door JantjeV8 » 12 okt 2008, 20:51
Precies, stuik tegen elkaar. Is niet het makkelijkst, wel het duurzaamst.
Houd het nieuwe deel in eerste instantie groter dan het uitgeslepen gedeelte.
Plaats daarna het nieuwe deel op de plek waar het oude zat, hier heel nauwkeurig in zijn, en klem deze met griptangen o.i.d. op z'n plek. Daarna met een slijpschijf van 0,8 of 1,0mm dikte dwars door het oude en de nieuwe heen slijpen. Je hebt dan een keurig passende lasnaad.
Let op, houdt de slijptol erg goed haaks op het staal, of in elk geval de goeie kant op schuin. Als je de verkeerde kant op 'wijst' wordt je lasnaad vooropening te groot.
Als je binnenscherm en buitenscherm beiden wilt vervangen zou ik het zo doen:
Eerst je buitenscherm als bovenstaand helemaal op maat maken en op z'n plek klemmen of hechten.
Daarna je binnenscherm er op aansluiten, ook als bovenstaand.
Waarom deze volgorde:
Je hebt dan je buitenlijn van de wielrand keurig zoals het hoort. Als je eerst de binnenrand doet, ga je de buitenlijn (zichtlijn) op een misschien niet perfect lopende binnenlijn pas maken.
Het wil wel eens zijn dat de reparatiestukken van de binnen niet helemaal mooi de buitenschermen volgen. Je moet dan de binnenranden wat aanpassen.
Denk er om, de schermranden is best een moeilijk deel.