[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Ombouw naar snelgloeiers Bosch Duraterm : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 09:06

Ombouw naar snelgloeiers Bosch Duraterm

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Ombouw naar snelgloeiers Bosch Duraterm

Berichtdoor bartolo66 » 23 okt 2008, 20:52

Hallo MB'ers,

Vandaag kreeg ik de Bosch ombouw kit binnen 0 250 201 955 voor mijn 200D '77 (trekstarter) Deze is standaard uitgevoerd met in serie -geschakelde (trage)gloeibougies.

De ombouw set is uitgevoerd met snelgloeiers waarvan, volgens mij, het stift volume identiek is. Nu ontstaan er natuurlijk naar aanleiding van de inbouwinstructie weer wat vragen:

Ten eerste, heb ik (aan de hand van de schetsen uit de bijlage ) voorgloei installatie A of installatie C?

Ten tweede heb ik geen idee waar ik klem 31 (massa), klem 15 en klem 50 kan vinden. Hebben jullie een idee? Het zijn specifieke Mercedes instructies vandaar de vraag.

Ten derde, wat doet dit kastje precies? (foto) regelt dit kastje de voorgloei tijd,?
(kastje zit tegen het schutbord, bij de oude installatie komt hier de voeding van de gloeibougies vandaan, tevens wordt van hieruit het voorgloeilampje bediend)

Groet,

Bart

<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2008/10/24 13:22

bartolo66

Re:Ombouw naar snelgloeiers Bosch Duraterm

Berichtdoor Govert » 23 okt 2008, 21:20

Je hebt een voorgloei-installatie die het meest lijkt op C, maar er zijn wat verschillen. Op de W123 trekstarters is een installatie ingebouwd die de startbereidheid aangeeft, door de temperatuur van het koelwater te meten. Een reed-contact (het open kastje op je foto) stuurt daarmee het gloeilampje aan. Het regelt verder niets, het is alleen een (reed-)contact.

De aansturing van het nieuwe gloeirelais gaat langs het contactslot, daar moet je de aansluitnummers vinden.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor bartolo66 » 23 okt 2008, 21:33

Ok Govert,

eea houdt in dat ik dus de nieuwe voeding van het lampje op (bij) het open kastje kan aansluiten (kastje verder buiten werking stellen). De rest bij het contact en dus niet binnenzijde zekeringkast waar ik de nummers al niet kon vinden...

Mijn dank is groot!

Ga er meteen mee aan de slag.

Bart<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2008/10/23 21:37
bartolo66

Berichtdoor Govert » 23 okt 2008, 21:57

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor bartolo66 » 23 okt 2008, 23:42

vond ik ook vreemd, zal morgen kijken of ik hem open krijg. Mocht dat niet lukken zal ik hem zondermeer bij de accu afzekeren.
Ik ging er trouwens vanuit dat 15 kontact is maar dat klem 50 hem tijdens starten (tijdelijk) uitschakelt waarna, als de startmotor niet meer draait, hij nog een aantal seconden nagloeit.
bartolo66

Berichtdoor henklith » 24 okt 2008, 00:06

Govert, jij weet alles van die voorgloei toestand, ik heb het even niet allemaal parraat, maar ik heb een W115 200D gehad, en die is door mijn voorganger omgebouwd van serie naar parallel.
gewoon door de serie gloeiers er uit te draaien, en de parrallel er in.
En uiteraard parallel aan te sluiten.
Er zat niks geen extra kastje in of wat dan ook.
Ik weet alleen niet hoe ze het met de gloeibewaker hebben opgelost, (ik bedoel die controle spiraal), die, of een andere Met mogelijk een parallel weerstand er over bleef in functie.
Dat betekend dus dat de ouwe trekschakelaar bleef zitten. hij ging alleen veel meer stroom voeren, maar hij kan het hebben, die dingen zijn van van top kwaliteit.
Wel kan je een warmte probleem krijgen bij de aansluiting van de 12V naar de trekschakelaar, op de contacten van de contactschakelaar, want de trekschakelaar wordt via deze schakelaar gevoed!!
Deze aansluitklemmen moeten dus goed (weerstandsvrij) aan gesloten zijn!
Dus strikt genomen heb je denk ik ook voor de W123 niet zo'n kastje nodig.
zelfs dat controle spiraaltje niet eens.
Gewoon trekstarter in en 8 seconde wachten (in de winter misschien oplopend tot 12 seconde!?
en starten.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Govert » 24 okt 2008, 10:41

Heb nog even gekeken op de werkplaats-CD. Er zijn twee systemen voor de trekstarters: een met automatisch uitgaand lampje en een zonder. Je wil uiteraard de trekstarter blijven gebruiken, dat is wel het makkelijkst.

Systeem 1

Dit is het systeem zonder controle van de koelwatertemperatuur. Je moet dus zelf bepalen hoe lang je moet voorgloeien. Hier sluit je 9 van het snelgloeisysteem aan op de uitgang van kastje 5 (aangegeven met een G). Mijn voorkeur zou zijn om het te zekeren, dus aansluiten op 19, maar dat hoeft niet als de zekering in het GZS-kastje zit. 15 en 50 van het GZS sluit je aan op 19 en 50 van de trekstarter. Het lijntje van de uitgang 19 van de trekstarter naar het reedcontact en zekering (nr. 5 op bovenstaand schema) vervalt, want de gloeistroom zelf wordt rechtstreeks van de accu getrokken. Het gloeilampje (LA) sluit je aan op pin 5 van de GZS.

