[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 379: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
hoeveel ton kan een 300D rijden? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:24

hoeveel ton kan een 300D rijden?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

hoeveel ton kan een 300D rijden?

Berichtdoor Karin » 19 okt 2008, 17:49

Mijn zoektocht naar een Mercedes heeft even stilgelegen, maar ik kijk nu toch weer; het liefst wil ik een 300Diesel. Nu staat er één te koop op Marktplaats uit 1983, die heeft 425000 km gelopen. Er wordt 4000 euro voor gevraagd. Waar moet ik op rekenen met zoveel op de teller? Wat zou een 300D gemiddeld moeten kunnen rijden? Mannen, hebben jullie wat tips voor mij? Alvast bedankt.
Karin
Karin

Re:hoeveel ton kan een 300D rijden?

Berichtdoor MartinHolewijn » 19 okt 2008, 18:28

tja ik heb eens een filmpje gezin op youtube dat een taxi 300.000.000 km heeft gelopen ..
MartinHolewijn

Berichtdoor Martin123T » 19 okt 2008, 18:36

Deze vraag kan nogal wat emoties oproepen, die hier op het forum wellicht soms wat uitgebreid gelucht worden. Is dit de bedoeling? Ik weet niet hoe het nu bij jou zit, maar misschien wil jij reacties die to the point zijn...........

Reken maar gewoon op flinke kosten, een Suzuki Alto is iig flink voordeliger. En daar kan je van alles mee!
Bijlagen
DSC_0083__Small_.jpg
Martin123T

Berichtdoor Citrobenz » 19 okt 2008, 19:02

Hallo Karin,

Het is niet alleen de motor die zoveel heeft gelopen heeft natuurlijk.
Ook je wielophanging; kogels wiellagers en noem maar op.
Er zal met een auto met zoveel kilometers eerder wat te vervangen zijn, maar ja daar is het ook een hobby voor. (of niet natuurlijk )
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Harmen » 19 okt 2008, 19:06

ben ook wel benieuwd of je nu wat vaker online bent, zodat we ECHT advies kunnen geven! alles hangt namelijk ook samen met je eigen bereidwilligheid ook wat terug te kunnen geven; op zijn minst met leuke reportages van potentiele auto's, waar we met plezier over kunnen lezen en willen aanvullen met bruikbare, to the point tips... in plaats van emotioneel geluchte opmerkingen die ter plaatse worden neergezet in een topic waar weinig reacties van de topicstarter op komen....
Harmen

Berichtdoor Paul Snip » 19 okt 2008, 20:38

http://link.marktplaats.nl/199505132

Ik denk dat je deze auto bedoelt?

Zo op de foto's een nette auto. Voor 4000 euro kun je geen smetteloze auto verwachten. Maar het blijft teveel geld om een groot risico te nemen. Dus neem aub iemand mee die de W123 een beetje een kent, voordat je een auto zonder bodem koopt...

Waarom moet het perse een 300D zijn? Een 240D is een heel goed alternatief hoor. Deze motoren zijn net zo duurzaam. Nauwelijks minder snel, en een stukje zuiniger. Daar zou ik ook zeker naar kijken.

Wat de km-stand betreft. De motor en de aandrijving kunnen dit aan. Belangrijker is het onderhoud wat gepleegd is. En hoe is de vorige eigenaar met de auto omgesprongen. Het gaat dus om het totaalbeeld van een auto. Je kunt niet alleen op basis van de km-stand of de prijs een conclusie trekken.

Succes met de zoektocht!
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Berichtdoor D!rk » 19 okt 2008, 20:43

Oud-Karspel is dicht bij jouw Hé Snip? ;)

Misschien dat je Karin kan advizeuren, net als je bij mij hebt gedaan...

Groetjes

Dirk
D!rk

Berichtdoor JaapW114 » 19 okt 2008, 22:21

Hallo,

Oud Karspel ligt om de hoek bij Waarland, ca. 2.5 kilometer.
Mocht het nodig zijn kan ik altijd even een blik werpen op deze auto.

groet,

Jaap<br><br>Post edited by: JaapW114, at: 2008/10/19 22:31
JaapW114

Berichtdoor Douwe Jan » 19 okt 2008, 22:59

Mooi aanbod van Jaap ! Ga daar maar op in.

