[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Caravan achter 200 : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:48

Caravan achter 200

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Caravan achter 200

Berichtdoor Luigi » 20 okt 2008, 00:16

Beste W123 liefhebbers.

Ik ben een trotse bezitter van een Mercedes W123 2.0 ltr benzine (80 kw ??) en een caravan.
Mijn caravan weegt 750 kg incl.lading en heeft een ouderwetse stroomlijn.
Als ik met mijn combinatie op een vlakke autobaan ga rijden is mijn topsnelheid ca. 90 km/h (100 op de teller). Indien ik een brug op rijdt dan valt deze terug tot 65 km/h.
In de 5e versnelling valt de snelheid (ook op vlakke weg) terug tot ............... 0km/h.
Wie heeft er ervaring met het rijden van een Mercedes 200 met caravan?
Is deze combinatie ook zo traag?

Groetjes Luigi
Luigi

Re:Caravan achter 200

Berichtdoor Markparket » 20 okt 2008, 12:31

Hallo Luigi,

Als ik je profiel bekijk, heb je een 200 met M102 motor, een 109 PK variant (ja, ik ben van de ouderwetse paarden...)

Ikzelf heb een 200 automaat uit 1981, ook met M102 motor.

Er achter hangt bij mij een BIOD. In de caravanwereld wordt deze caravan gezien als goed gestroomlijnd. Wel is ze door de polyester romp erg zwaar.

Beladen hangt er bij mij 1.100 Kg achter.

Ben er twee keer mee naar Duitsland geweest, 1 keer richting Lubeck (niet echt klimmen dus) en 1 keer naar de Vulkaneifel...wel flink klimmen dus.

Ik rij met gemak 90 KM/U GPS snelheid (is 100 op de teller). Ook op hellingen kan ik redelijk makkelijk die snelheid aanhouden, desnoods de automaat naar de 3 terug.

Om een vrachtauto in te halen kan ik makkelijk naar 120 op de teller door trekken.

Het verbruik lag gemiddeld met caravan op 1:9

Wat van belang is natuurlijk dat alles correct is afgesteld (met name onsteking, carburateur en kleppen)

Verder mag je best de motor wat meer op toeren houden (dan is er gewoon meer trekkracht).

Wat voor caravan hangt er bij jou achter?
En hoe is de staat van onderhoud?

Markparket

Berichtdoor Markparket » 20 okt 2008, 12:33

FF off-topic..

De oplettende kijker ziet dat ik op de een of andere manier steeds weer EENDEN aantrek;-)
Markparket

Berichtdoor Luigi » 20 okt 2008, 13:03

Beste Mark.

Ik heb mijn auto kort geleden een grote beurt gegeven.
Vervolgens is hij voor de APK gegaan.
Daar is i.v.m. met het feit dat hij zo traag is alles nog eens door hun afgesteld.
Het verbruik op de lange stukken is ongeveer 1 op 8.5 op LPG (120 km/h op de teller) en benzine 1 op 9.
Bij het rijden met de caravan rijdt ik ongeveer 210 km op 60 ltr LPG (1 op 3.5). Ga ik over op benzine dan dieselt de motor wel 3 seconden na.
Het inhalen van een vrachtauto kost me bloed aan de paal. Soms kom ik er gewoon niet voorbij. Gisteren op de A50 tussen Apeldoorn en Ahrnhem moest ik weer acher aansluiten. En deze vrachtwagen was begrenst op 85 km/h.
Mijn carvan weegt incl lading 750 kg en ik rijd met 1 passagier, 50 kg bagage en een volle tank benzine.

Groetjes Luigi

Luigi

Berichtdoor wwwW123 » 20 okt 2008, 16:04

op gas verlies je vermogen en jij hebt 'maar' een 2 liter, dus dat voel je wel. daarnaast is de vraag; hoe goed is je motor? compressie nog goed of op de grens?
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Markparket » 20 okt 2008, 23:17

Met ook maar een 200tje (;-)) wil ik even volgende kantekening geven.

MB geeft als aanhangergewicht 1.500 KG op.
Ik heb met dat 2 litertje nul komma nada noppes vermogenstekortgevoel (leuk woord voor scrabble!). Zie mijn eerdere posting.

Een modern Golfje weegt al meer als onze W123 en die rijden ook met "kaartenhuizen" van 4.70 M. en 1200 KG met honderd over de autobaan.
En dat zijn niet alleen maar Rode T Rode D en Rode I tjes...

Ik denk dat er gewoon meer aan de hand is.

Dat een garage de auto onderhanden heeft genomen zegt niks. Kleppen stellen is sowieso al uit de mode, maar wat als je een garage treft die even snel klepstelgegevens in het boekje opzoekt en de klepspeling van een M115 2 liter ipv een M102 2 liter motor neemt?

Dat scheelt een 0,10 mm, wat een 30% fout is!

Ik bedoel maar dus.

Hier is meer aan de hand, dat is zo klaar als een klontje.

En van 1:8,5 naar 1:3,5 alleen door een lichte caravan???
Of stond de handrem erop?;-)

Nee: mijn advies, alles eens heel erg goed door een echte deskundige laten controleren/afstellen..

En inderdaad: een compressietest kan ook geen kwaad.<br><br>Post edited by: Markparket, at: 2008/10/20 23:20
Markparket

Berichtdoor Toontje » 21 okt 2008, 07:12

hoi hoi
Ik heb vroeger met een 200D ook met een carravan gereden was een wat zwaardere zeker als wij er mee weg gingen de vrouw toen had het idee deuren kunnen nog dicht dus er kan meer in .
ik kon daar gewoon 90 mee rijden en ja als ik dan in de klim zat werd het wat langzamer maar kon dat toch meestal wel in de derde versnelling doen daar in het gebergte van frankrijk trouwens met de losse auto gebruikte ik de 4 ook bijna niet .
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto