[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Tikkende motor. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:53

Tikkende motor.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Tikkende motor.

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 16 okt 2008, 11:14

Hallo allemaal,

Een raadsel...
Mijn om615 200D, liep en loopt goed, trekt goed, start goed, verbruikt geen olie en oliedruk en temperatuur zijn normaal. Nu het volgende, ik reed gisteren een eindje met de auto en ineens nam ik een tikkend geluid waar. Ben naar huis gereden en hier hoorde ik deze tik nog steeds.
De volgende morgen heb ik hem gestart en toen klonk het alsof er een knikker in de motor lag te stuiteren, als hij warm wordt dan is het gestuiter overgegaan in een redelijk hoge en felle tik.
Ik heb het kleppendeksel eraf gehaald, hier was niets te zien.
Ik heb de gloeispiralen eraf gehaadl, hier was ook niets aan te zien.
Ik heb de verstuiverleidingen een voor een losgemaakt, en hierdoor veranderde er niets aan de tik (eventuele pissende verstuiver)

Enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Wiebren240D » 16 okt 2008, 12:13

Hallo Jeroen

kan een kapotte voorkamer zijn.
en als dat zo is niet meer met de auto rijden want je moter gaat eraan eerlijk waar
haal de verstuivers eruit 1 voor 1 pak dan een lang dun stukje ijzer en steek die in de voorkamer verdwijnt die in zijn geheel dan is ie stuk.

nieuwe voorkamer erin en klaar is het moet je wel weten van hoe en wat.

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Govert » 16 okt 2008, 16:33

Ik neem aan dat het hier om een tik gaat die uit de motor komt. Heb je de klepstelbouten gecontroleerd? Als er eentje loszit, kan het wel eens gaan tikken.

Je zou kunnen kijken of je de tik kan horen als je de motor met de hand omdraait (kleppendeksel eraf).
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Wiebren240D » 16 okt 2008, 19:21

Hallo Daar

hij heeft mij gebelt.
de tik kwam ne bezoek aan de dealer uit de vacuumpomp.
ja als je daar mee door rijd komt het ook niet goed.

ik heb de man maar het advies gegeven om de vacuumpomp eraf te halen en het lagertje wat erin zit te vervangen even een revieset bij een Brezan of een Lasaulec halen.
en klaar is het hoop ik.

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor JantjeV8 » 16 okt 2008, 22:31

He Wiebren, ik begrijp het nog niet helemaal. Heeft de dealer voor de tik gezorgd na een beurt ofzo? Of heeft de dealer hem verteld waar de tik in zit?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Rob Holewijn » 16 okt 2008, 23:26

De dealer heeft hem verteld dat het in de vacuum pomp zat.
onder tussen heeft Jeroen de pomp uit elkaar en nu is hij helemaal stuk.
Ik hoop dat ik er nog een voor hem heb, en ander Wieb vast wel.
Rob Holewijn
 


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 17 okt 2008, 09:37

Hier ben ik weer.

De vacuumpomp is helemaal stuk, er zit zelfs een scheurtje in het deksel van de pomp. Een revisieset is dus geen optie.
Waarschijnlijk krijg ik straks een andere.... Hopen dat het de juiste is. De pompen met 1 aansluiting zijn trouwens redelijk zeldzaam. Zijn in het noorden niet te krijgen bij sloperijen en ook niet bij Marcel Kappen. Wel nieuw bij de dealer, maar dan voor een prijs van 303 euro ex. Niet elke pomp van een om615 past namelijk. Ze zijn er met verschillende aansluitingen, namelijk met 1 en met twee aansluitingen.
Die met twee is voor het "oudere" model met trekstart en die past niet op het nieuwere model....

Jullie horen nog. In ieder geval bedankt voor alle hulp.

Groeten Jeroen<br><br>Post edited by: Rupsje Nooitgenoeg, at: 2008/10/17 09:40
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Wiebren240D » 17 okt 2008, 09:49

Hallo Jeroen

ik heb ook niet zo een vacuumpomp met 1 aansluiting.
wel met 2 aansluitingen.
en ik ben ook nog nooit met een vacuumpomp met 1 aansluiting bezig geweest mischien is er van 2 eentje te maaken maar dat weet ik niet.
is ook maar net voor vacuumpomp je nu hebt zit ook weer verschil in

maar bij Wiebe de jong in EESTRUM of in het Fries Jistrum heb je grote kans dat die zo een vacuumpomp heeft liggen zijn Telnr is 0512471690

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 17 okt 2008, 10:01

Het binnenwerk van een pomp met twee aansluitingen is echt heel anders, er zit een rubberen membraam in en in de andere een metalen zuiger. Heb nog gekeken of dit overzetbaar is maar dit lijkt mij niet het geval.

De pompen met twee aansluitingen zijn nog wel redelijk te krijgen, die met 1 niet. Dus als je er eentje hebt, zuinig op zijn... Hahaha.
Heb via onderdelen lijn twee aanbiedingen gehad, eentje voor 75 euro en eentje voor 200!! euro.

Groeten Jeroen
en voor Wiebren een goede vakantie!!
Rupsje Nooitgenoeg
 


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Citrobenz » 17 okt 2008, 10:10

Hallo Jeroen,

Heb je het topic van toontje gelezen?
Die lui hebben het vast wel voor je en kunnen het misschien opsturen.

http://www.autopartsvandevelde.be
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Tikkende motor.

Berichtdoor Govert » 17 okt 2008, 10:33

Trekstart of sleutelstart heeft er niets mee te maken. Het membraan-type is in juni 1980 vervangen door een zuigertype-vacuümpomp. Het zuigertype voert de afgezogen lucht in de motor af, terwijl het membraantype de afgezogen lucht met een leiding in het luchtfilterhuis of inlaatspruitstuk voert.

Ik vermoed dat de beide typen niet uitwisselbaar zijn.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 60 gasten