Wij zitten op 500.000km (200D) en da's veel.
Technisch geen malheur gehad en nog steeds prima, maar na 15 jaar toeren merk je "achteruitgang" natuurlijk ook niet ...

Het roestmonster gaat onderhuids wel z'n gang en het is mooi dat iemand met kennis van zaken ook hierover kan adviseren.

Succes, DJ
Douwe Jan

Berichtdoor jan280CE » 20 okt 2008, 10:56

Op deze links vind je een test uit 1976 (Duitstalig) van de 300D (2 delen)

jan280CE

Berichtdoor Karin » 20 okt 2008, 11:07

Ik hoorde dat een 300 de sterkste motor heeft en minder langzaam dan de 240, en minder op z'n uiterste kunnen hoeft te rijden dan 240 (?) dus daarom eigenlijk.
Ik heb m'n financiering nog niet helemaal rond dus ben nog vooral aan het oriënteren om niet zomaar iets te kopen (heb weinig verstand van auto's maar ik ben wel handig en en technisch en zeer bereid te leren). Het forum helpt daar enorm bij. Maar dit valt blijkbaar niet bij iedereen van dit forum goed, dat vind ik jammer. Bedankt voor je aanbod JaapW114, erg aardig van je maar misschien nog maar even laten zo.
Karin
Karin

Berichtdoor HuGoBoSs » 20 okt 2008, 11:15

Kilometers zeggen niet zoveel zoals hier boven vermeld
ik heb zelf een aantal mercedesen gehad
een 500SE (W126) met 475.000km benzine auto
motor liep als een zonnetje en rijd nog steeds rond
heb ook een 280SE gehad met 440.000 op de teller motor loopt nog steeds zonder problemen alle 2 de autos zijn inmiddel verkocht

heb momenteel een 200D met 226.000 op de teller loopt super goed
en heb een 300turbo diesel W123 sedan met 230.000 mijl ongeveer 370.000km
loopt ook nog super goed
Waar andere merken stoppen gaat Mercedes verder!!
heb nog nooit slechte ervaringen gehad door en hoge kilometerstand !!
suc6 met je aankoop Karin en wel lezen het wel hoe het afloopt<br><br>Post edited by: HuGoBoSs, at: 2008/10/20 11:16
HuGoBoSs

Berichtdoor MajikSimon » 20 okt 2008, 14:16

Tsa de praatjes over haalt makkelijk de miljoen ( zoals in de advertentie)zou ik maar niet geloven...verkoperpraat.

Als er een beetje getrapt wordt met een wagen kan ie ook bij ca 3 ton al op/ beyond repair zijn... ook een mb W123 diesel.....
Bedenk je zit op een liefhebbersforum; natuurlijk krijg je antwoorden in de trant van ze gaan eindeloos mee, maakt allemaal niet uit, km doen er niet toe etc..
Hier zie je ook wagens met hoge km standen, gekocht door mensen die er verstand van hebben, en er zuinig op zijn en hem goed onderhouden. Jij hebt daarentegen te maken met een handelaar. Niet iedereen onderhoudt dat ding, of rijdt hem netjes warm.

De km zeggen eigenlijk niks, hoe is er mee omgegaan, hoe is het onderhoud geweest daar gaat het om.
Laat de auto keuren en de compressie meten. Die 2 dingen zijn onontbeerlijk..

ALs geld een issue is, en dat is het voor mij eigenlijk ook altijd: het is niet slim een auto te kopen....tot aan de max van je budget.
Deze dingen daar is regelmatig iets groots mis mee...en dan ben je zo 1000 a 2000 euro verder als je dat moet laten doen. ( veel lassen, kardan en/ of bakproblemen)

Dus 1 onderhoudshistorie
2 keuren
3 i.i.g. compressie meten.

voor mij persoonlijk doen de km er ook niet meer toe...je kunt eigenlijk zeggen dat de km stand belangrijker is voor de verkopers dan voor de koper. Een slimme koper staart zich niet blind op de km stand maar let ook op heel andere dingen. ik zou zo'n auto alleen gaan bekijken met iemand die er verstand van heeft of hem anders laten keuren ( klasse klassiek?) MET compressiemeting.

