[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Tijdsklokje defekt en doorgemeten : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 03:36

Tijdsklokje defekt en doorgemeten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Tijdsklokje defekt en doorgemeten

Berichtdoor Bogent » 11 mei 2008, 09:18

Ik weet dat een van de elco's gebruikt wordt voor de afvlakking, de andere dat ben ik even kwijt maar je kan er zeker van zijn dat na zo'n 25 jaar van temperatuurwisselingen het dieelectricum niet meer in optimale conditie is. Daardoor zal de capaciteit verslechteren met alle gevolgen vandien. Mijn klok liep vorig jaar nog normaal, toen het wat kouder werd moest ik hem af en toe gelijkzetten en nu is hij zover dat ik hem s'morgens gelijk moet zetten, dan loopt hij de hele dag maar als het dan weer wat afkoelt 's-avonds dan, stopt hij er weer mee dus ik moet bij mij de elco's ook gaan vervangen.
Bogent

Berichtdoor henklith » 11 mei 2008, 10:20

Klopt Bob, elco's verdrogen.
maar vreemd is wel dat de timing daardoor wordt beinvloeid.
staat er niet ergens in de documentatie iets over een xtal frequentie, en meestal kan je die nog iets bij trimmen met een klein c'tje van enkele Pico's, ik heb eventueel wel een frequentie counter voor je te leen.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Bogent » 12 mei 2008, 08:50

De timing verandert niet, hij stopt gewoon. Het cristal staat rechtstreeks op het IC en één van de elco's ook verder zit er in de hele klok nog een weerstand en de spoel van het uurwerk. Een counter heb ik zelf ook wel maar ik ga de hele klok niet uit elkaar halen om te kijken wat voor een IC er inzit.
Bogent

Berichtdoor MB280E » 12 mei 2008, 12:52

Ik had bij mijn klokje ook het probleem dat ie niet meer werkte.
Het waren ook de 2 condensators die defect waren. Bij mij zat er de volgende IC in:

280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MB280E » 12 mei 2008, 13:00

En de kristal was de volgende:

Ik heb me laten vertellen dat dit speciale stukken zijn en dat deze dus heel moeilijk verkrijgbaar via de gewone electrowinkel.
Bij mij was er ook maar 1 printbaan onderbroken terwijl dat dit bij Jerommeke er 4 zijn.
Misschien zijn er verschillende IC gebruikt?

Bedankt voor het mooie verslag want het heeft mij toch geholpen.

280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 12 mei 2008, 13:11

Dit is waarschijnlijk een clock IC, dat samenwerkt met het xtal, dat xtal zal op eenof andere mannier wel in te stellen zijn binnen bepaalde grenzen, ik ken het IC niet, en heb er in de gouwegeit ook geen informatie over kunnen vinden.
Verder zit er in het Ic natuurlijk een specifieke frequentie deler, die de hoge frequetie omlaag brengt naar bv. een pulsje per seconde !?
wat die twee elco's precies doen is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar als er een defect is loopt de clock dus niet mee :o)
Ik heb ergens nog een klokken unitt liggen, ik zal het uurwerk is aan een onderzoekje onderwerpen, want ik vind het toch wel spannend, ookde eventuele tijds instelling is goed om daar wat mee te kunnen als die mogelijkheid er in zit.
Groet, Henk
NB, Ik zie nu dat er ook een foto van het x-tal bij gekomen is, top!
Nou daar staat precies op welke frequentie hij op moet wekken. ik zal de frequentie counter ook eens uit het stof halen :o))
thanks MB280E!!

Post edited by: henklith, at: 2008/05/12 13:13<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/05/12 13:16
henklith

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 12 mei 2008, 21:24

Hoi beste Henk,

zo ver ik er wat verstand van heb gekregen denk ik dat ik met zekerheid kan zeggen dat er maar 1 elco stuk was, daar die geen piepje door liet gaan! Maar uit voorzorg dus beide vervangen, want ale er 1 kopot gaat, volgt de ander vast op een moment dat je het niet uitkomt!

Verder heb ik nog een tip uit de electrozaak gekregen. Als je een piepje wil horen tussen bepaa;de verbindingen met elco's dan moet je na eerste poging je meterpolen weer andersom contact laten maken. Dus plus en min weer min en plus laten aanraken. Daarna heb je weer een piepje!

Klokje loopt nog steeds en ik geniet daar dus ook van, haha!

groeten
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor henklith » 12 mei 2008, 22:05

Pieperdepieperdepiep zeg, hij doet het weer, en das het belangrijste.
Het is momenteel wat te warm bij mij op zolder om te gaan zitten meten en solderen :o))
Groet, henk.
henklith

Berichtdoor Moop » 19 okt 2008, 12:46

Kan iemand mij de waarde of de kleurcode van de weerstand in het uurwerk geven de mijne ziet er niet meer zo jofel uit, te warm geweest.
Moop

Berichtdoor Spooky280CE » 19 okt 2008, 13:48

Hallo Moop,

Misschien is het een idee het geheel mee te nemen naar de electronica winkel.
Daar kunnen ze precies zien wat het is en wat je dus nodig hebt.
Ze zijn vaak ook nog bereid het onderdeel terplekke voor je te vervangen.
Twee vliegen in een klap toch???

Groet,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Moop » 19 okt 2008, 15:08

helaas is de code niet meer af te lezen het geheelis aan de zwarte kant dus.....
Moop

Berichtdoor henklith » 19 okt 2008, 15:20

Als ie doorgebrand is is ie oneidig in waarde, haal hem er even uit, en ga meten
wellicht meet ie nog een acceptabele waarde (enkele k's), dan zou ie goed moeten zijn.
Misschien kan je ook "incicuit" meten, maar dat kan bedriegelijk zijn.
Maar meet je dan oneindig is ie indedaad overleden.
Groet, Henk
henklith

Vorige

Keer terug naar Techniek