Enkele weken geleden heb ik de voorveren van een 240D vervangen voor onze reizende vriend 'Losttraveller'.
Aanvankelijk dacht ik dat te doen met 2 spanners per veer die aan de buitenkant van de veer opklemmen. Dat ging niet goed komen omdat het bereik van mijn klemmen niet voldoende was. Het probleem bij de voorveren is dat er ongeveer 2 windingen aan de bovenzijde in een soort koker verdwijnen waardoor je er niet bij kunt van buitenaf.
Vervolgens een andere veerspanner op de kop getikt. Blijkt een buitengewoon goeie aankoop te zijn geweest, degelijk, sterk, slijtvast en goed werkbaar. Zal eens een fotootje maken en het aankoopadres er bij zoeken, volgens mij heeft die kerel er meer van. Het is een Duits stukkie gereedschap, ik was een tientje of 6 er voor kwijt.
Het is een spanner die van binnenuit in de veer geplaatst wordt, dus door het gat van het spatscherm er in steken. 't-Is wel even priegelen, ik had op voorhand de schokbreker aan de bovenkant los gemaakt en ingeschoven, tevens de draagarm aan de bovenste kogel even losgemaakt, ook de remklauw even losmaken want als je draagarm naar beneden zakt vindt je remslang dat niet fijn. Is bij elkaar 5 minuten werk en geeft je veel bewegingsvrijheid.
Het nadeel van de voorveer is dat deze kleiner in diameter is dan de achterveer, ook zitten de windingen wat dichter op elkaar.
Draadeind van de spanner er van bovenaf in steken.
Dan vanaf de zijkant de klemhaken door de veersteken en met de boutjes aan de veerspanner weer bevestigen.
Zorg dat de bovenste 2 haken zo hoog mogelijk aan de veer aangrijpen, onder zo laag mogelijk.
Draag er tevens zorg voor dat de bovenste 2 haken 90 graden verdraaid aangrijpen ten opzichte van de onderste 2 haken. Daarmee voorkom je dat de veer schuin opgedraaid wordt en er tussenuit wil springen.
Vervolgens met de ratel van bovenaf de spanner op gaan draaien en voila, je pakt hem er zo tussenuit.
Monteren doe je omgekeerd.
Het karwei valt of staat met hoe je de haken in de veer positioneert, goed kijken, goed op z'n plek drukken. Past het niet, dan niet blindelings doorgaan, maar even goed kijken waarom het niet past, desnoods de spanner lossen, verdraaien en weer spannen.
De eerste veer duurt 2,5 uur, de 2e doe je in een goed uur.
Met deze spanner en het laten zakken van de draagarm heb ik uiteindelijk de veer niet eens helemaal op hoeven te draaien.
Bij monteren had ik op een gegeven moment wel een veiligheidje ingebouwd. Je plaatst de opgedraaide veer op z'n plek. De draagarm hangt dan lasteloos naar beneden. Ik heb er de krik onder geplaatst en vervolgens eerst de draagarm wat opgekrikt zodat die weer bijna horizontaal hangt. Daarna pas de veerspanner gelost.
Fluitje van een peuleschil. Kind kan de was doen. <br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/10/15 19:49