Wat ik schrijf doet geen afbreuk aan het feit dat er hier verschillende leden zijn met hoge km standen zonder problemen..maar zie dat in de context van liefhebbers.

Verder zegt de prijs van de auto helaas weinig tot niets over de kwaliteit en staat van de auto.
Ik zou niet teveel uitgeven als je aan een budget zit....hou rekening met onverwachte kosten.
succes......<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/10/20 14:32
MajikSimon

Berichtdoor wwwW123 » 20 okt 2008, 15:59

ik snap alleen een paar dingen niet in het verhaal van karin: "Ik heb m'n financiering nog niet helemaal rond dus ben nog vooral aan het oriënteren om niet zomaar iets te kopen (heb weinig verstand van auto's maar ik ben wel handig en en technisch en zeer bereid te leren). Het forum helpt daar enorm bij. Maar dit valt blijkbaar niet bij iedereen van dit forum goed, dat vind ik jammer."

wat valt blijkbaar niet bij iedereen goed?
verder praat je over financiering. je moet het uiteraard helemaal zelf weten, maar je kunt ook overwegen of het slim is, om een 25 jaar oude auto te kopen als je die moet financieren....
zo dadelijk staat de wagen in de garage omdat er kosten aan komen en heb je nog niks om mee rond te rijden..
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor MBvO » 20 okt 2008, 16:13

Hoi Karin,

Ik ben het wel met bovenstaande opmerkingen eens. De W123s zijn over het algemeen ontzettend goede en sterke auto's die meer kilometers maken dan elk nieuw uitgebracht model. Daarentegen koop je 'm niet nieuw, maar zeker 20 jaar oud en ook al heeft 'ie 20 jaar binnengestaan onder een hoes vind je er nog dingen aan. Mijn 300D is (volgens mij en volgens de MB-garage) in topstaat en toch vind ik bij elke poetsbeurt nieuwe kleinigheidjes die, als je alles bij elkaar optelt, zo 1000 euro kosten om te laten bijwerken.
Ik spendeerde alleen al 500 euro voor het vervangen van een paar aandrijfriemen, een paar afdichtingsrubbers, wat onderdelen in de aandrijving en oliewissels... allemaal dingen die je bij een nieuwe auto de eerste 2 ton niet tegenkomt.
Maar ik ben nogsteeds happy met mijn Benz!
MBvO

Berichtdoor JantjeV8 » 20 okt 2008, 17:32

Altijd moeilijk om over iemand anders' portemonne te oordelen. Volgens mij bedoeld ze/hij met die financiering dat hij/zij nog aan het bekijken is hoe de prijzen en bijbehorende kwaliteiten van deze auto's zijn.
Ook blijft het te allen tijde een groot verschil, waar de ene 1000euro voor neer telt, maakt de ander zelf voor 100 euro aan materiaal kosten en een vrije zaterdag zal ik maar zeggen.

Natuurlijk zeggen kilometers niet alles, had zelf een 300 met 570dzd op de klok, deed het iedere dag weer zonder gemopper.
Het gaat er om dat reageerders op dergelijke topics niet voor de 'vragende' moeten oordelen wat de vrager exact moet doen, maar enkel moeten informeren over de meestal voor zichzelf meegemaakte ervaringen. De vrager moet de voor hem/haar relevante informatie er uit pikken en die passend in z'n eigen situatie zien te gebruiken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Martin123T » 20 okt 2008, 17:57

Martin123T

Berichtdoor JantjeV8 » 20 okt 2008, 21:12

Tips geven heeft een 'andere toonhoogte' dan 'je moet'... zo las ik het, misschien niet te zwaar aan tillen, sowieso heeft ieder er het beste mee voor.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Roel280€ » 21 okt 2008, 00:11

Waarom dieselen? Misschien rijd je niet zoveel, kun je ook gaan voor het echte werk. Benzine. 200, 230E, 250, 280, 280E. hebben n.l. doorgaans de helft minder gelopen en diesel is nog maar 15% goedkoper...
Roel280€

Berichtdoor Harmen » 21 okt 2008, 19:05

nounou,

ik tank hier al diesel voor 1,06

mag jij mij vertellen waar jij voor 1,21 ongeveer, benzine tankt....
Harmen

Volgende

Keer terug naar Techniek