaties opgeven dat het geschikt is voor de 123, dat best alleen voor de achterveren kan zijn...dat is dus bij meerder goedkope veerspanners uit azie het geval.

Waar zou dat te krijgen zijn dan? Zeer hoogwaardige schroefdraad die veel kracht aankan?<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/10/16 23:51
MajikSimon
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten