[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ??? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:36

shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor bennieM » 20 okt 2008, 22:42

Vanmiddag over de A9 zonder enige aanleiding kwam er ineens een grote blauwe walm uit de uitlaat, heb nog zo'n 6km doorgereden en daarna begon hevig te tikken/rattelen/bonken.
Olie en koelwater liep eruit, olie uit de onderzijde van het uitlaat spruitstuk (weet niet precies waar) en kloelwater uit een kapotte 20mm kachel slang.

Wat nu te doen ??

Nieuw motor erin, model 1981 m102 type. Kan er ook een 20E in van een 190 model ???

Of een koprevisie. En wat zijn de globale kosten ervan. Rijdt op LPG sinds 133.000km heeft nu 180.000 gelopen.

Weet me even geen raad. En heb ook geen idee wat de kosten zullen zijn.

bennie
bennieM

Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor Markparket » 20 okt 2008, 22:54

Op afstand moeilijk te beoordelen natuurlijk, maar zoals jij het beschrift denk ik dat de koppakking nog het minste probleem is en dat hele blok aan vellen is.

Motoren zijn er genoeg te vinden, even zoeken op google en op deze site voor speciale onderdelenadressen.

Sterkte ermee!
Markparket

Berichtdoor bennieM » 20 okt 2008, 23:00

Kan ik ook een 20E van een 190 erin zetten,maar dan mijn carburateur en aanbouw.

Ik heb een 20liter carb. motor type m102 op LPG.

motor liep heel goed, stil en zuinig ook op benzine, starte goed en snel. Heel vreemd dat dat ie ineens stuk gaat.
Dat tikken en rammelen kwam waarschijnlijk door tekort aan olie en koelwater.

bennie<br><br>Post edited by: bennieM, at: 2008/10/20 23:02
bennieM

Berichtdoor resultit » 20 okt 2008, 23:01

Als alleen de koppakking er uit gaat hoor je geen geratel en gebonk.
ik zou eerst de kop er afhalen en eens goed kijken naar het onderblok.
kan ook een gat in de zuiger zijn of drijfstang lagers.
Dan lijkt me een andere motor inderdaad een beter optie.

succes Peter
resultit
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Markparket » 20 okt 2008, 23:27

Koppakking eruit merk je door een witte walm uit de uitlaat.

Blauwe walm?

Zuigerveer gesprongen?
Olie leiding geknapt en sijpelde olie op je warme uitlaat? (dus niet door de uitlaat...dat merk je niet als je in de auto rijdt en in je spiegel kijkt)

En dan nog 6 kilometer doorrijden?

Dat geratel en gebonk...brrr...ik vrees dus echt dat je motor overleden is. RIP.

Een M102 blok uit een W201 past volgens mij niet zomaar zonder aanpassingen of zelfs helemaal niet in een W123.

Maar daar zijn in onze club vast anderen die je daar het naadje uit de kous over kunnen vertellen.

Nogmaals: sterkte en succes!
Markparket

Berichtdoor bennieM » 20 okt 2008, 23:41

Ik denk ook dat de kop gescheurd is, aangezien het hele blok (rechts, uilaat kant) helemaal onder de olie is.
Waar moet het anders vandaan komen ???

Nou ja, gebonk is ook een beetje overdreven van mij. Door tekort aan olie ging ie ratelen bij gasgeven. Stationair liep ie wel stil.
Liep stationair nog goed na 6km, olie druk liep tot de helft terug, rijdend was wel weer olie druk.

Heb em gelijk op benzine laten rijden na de blauwe rookwolk.

bennie
bennieM

Berichtdoor Toontje » 21 okt 2008, 07:05

hoi hoi
revisie is een prijzig iets persoonlijk gooide ik er een andere motor in staan zat motoren te koop en anders koop je gewoon een doorgerotte meestal is de motor wel goed zo ergens rond de 1000 euro ben je wel klaar .
bij van de velde in Lokeren een bezine motor vanaf 750 euro
groetjes toontje
keuze genoeg daar

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor bennieM » 22 okt 2008, 14:06

Waar staan al die m102 2 of 2.3liter motoren te koop ???

ben aan het zoeken geweest maar zie maar één paar te koop aangeboden.

bennie
bennieM

Berichtdoor Harmen » 22 okt 2008, 14:24

bij slopers... en in Lokeren(B) dus....

en dus ook kijken naar complete auto's die afgekeurd zijn vanwege de roest, daar kan de motor nog best eens heel goed van zijn!!!
Harmen

Berichtdoor Quint250 » 22 okt 2008, 14:50

Ik heb een 230E 1981 automaat maar er zit een 190E 2,3 liter motor in.
Dus er past wel wat anders in.

Groet,
Quint
Quint250

Berichtdoor JantjeV8 » 23 okt 2008, 07:37

Aiaiai, wat zonde, 6 km te ver gereden. Had je bij de blauwe walm de vluchtstrook opgezocht dan had het met een nieuwe pakkingset en een zaterdag werk opgelost geweest.
Je motor heeft de meeste olie ondertussen opgedronken en uitgespuugd. Het geratel zal van je hoofdlagers en drijfstanglagers afkomen, die lopen nu droog of hooguit met nog wat spatsmering. Die lagers hebben nog een laagje Babbits, een soort soldeertin, een dun zachtlaagje wat op het lager loopvlak zit. Dat laagje zorgt eigenlijk voor de allereerste smering bij een koude start en het laagje zorgt voor ervoor dat hele kleine vuildeeltjes in die zachte laag gedrukt word.

Eigenlijk kun je nu de overlevingsdrang van de Mercedes blokken ervaren. De olie ligt er uit, het zaakje ratelt en heeft een flinke optater gehad, maar opgeven doet ie niet. Vele andere merken hadden het al direct opgegeven.

In elk geval geloof ik niet dat je met een koprevisie er bent, volg de eerdere adviezen maar eens op.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2008, 12:11

Er leiden vele wegen naar Rome en een andere motor is er een van.
Ik zou als het mijn auto betrof toch wel graag willen weten wat er exact aan de hand is geweest en wat er nu precies kapot is. Pas dan zou ik een afweging maken, vervangen of toch maar een revisie. Voordeel vervanging is dat je snel weer mobiel bent tegen een een vast bedrag aan geld. Nadeel vervanging kan zijn dat een andere (gebruikte) motor het ook zo op kan geven. Tenslotte had de oorspronkelijke motor ook nog niet veel kilometers gedraaid. Daarnaast zijn voor zover je van orgineel houdt de matching numbers wellicht een item om toch de orginele motor te behouden.
Zeker als je redelijk handig bent kun je demontage en montage zelf doen en alleen de delen die kapot zijn vervangen of laten repareren, zoals bij bijv. krukas- of drijfstang lagerloopvlakken laten slijpen op een overmaat, in combinatie met overmaat lagerschalen.
jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 23 okt 2008, 12:56

Natuurlijk zijn dat allemaal overwegingen. Uiteindelijk zullen financien daar ook een aardige rol in meespelen. Als ik dan uit wat ervaringen prijzen van lagers, zuigerveren, misschien zelfs zuigers en bussen voor de geest haal, dan zal daar al gauw een forsere rekening bijgeleverd worden dan bij een vervangingsmotor, tja, 6 kilometer...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor bennieM » 24 okt 2008, 15:30

Het liefst hou ik me eigen blok, denk dat het allemaal wel zal meevallen. Olie peilstok geeft aan dat er nog olie in zit (puntje)

Ben vanmorgen al bezig geweest, vermoed dat van de laatste cilinder de klep het heeft begeven. Bij de uitlaatpoort zit je kleine metaaldeeltjes glinsteren.
Bougies zijn allemaal hetzelfde gekleurt (zwart/bruinig)

Kreeg de kop er niet af.

Hoe krijg je de 2 pennen van de ketting geleider eruit op een makkelijke manier.

Heerlijk dat sleutelen, alleen de kosten eraan zijn niet leuk.
Heb foto's gemaakt, zal in het weekend laten zien.

bennie
bennieM

Berichtdoor jan280CE » 24 okt 2008, 15:50

Ik kan me zo geen voorstelling maken welke pennen je bedoeld.
Ook op de WIS-cd word me niet duidelijk waar nu het probleem zit.
Je moet zowieso de voorste afdekking eraf hebben en dan zie je de gehele ketting van krukas tot nokkenas.
Ik zou bij die gelegenheid de ketting vervangen. Is toch een zwak punt.
Als je de cd nog niet hebt, bestel hem even bij Semrick, dat kost je de kop niet meer, en je hebt er veel aan.
jan280CE

Berichtdoor bartolo66 » 24 okt 2008, 15:54

Bij de D uitvoering kun je daar een boutje in draaien. Zorg dat je een lang boutje hebt draai er allereerst een moertje op dan een plaatje en vervolgens een overmaatse moer of een bus of iets wat een grotere diameter heeft dan de pen die je er uit wilt trekken. Door vervolgens het boutje er in te draaien kun je de pen er uit trekken middels het moertje (poulietrekker) <br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2008/10/24 15:58

bartolo66

Berichtdoor bennieM » 24 okt 2008, 15:58

De rechter geleider daar loopt de ketting doorheen, de kettinggeleider wordt op zijn plek gehouden door 2 pennen.

Die zitten aan de voorkant van de cilinder kop, net onder de thermostaat.

Heb een m102 motor !!!

die cd is wel een uitkomst voor me, zal straks ook moeten monteren.

bennie
bennieM

Berichtdoor bennieM » 24 okt 2008, 15:59

bennieM

koppakking ligt eruit,wat nu ??? (demontage kop)

Berichtdoor bennieM » 25 okt 2008, 12:27

Zoals beloofd, foto's van het blok.

http://www.mijnalbum.nl/Album=XPIDW7CU

Je ziet in de uitlaatpoort van de laatste cilinder wat ijzervijlsel, denk dat er één klep verbrand/gebroken is.
De rest van de uitlaatpoorten hebben verchillende kleuren koolaanslag !!! wil dat wat zeggen over de verbranding ???

Kleppen bewegen nog wel heen en weer, dus zit niet vast.

Straks de pennen lostrekken dan kan de kop eraf. Ben benieuwd wat ik tegenkom.

bennie
bennieM

Berichtdoor bennieM » 25 okt 2008, 12:31

OP de uitlaatspruitstuk zitten gewone m8 moeren, Is dat goed ??? of moeten daar speciale moeren op ???

bennie

bennieM

Volgende

Keer terug naar Techniek