door JantjeV8 » 28 okt 2008, 21:15
Ja juist, dit beeld geeft precies aan wat er is gebeurd: koppakking er uit meestal bij de achterste cilinder, koelwater naar binnenzuigen en via de uitlaat er uitgooien, koelwater smeert niet erg en hopla, geen echte vastloper maar een aanloper.
Dat de zuigerveren op de foto niet tegenover elkaar zitten zegt niet alles, omdat ze nu uitgeveerd zijn zullen ze wel over het nokje verdraaid zijn, wellicht was dat in gemonteerde toestand niet het geval. Ik kan de diepte van de groeven niet beoordelen van de foto, maar de cilinder lijkt met een poetsbeurt met hoonstenen nog wel bruikbaar. Dat zou je zelf kunnen doen met een hoongereedschap wat je in een boormachine kunt plaatsen. Smeren en spoelen met petroleum. Haalt dan niet meer dan enkele micron uit de voering. Belangrijkste is dat de toppen van de krassen niet meer uitsteken en je dezelfde ruwheid houdt om de smeerolie vast te houden.
Dat geldt ook voor de zuiger, omdat je zuigerveren niet gebroken zijn lijkt mij de krassen niet erg diep te zitten, het lijken meer oppervlaktesporen van de hitte dan krassen. Wel kun je pas goed beoordelen of de zuiger nog past als je de zuigerspeling opmeet. De maximaal toegestane spelingen zullen op de wis-cd staan.
Je hebt een foto van een hoofdlager wat er ronduit keurig uitziet, niks aan de hand zou je zo zeggen. Kijk ze allemaal goed na.
Zet je hem met deze (opgelapte) zuiger weer in elkaar, kan je motor waarschijnlijk prima nog vele jaren lopen, helemaal optimaal zal het niet zijn.
Over de zuiger zou ik eens nadenken die te vervangen, maar het cilinderblok hoeft niet op de schroothoop te belanden. (Let wel vanaf de foto beoordeeld).
De kop heeft er niet mee geleden.
Neem gelijk de moeite om de kleppen uit te nemen, klepseals vervangen en de kleppen gelijk opnieuw in de zetels inslijpen. Let goed op en houdt de juiste klep nauwkeurig bij z'n huidige positie. Dat slijpen is best een geduldig karweitje maar goed zelf te doen.
Verder de kop op vlakheid controleren en indien nodig laten vlakken. Zorg dat je haarzuiver werkt en geen krassen op de pakkingvlakken maakt.