[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Langzame 200 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:51

Langzame 200

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Langzame 200

Berichtdoor Luigi » 20 okt 2008, 00:35

Geachte Mercedes W123 liefhebbers.

Bij aankoop van mijn Mercedes W123 2.0l met 80 kw motor uit 1982 was de oliedruk erg laag (pas bij 90 km/h in de 4e versnelling 3 bar). We hebben het oliefilter vervangen.
Nu is de druk goed.
Tevens zijn verdeler, rotor, bougies en bougie kabels vervangen.
Laats is mijn Mercedes APK gekeurd.
De enigste opmerking die ik kreeg was dat de auto erg sloom is.
De monteur zelf rijdt met een W114 2.0 LPG en die is volgens hem veel sneller.
Vervolgens hebben ze de kleppen, ontsteking en brandstof systemen afgesteld.
Helaas geen verandering.

Zelf zou ik graag de nokkenas willen controleren i.v.m. de oliedruk (slechte smering). Hoe kan ik dit het beste doen?
Heeft er iemand ervaring met dit probleem?
Alle tips zijn welkom.

B.v.d.

Luigi
Luigi

Re:Langzame 200

Berichtdoor Trouwkoets » 20 okt 2008, 01:11

Luigi,

Een 200 met M102 motor is geen racemonster, maar je kan er normaal gesproken wel mee opschieten.
Dat slome kan van alles zijn, en meestal een verzameling van oorzaken die zijn terug te voeren op een combinatie van slecht onderhoud en weinig gebruik.

Over de smering van de nokkenas: de oliedruk moet voldoende zijn (normaal zal je meter bij stationair op 1,5 a 2 staan en bij elk andere toerental op 3, maar in principe is alles boven de 0,5 voldoende voor de smering) en het toevoerkanaal naar de spatsmeriong onder het kleppendeksel moet vrij zijn. Het eerste (de druk heb je opgelost). Het tweede kan je min of meer controleren door bij draaiende motor de olievuldop eraf te draaien. Dan moeten er oliespatten uit het gat komen (spatsmering).

Dan is er nog het verhaal over de soort olie: de viscosieteit, en mineraal, half synthetisch en volledig synthetisch. Er zijn verhalen dat als je van mineraal overstapt op synthetisch, olie-en-vuil afzettingen in je motor kunnen loskomen. Hierdoor kunnen oliekanalen verstopt raken, je loopt de kans dat keringen gaan lekken, en een hogere olieverbruik.

De distributieketting van de M102 is een punt van aandacht. De gedachte is dat deze om de 100.000 km vervangen zou moeten worden. Als je niets weet van het onderhoudsverleden dan kan je de toestand van de ketting afleiden aan de hand van de stand van de kettingspanner (als deze is uitgesteld dan is de ketting te lang, wat een teken is voor een versleten ketting) en de toestand van de tanden van het kroonwiel van de nokkenas. het kroonwiel is te inspecteren als het kleppendeksel er vanaf is.

Andere aandachtspunten zijn de thermoschakelaar van de elektromagnetische fan (gaat kapot waardoor de temperatuur in de file tot boven de 105 graden kan oplopen) en de waterpomp (gaat lekken, in eerste instantie bij stopzetten na het rijden).

Laatste punt: Vrijwel elke M102 motor heeft een lek uitlaatspruitstuk, ie het topic {url=http://jagg.nl/index.php/forum?func=view&id=81914&catid=13/limit,35/limitstart,0/]M102 uitlaat spruitstukken parade[/url].

Ik zou lekker met je auto gaan rijden, en de volgende zaken in de gaten houden:
- het olieverbruik (1 liter olie per 2500 km is aanvaardbaar)
- olieplekken op je parkeerplaats
- pijl van het koelwater
- waterdruppels onder de waterpomp, direct achter de radiator
- benzineverbruik zou bij een beheerste rijstijl rond de 1:10 moeten liggen.

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 20 okt 2008, 12:17

Wat ook kan is dat je KAT lichtelijk vervuild is. Ga eens rond rijden zonder en beoordeel het dan eens. Maakt wel een hoop herrie ;) Mijn 200 was voorheen ook snel, maar na de reparatie die is uitgevoerd door een garage, ik had hier zelf helaas de tijd niet echt voor, is de KAT vervangen door een open systeem. nu trekt hij wel goed op.
alex240diesel

Berichtdoor Luigi » 20 okt 2008, 12:37

Beste Casper, Alex & andere W123 liefhebbers.

Ik heb mijn auto bij 265.000 km een grote beurt gegeven(incl. vervangen van koelvloeistof e.d.).
Hij staat nu op 268.400 km en heb alleen 1 liter olie bij gevuld.
Het niveau van de koelvloeistof blijft gelijk en er liggen geen plassen/druppels vloeistof onder mijn auto.
Het verbruik op de lange stukken is ongeveer 1 op 8.5 (LPG)en benzine 1 op 9.
Bij het rijden met een caravan van 750 kg met een stroomlijn van de vorige eeuw rijdt hij 1 op 3.5 op LPG en bij rijden op benzine met deze caravan dieselt hij na(zie algemeen 200 met caravan).
De temperatuur van de motor is en blijft goed. Na 2 uur plankgas rijden 65-100 km/h met caravan en 45 minuten wachten in de file komt deze niet boven de 85 graden
Het spruitstuk ziet er goed uit. Binnenkort zal ik het schildje verwijderen voor een grondigere controle. Kan een scheurtje in het spruitstuk voor een grote vermogens afname zorgen?
De garage heeft de distributie geïnspecteerd, maar ik zal hem zelf ook eens checken.
Verstopte katalysator?
Ik heb onder mijn Benz gekeken en zie een dubbele pijp vanaf het spruitstuk een kleine demper in gaan. De uitgang bestaat uit 1 pijp en deze loopt naat de 2e demper. Aan het einde onder de achterbak zit de derde pot. Is deze eerste een katalysator? Is dat bij ieder 200 van 1982?

Groetjes Luigi
Luigi

Berichtdoor jan280CE » 20 okt 2008, 14:36

Een diagnose op afstand gaat sowieso niet lukken, maar naar aanleiding van je verhaal het volgende. Verbruik van 1 liter olie op 1400 kilometer is binnen de toleranties van 1 liter op 1000 kilometer, maar is niet echt weinig. Misschien is dat met wat dikkere olie terug te brengen naar wat aanvaardbaarders. Wat zit er nu in?

Verbruik lijkt redelijk normaal en hoewel (op benzine) het wel wat zuiniger (1:10) zou kunnen, maar kan dat een oorzaak vinden in de rijstaal en het soort weg en snelheid wat je met de auto maakt.

De caravan heeft op het oog wel een beroerde cw waarde dus dat de auto dan wat harder moet werken is logisch, maar ik vind het gebruik wel extreem, dat haal ik met een 280 met caravan nog niet en lijkt me duidelijk te hoog.

Temperatuur is ook zo’n punt. 85 graden is een afleesfoutje? De thermostaat is bij 87 graden geheel geopend en de motor zal zeker bij stilstand of in een file een hogere temperatuur aan moeten geven als die 85 graden. Let op het volgende streepje staat voor 100 graden, ergo er tussen is ong. 90 graden. Hoe snel is de motor op bedrijfstemperatuur? De mijne zeker binnen een kilometer.

Nadieselen is meestal een ontstekings(tijdstip) probleem.

Zonder nu gelijk aan de monteur te willen twijfelen heb ik op grond van jouw verhaal toch enige twijfel of jouw auto wel op de voor deze motor geldende waarden is afgesteld..

Een katalysator is op de meeste benzen niet ingebouwd. Is hier pas vanaf ong. “86 verplicht en zit meestal op exemplaren uit Zwitserland, en recent ingevoerde auto’s uit Duitsland, waar het dan i.v.m. belastingvoordeel achteraf is ingebouwd.
jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 22 okt 2008, 10:08

Jan, zolals ik het lees is er na 3400 km een liter olie bijgevuld. Lijkt me netjes. Het verbruik zonder caravan is wat hoog, met caravan idd schrikbarend.
De temperatuur van 85 graden is idd laag, op een warme dag in de file mag de motor best de 100 graden halen. Slaat de fan ooit wel eens aan?
De eerste demper kan vervangen zijn door een katalysator. Meestal is deze ingelast in de pijp. Ook Duitse auto's hebben vaak een nageleverde kat.

Compressietest?
Trouwkoets

Berichtdoor jan280CE » 22 okt 2008, 11:43

Hallo Casper,

Je hebt met de gereden kilometerstand volkomen gelijk. Maar ja ijdel als ik ben had ik weer eens de bril niet op en dan krijg je snel zoiets.

Het nadieselen wil ook nog wel eens komen door koolafzettingen in de verbrandingsruimte die blijven (na)gloeien en ongewenst dan nog voor ontbranding van het aangezogen mengsel blijven zorgen. Dat zou dan kunnen duiden op het te koud blijven van de motor waardoor een niet echt schone verbranding plaats vindt.
Het blijft echter gissen zonder een antwoord van Luigi. Dat wacht ik eerst maar even af
jan280CE

Berichtdoor alex240diesel » 22 okt 2008, 12:17

Mijn M102 motor wordt niet warmer als 82 graden op de meter. Ik vind dit heel netjes. 100 graden zie ik als een alarm temp, omdat veel van de rubbers die als pakking dienen hier niet tegen kunnen.

Het verbruik vind ik overigens niet vreemd, dat rij ik ook met mijn M102 (200) op LPG en Benzine. Ik rij overigens een automaat en ook zo'n 120 km/h op de teller.
alex240diesel

Berichtdoor Luigi » 22 okt 2008, 17:31

Hoi Jan, Alex overige lezers.

