[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stuurspeling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:39

Stuurspeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stuurspeling

Berichtdoor Maus » 18 okt 2008, 00:51

Hallo Benzmensen,

Er is over de stuurhuisspeling al veel geschreven en overal lees ik dat je heel gemakkelijk bij de stelbout met contramoer, bovenop het stuurhuis, kunt komen.
Maar ik heb een 230E van 1981 en daar zit, precies boven het stuurhuis, het inlaatspruitstuk met de injectie.
Onder de auto liggend kan ik de bout/moer wel voelen maar van bovenaf dus niet zien, laat staan dat ik er sleutels op kan zetten.
Betekend dit dat ik het hele inlaatspruitstuk, compleet met injectie, eraf moet slopen?
Wie heeft hier ervaring mee?

Groeten,

Jan
Maus
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor wwwW123 » 18 okt 2008, 02:57

Jan, volgens mij is er zelfs over jouw situatie ook al 's iets geschreven over het afstellen. ik dacht gelezen te hebben, dat het wel
ging, maar alleen wat lastiger. je moet dacht ik een soort korte, kromme
imbussleutel maken. maar zoek nog even via de zoekfunctie en wellicht kun je het nog vinden.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Hans230E » 18 okt 2008, 12:58

Recentelijk heb ik ook de speling uit mijn Mercedes gedraaid (230E 1983).
Het gaat wel maar erg lastig, van bovenaf heb ik het gedaan.
Resultaat is goed, wel last van mijn armen tijdens het los draaien.
Succes,

Hans
Hans230E
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Maus » 18 okt 2008, 15:15

Hallo Hans,

Dus als ik het goed begrijp ga je, van bovenaf, met het gereedschap tussen het spruitsuk en het stuurhuis.
En test je daarna of het stuur over de volledige uitslag goed ronddraait?
Doe je dit met draaiende motor en de voorwielen van de grond?

groeten,

Jan
Maus
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Quint250 » 18 okt 2008, 15:36

Als je op de brug staat is het te doen.
voorwielen moeten los staan van de brug en dan een lamp aan de achterzijde ophangen, dan kan je er van voren redelijk makkelijk bij en je ziet ook nog wat je doet.
Ik heb zelf ook een 230E
Quint250
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Luigi » 29 okt 2008, 11:23

Beste Quint250

Ben bij mijn auto ook al aan het stellen geweest maar krijg de speling niet verholpen.
Nu zeggen jij dat de voorwielen los moeten staan?
Kun jij dit uitleggen, dan weet ik ook wat ik fout heb gedaan en hoe het in het vervolg aan te pakken.

Groetjes Luigi.
Luigi
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Wiebren240D » 29 okt 2008, 13:32

Hallo Daar

ja dat is op straat niet een mooi klusje.
maar op een brug is het makkelijk te doen gewoon van onderen af.
met een lange ringsteek sleutel ik meen 19 mm en een inbussleutel 6mm gewoon op gevoel.
wel iemand in de auto zetten die voelt dan even of de speeling weg is niet te ver draaien want dan gebeuren er rare dingen.
meestal is een kwart slag voldoende wel die stel bout uit draaien

veel suc6 met het herstel
groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Gerwin » 30 okt 2008, 22:24

Heey,

Iemand een idee wat fabrieks af ongeveer de hoogte welke de inbusbout boven de moer uitsteekt? Ik wil ook van de speling af, maar ben nog aan het uitzoeken of er andere elementen zijn waar het aan kan liggen. de fuseekogels zijn al vervangen. De schokdempers zijn ok. Dus moet de pitmanarm en de kogels op de stuurstang nog checken. Gelukkig kan ik er bij mijn 200D erg makkelijk bij :P. Succes met stellen!

Groet Gerwin,
Gerwin
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Brijn » 31 okt 2008, 10:45

Gerwin,

Een paar millimeter maar. Maar met nastellen (linksom draaien!) kan ie wel twee centimeter uitsteken. Ik heb me laten vertellen dat je die bout er niet uit kan draaien.

Bert
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stuurspeling

Berichtdoor bennieM » 01 nov 2008, 00:08

Goed dat ik dit tegenkom, heb ook een beetje stuurspeling is niet erg maar als je even niet op de weg let wordt die gevaarlijk stuurloos. Raak dan makelijk van de rijbaan af omdat het gevoel weg is.

Mijn motor zit er nu niet in dus kan makkelijk erbij.

bennie
bennieM
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 01 nov 2008, 02:28

zit de speling in je stuurhuis of in de rest van de bewegende delen? en wat is je kilometrage? daar ben ik wel benieuwd naar...
AdriaanVogelzang
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor Jeroen » 01 nov 2008, 20:30

Ook even je hulpstuurhuis checken. Daar wil ook nog wel eens speling ontstaan. Dat is, meestal, vrij simpel te verhelpen door er nieuwe bussen in te zetten

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stuurspeling

Berichtdoor bennieM » 02 nov 2008, 02:13

Geweldig !!! vanmiddag aan de schroef zitten stellen, iets meer dan een slag was nodig. Zit nu goed, jnu nog ff blok inbouwen en karren maar.

bennie
bennieM
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 02 nov 2008, 02:18

ben erg benieuwd naar de kilometrages, het wil er bij mij niet in dat Mercedes gare stuurhuizen heeft ontworpen, komt de speling niet door andere slijtende delen?
AdriaanVogelzang
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor bennieM » 02 nov 2008, 02:26

ge mijne 180.000, heb pas de wielen laten uitlijnen en balanceren want hij was wind gevoelig na het uitlijnen reed die perfect alleen dat speling van +- 2cm Tja ... nu is het weg.

bennie
bennieM
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor jan280CE » 02 nov 2008, 11:10

Het stellen van het stuurhuis is op dit forum altijd al een hype geweest. 2 cm speling is een erg mooie waarde voor een W123, die menigeen niet haalt. Het stellen van het stuurhuis is in tegenstelling tot wat hier beweerd wordt een precisieklus. Zie hiervoor de wis-CD
Op deze link vind je een beschrijving van de uit tevoeren handelingen.
http://forumw123de.h1168362.serverkompe ... artlang=de

Einige citaten:

ACHTUNG!!! Das Einstellen des Lenkgetriebes ist laut Daimler-Crysler nur EINMAL zulässig und sollte von einer fachkundigen KFZ-Werkstatt gemacht werden!

Wer jetzt noch weiter ließt handelt auf eigenes Risiko! Der Author übernimmt keine Haftung für Fehler im Text

"Erst wenn ihr die letzen Querlenkerlager gewechselt, die letzten Traggelenke ausgetauscht und die letzten Spurstangen eingestellt habt, werdet ihr merken, dass man Lenkgetriebe nicht nachstellen braucht!"

Der Öldruck wirkt in jeden Fall spielvermindernd, nicht nur aus Sicherheitsgründen, sondern auch technisch ist daher ein Eingriff an dieser Stelle sinnlos und gefährlich. Im Gegenzug sollte bei unseren alten Karren mal das Servoöl samt Filter getauscht werden, das alte Öl ist nämlich geschert und damit "dünner" als gut.
jan280CE
 


Re:Stuurspeling

Berichtdoor bennieM » 02 nov 2008, 12:48

In dat geval draai ik em een halve slag terug, wil geen risico nemen.

bennie
bennieM
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten