Hallo allemaal,
Als onderdeel van de renovatie van mijn instrumentenpaneel wil ik alle gloeilampjes vervangen door LED's
Ik krijg dan eindelijk een mooi helder verlicht paneel, wat door middel van pulsbreedtemodulatie ook mooi te regelen is.
Bovendien hoeven de lampjes nooit meer vervangen te worden en worden ze niet meer zwart. (maar vooral: ik vind het leuk!)
In mijn geen-verstand-van-auto's zienswijze is een lampje een lampje en dat dient gewoon om te laten zien of er iets wel of niet gebeurt.
Maar gelukkig kwam ik in ander topic deze gedachtenwisseling tegen tussen Boy en HenkLith:
Het lampje (3 watt) staat de boordspanning op na aanzetten contact (klem 15) De andere kant van het lampje zit aan de D+ v/d dynamo
Als de dynamo spanning gaat leveren heb je aan beide zijden van het lampje ca 12 v en lampje gaat uit. De lampstroom word alleen gebruikt voor een begin magnetisme optewekken om de dynamo te doen "starten". Dit hulpstroompje is in de practijk alleen nodig als de motor lang stilgestaan heeft of de dynamo uit elkaar geweest is. (het remanent of achterblijvend magnetisme is dan verdwenen en moet om op te starten even door dat lampstroompje opgewekt worden.
Voor de afgeregelde spanning doet dit verder niets.
Dit lampje moet daarvoor ook 3 watt en niet minder zijn omdat anders dat startstroompje te gering is en omdat het lampje anders door een gering spanningsverschil tussen D+ en de boordspanning flauw kan gaan opgloeien wat zeer hinderlijk is.
Hieruit blijkt dat het acculampje niet zomaar te vervangen is door een LED.
Mijn idee is nu om parallel aan de LED+voorschakelweerstand een weerstand van 48 ohm te zetten waardoor tijdens het starten dus 250 mA gaat lopen en er 3 W. wordt gedissipeerd in de weerstand. Met de stroom door LED meegerekend is dat 270 mA = 3,24 W.
Gaat dat op deze manier werken? Moet ik, om het gedrag van een gloeilamp enigszins na te bootsen, een PTC weerstand gebruiken?
De controlelampjes voor de richtingaanwijzers zijn ook 3 W. Geldt hiervoor een dergelijk verhaal of is hier gewoon voor 3 W. gekozen i.v.m. de helderheid?
Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.
Groeten, Roel