Na aanleiding van jouw schrijven ben ik op de temperatuur gaan letten.
Het duurt ruim 4 km voor de motor warm is. Met caravan gaat hij naar ca 82-85 graden en zonder blijft hij onder de 80 graden.
Vandaag heb ik de thermostaat vervangen en nu duurt het ca. 2,5 km om warm te worden. De wijzer staat (zonder caravan) dan tussen de 85 en 90 graden.
Het is natuurlijk alweer een vooruitgang maar het vermogen wordt hierdoor niet echt meer.
Volgende week gaat de auto terug naar de garage en gaan ze de distributie bekekijken.
De nokkenas hadden ze al bekeken en die zou goed zijn. Nu heb ik gevraagd toch eens te kijken of de ketting niet een tand overgeslagen zou kunnen zijn.
Ze gaan ook kijken of er een katalysator onder zit en of deze verstopt is. Kan iemand mij vertellen hoe je een katalysator bij een W123 200 kunt herkennen?

Groetjes

Luigi
Luigi

Berichtdoor alex240diesel » 22 okt 2008, 17:41

Er zitten meestal lambda sensoren op de uitlaat gemonteerd. Afhankelijk van de Kat kan dit zijn bij het spruitstuk of bij de Kat zelf. maar een garagist kan het wel herkennen ;)
alex240diesel

Berichtdoor jan280CE » 22 okt 2008, 17:47

Hoe je een katalysator herkend kan ik je niet vertellen, maar zo ziet een orginel eruit van een 200.
Hoe staat het overigens met je technische kennis, want het lijkt me niet aangenaam constant de garage te spekken.
Overweeg eens de aanschaf van de WIS-cd. Die is welliswaar alleen in het duits, maar het is wat makkelijker om te verwijzen, je hebt plaatjes en specifieke zaken zijn hier op het forum snel vertaald.

jan280CE

Berichtdoor JaapW114 » 22 okt 2008, 21:08

Luigi,

Zit er wel de juiste differentieel onder je auto, 200 met M102 motor zou een type 3,64 moeten hebben.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor alex240diesel » 23 okt 2008, 12:14

FF voor iets simpels, De KAT is vaak een vervanging van MB 1-11 zie afbeelding die Jan heeft toegevoegd. Ik denk overigens niet dat ze de Kat er ussen lassen maar denk dat het een gehele voor pijp is, dus de Kat vervangt de voordemper.
alex240diesel

Berichtdoor Luigi » 23 okt 2008, 21:26

Hoi Jan

Mijn technische kennis is redelijk goed (auto school driebergen doorlopen) maar ik zit helaas zonder werkplaats. Mijn ouders zijn verhuisd en daardoor ben ik mijn garage met put kwijt.
Waarschijnlijk heb ik met de kerst weer een nieuwe garage. De put komt later.
Maar ben nu dus afhankelijk van andere. Het is erg jammer buiten het fijt dat het veel geld kost wordt het ook niet zo gerepareerd als een echte hobby-ist dit zou doen.
Volgende week even afwachten.
Laat het dan nog ff weten.
Sugesties zijn altijd welkom.

Groet Louis
Luigi

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2008, 21:47

De distributie kun je zelf ook eenvoudig checken. Je draait je krukas met een dop 24 naar het punt op het bijgevoegde plaatje.
Let op dat je het aan de krukas draait en niet aan het nokkenaswiel. De draairichting zie je wel aan je fan, die zal bij lopende motor nooit door de koeler blazen, meer naar je schutbord toe

jan280CE

Berichtdoor jan280CE » 23 okt 2008, 21:48

Als deze op dat punt staat moet er een inkeping in de nokkenas (zie pijl) gelijk staan met de zijkant van de kop. Dan staat het goed. Je zou je kleppen zelf eens kunnen stellen/controleren, dat kan prima zonder garage als het weer meewerkt, en voor deze controle heb je het deksel er toch al af. Kijk eens kritisch naar alle vacuumslangetjes, je vacuumvervroeger werkt tenslotte ook op vacuum.

jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 24 okt 2008, 21:22

Trouwkoets

Berichtdoor Luigi » 25 okt 2008, 01:32

Hoi allemaal.

Ik zal het eens allemaal gaan bekijken.
De klepdekselpakking en de bijhorende ring heb ik besteld.Kan dus beginnen aan distributie.
Ook wil ik de voordemper losnemen. Breken de bouten aan het spruitstuk vaak af?
Probeer maandag aan de klus te beginnen heb dan een vrij dag.
Het differentieel klopt, de snelheden komen overeen met de specs.
Laat zeker nog iets horen.

Groetjes Luigi.
Luigi

Berichtdoor jan280CE » 25 okt 2008, 11:31

De katalysator zou je moeten kunnen herkennen aan zijn specifieke vorm die duide lijk afwijkt van de standaarddemper. Bijgaande een foto van de cd.

jan280CE

Berichtdoor Trouwkoets » 25 okt 2008, 23:09

Trouwkoets

Volgende

Keer terug naar Techniek