Systeem 2

Weinig verschil met het bovenstaande, alleen moet je nr. 6 ook loskoppelen.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2008/10/24 10:47
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor henklith » 24 okt 2008, 11:51

bartolo66 wrote:
[quote]Hallo MB'ers,

Vandaag kreeg ik de Bosch ombouw kit binnen 0 250 201 955 voor mijn 200D '77 (trekstarter) Deze is standaard uitgevoerd met in serie -geschakelde (trage)gloeibougies.

De ombouw set is ook serie -geschakeld maar uitgevoerd met snelgloeiers waarvan, volgens mij, het stift volume identiek is. Nu ontstaan er natuurlijk naar aanleiding van de inbouwinstructie weer wat vragen:

Dit snap ik niet Bart, een snelgloeisysteem met serie gloeiers.
Snelgloeiers zijn toch altijd parallel geschakeld.
Om met een serie snelgloeier dezelfde warmte te onwikkelen moet er 4 keer zoveel stroom door de gloeier gejaagd worden als bij een parallel snelgloei installatie.
Bij een parallel gaat er een start stroom lopen van 100A.
Nu moet ik geloven dat dat een serie gloei installatie er even een start stroom van 400A door jaagd.
Ik geloof er niks van!

Groet van de ongelovige thomas (of hendrik in dit geval) :o)
henklith

Berichtdoor MajikSimon » 24 okt 2008, 13:01

je kunt ook nog eerst de compressie meten voordat je ombouwt naar snelgloeiers, omdat je compressie lager wordt, en dus ook koppel en max vermogen, althans volgens dieseldokter Boy helaas niet meer op ons forum.

viewtopic.php?f=12&t=2780&start=0
MajikSimon

Berichtdoor Govert » 24 okt 2008, 13:15

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Bob » 24 okt 2008, 13:16

Heren, bij de ombouw van mijn OM617 naar snelgloeiers heb ik gewoon de zaak gewoon parallel gezet. Wel met extra dikke bedrading (4mm2) en een extra relais dicht bij de motor die geschakeld wordt door het contact (hier dus trekstarter). Het relais schakelt de hoofdstroom die gevoed wordt rechtstreeks van de startmotor (+ v/d batt.).
Met 4 sec. voorgloeien (met de hand) start de motor als een tierelier.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja

Berichtdoor bartolo66 » 24 okt 2008, 13:21

Govert nogmaals bedankt, heb deze week de cd ontvangen en moet de weg er nog ff in vinden. Maar ik kom er zo zeker uit.

Ongelovige thomas, je hebt helemaal gelijk!!
Ze zijn idd parallel geschakeld, het feit dat ze niet allemaal een eigen kabel hadden heeft mij op het verkeerde been gezet maar als ik naar de pdf uit mijn eerste post kijk zie ik dat ze niet gescheiden zijn door een isolator.

goed opgelet, scherpe Henk!

@majiksimon,
het verhaal (goed verhaal!) van Boy is gebaseerd op verschil in volume van de stiften, ik wil ze nog ff nameten maar mijn idee is dat ze behoorlijk overeenkomen maar mijn timmermans oog kan me idd in de steek laten...
Het blok is volledig gereviseerd en ga er zodoende vanuit dat het weinig problemen oplevert.

Bart
bartolo66

Berichtdoor henklith » 24 okt 2008, 14:22

Ok Bart, ik wou niet "bot" zijn, ik heb ook geen parate kennis van die vele gloei systemen die er zijn zo langzamerhand, ik zou er zelf nog wel een paar bij kunnen vezinnen, basis kennis van electro is voldoende :o))
Maar wellicht kan jij als straks alles "fabelhaft" funtioneerd, nog even een totaal schema produceren, voor zover het zou afwijken van de schetsen die we dus al kennen.
Hoe simpeler vaak hoe beter met dit soort zaken.
Het wezenlijke is ook vaak helemaal gelijk, de varianten zitten doorgaans in een stukje bewaking, en optische informatie naar de bestuurder.
Leuk voor een ontwerper, om toch nog wat creativiteit te steken in een simpel "kacheltje", met 4 pitten (of soms 5)
Groet, Henk

NB: Wat Bob verteld over de voeding van de gloeiers via een zwaar!! relay gevoed direct uit de plus van de accu, werkt ook uitstekend.
Ik weet niet zo snel te komen aan een 12V relay dat even 100A schakeld,
Alhoewel ze er wel zullen zijn.
Een mogelijkheid is dan nog om 4 goeie relays te gebruiken, die elk zijn eigen achterliggende gloeier in schakeld.
Het is soms wel wat safer om de voeding via het contactslot te laten lopen.
Als de relaycontacten blijven hangen is er geen nood stop meer mogelijk, althans niet direct zonder de accupolen los te maken.
In het andere geval kan je het contact nog afschakelen.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/10/24 14:33
henklith

Berichtdoor Bob » 26 okt 2008, 22:21

Henk, ik denk juist dat het contactslot zich niet zo prettig voelt met die 100 Amp. en dan ook nog de langere bedrading heen terug. Vandaar dat relais dicht bij de gloeiers en de startmotor. Vandaar.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja

Berichtdoor henklith » 27 okt 2008, 00:41

Hoi Bob, ik weet van iemand uit de practijk, dat juist dat contactslot het wel redelijk doorstaat, maar het vooral de verbindingen aan het cotactslot zijn die warm/heet worden.
Maar zo als jij het opgelost hebt is natuurlijk prima hoor.
Maar een beetje direct :o))
Als je in de auto het interieur aan het schoon maken bent, en de startknop trek je een beetje te ver uit, ga je gelijk gloeien zonder dat je het merkt (de volgende morgen natuurlijk wel :o))
Die trekschakelaar is van goeie kwaliteit, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Groet, Henk
henklith

Keer terug naar Diesel Specifiek