[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ??? : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:30

shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor Wiebren240D » 25 okt 2008, 12:53

Hallo Daar

ja daat horen geen gewone M8 moeren op.
bij de dealer kun je de orginele koopen.
er hoort een dop of een 12mm sleutel op

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor JantjeV8 » 25 okt 2008, 13:52

Daar horen koperen moeren op, zeker als je het over een paar jaar nog los wilt krijgen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor bennieM » 25 okt 2008, 18:08

Mannen het is toch ernstiger dan ik aanvankelijk dacht, cilinderkop lijkt op het oog nog in goede staat, maar de achterste zuiger lijkt wel erg ruim in de cilinder te zitten, alsof er geen veren meer omheen zitten.

Nou wilde ik de carterpan los halen, maar ging niet, een of andere plaat in de motor houdt het tegen.

Dus blok moet eruit voor verdere inspektie.

Waar moet ik voor opletten bij het blok lichten ??? koppelings, aanbouw etc.

DEnk dat ik dit blok ga reviseren,
??? heeft iemand nog een prijslijst van de onderdelen 2.0liter motor type M102 ???

Kan ik kijken wat de kosten zullen zijn. Een goede M102 motor met weinig km's zullen er niet zijn.

Hoop vragen weer.

bennie
bennieM
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor Semrick » 25 okt 2008, 18:56

Volgens mij wegen de kosten van een revisie niet op tegen de aanschaf van een goed gebruikt motorblok. Met enig speurwerk moet er wel een net blok te vinden zijn. Keus genoeg.

Hier bijvoorbeeld:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... -w201.html

of hier:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... -w126.html

of hier:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... -w123.html

of bij deze garage:
http://auto-diversen.marktplaats.nl/ond ... -meer.html
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor bennieM » 26 okt 2008, 12:31

Oké Eric,maar hoe weet ik nou dat ik een goed blok koop ??? De mijne had ook maar 180.000 gelopen !!!

En is nu kapuut.


Heb nog geen duidelijke antwoord gekregen van een kenner, of ik er een W124 of W201 1.8 2.0 0f 2.3liter motor in kan zetten met mijn eigen carburateur en uitlaat spruitstuk.
Aan gezien het electronic is, motoren zien hetzelfde uit.
Van deze motoren zijn zat en in overvloed te koop. En voor minder.

Kan een 190E 2liter motor kopen met maar 93000km. Maar moet wel weten of het blok loopt op mijn carb. en aanbouw delen.

Mijn motor moet zowiezo eruit.

Waarom zou een nieuwe gebruikte motor goedkoper zijn ??? Naar mijn weten vragen ze daar zo'n 750 euro voor een W123 benzine motor.

bennie
bennieM
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor jan280CE » 26 okt 2008, 12:46

Bennie heeft hier zeker een punt.

Op al deze links zie je niets van een prijs of zelfs maar een indicatie.
Er worden prijzen genoemd van 750 tot 1000 Euro, dus reken maar uit in ouderwetse guldentjes. Ik vind die prijzen redelijk overtrokken, zeker voor een motor die niet meer zo gewild en gangbaar is. Voor die prijzen had je in de tijd dat dat de W123 nog actueel was 2 VEGE ruilmotoren.

Tot nu toe kan het nog alle kanten op, zolang Bennie niet weet wat er exact kapot is kan hij nog geen calculatie en prijzen aan een revisie hangen, laat staan de afweging maken revisie of vervangen. Daarnaast vind ik het voor iemand die niet dagelijks sleuteld moedig dat hij dit probleem probeert te doorgronden. Als hij erachter komt wat de oorzaak geweest is is dat alleen maar leerzaam voor de leden met een dergelijke motor. Welicht leren anderen hieruit wat te doen of te laten om zoiets te vermijden
jan280CE
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor bennieM » 26 okt 2008, 13:28

Ja Jan, weet niet of ik wel een gebruikte motor kan vertwouwen, ook omdat ik op LPG rij. Dus kan zomaar dat ik na een aantal km's de kop zal moeten reviseren of ander narigheid tegenkom van het nieuwe gebruikte blok.
Wat is wijsheid ???

Heb zeker geen 2 linkerhanden en kan redelijk goed sleutelen en heb enige technische inzicht, revisie (als het nog mogelijk is) doe ik zelf maar zal het een en ander moeten uitbesteden.
Heb ook het voordeel dat ik in een warme loods kan sleuten van een goede kennis.

Dit is wel mijn eertse W123 dus weet eigenlijk weinig vanaf, maar al doende leer je.

bennie
bennieM
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor jan280CE » 26 okt 2008, 13:49

Bennie

Wat is wijsheid ??? Dat weet je altijd pas achteraf. Zeker kan een revisie financieel ook aardig in de papieren lopen, maar dan weet je in tegenstelling tot een tweedehandsje wel wat je hebt.
Ben er zelf ook wel eens mee op de koffie gekomen omdat ik de gevraagde prijzen van een tweedehandsje te hoog vond. Uiteindelijk kostte de revisie meer, maar heb daarna ook nog vele jaren en heel veel kilometers plezier gehad van de dagelijkse auto zonder verder omkijken.
Het ligt er ook aan wat en hoe je jouw auto ziet. Is het een gebruiksvoorwerp dat tevens goedkoop is, dan staat een andere motor niets in de weg. Vind je jouw eigen auto leuk en heb je je voorgenomen om vele jaren samen op te trekken en vind je origineel ook belangrijk dan zou ik reviseren. Er zullen in de loop van de aankomende jaren nog veel W123ers verdwijnen, en volg je een beetje de trends dan zal een onverprutste originele auto met matching numbers op termijn altijd zijn geld weer opbrengen. Daarnaast is de huishoudportemonnee en aanhang ook een punt waar je niet omheen kunt of wilt.

Mercedes maakte niet alles zelf dus het is zaak om op meerdere plekken prijzen op te vragen van onderdelen, en dan zou Mercedes wel eens enorm goedkoop met delen kunnen zijn en op andere dingen weer enorm duur. Belangrijk is te weten wat er kapot is, en dan kun je of alleen het noodzakelijke doen of preventief wat zaken meenemen en daar dan een prijs van bepalen versus een andere motor

Maar goed het blijven individuele keuzes.
jan280CE
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor JantjeV8 » 26 okt 2008, 23:12

Jan, woorden om niets aan toe te voegen.
Dan ben je toch weer terug bij de kern van de hoby... We vinden het nou eenmaal leuk om 'aan de wagen te werken'. Doorgaans het liefst wat vrijlijvende karweitjes, alleen nu noodgedwongen, en dan nog een niet al te flauw karwei. Maar Bennie is nu eigenlijk al zo lekker bezig dat het al dichter bij een revisie in de buurt gaat komen dan een wissel.

Bij beide keuzen zul je in de praktijk een moment tegenkomen dat je zegt "Had ik maar...". Dan denk je alle onderdelen te hebben, mis je een pakking, heb je denk je alle kosten gehad, wil je toch nog die keerring vervangen want je kunt er nu toch bij...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor bennieM » 27 okt 2008, 17:12

Het is gebeurt, is niet te redden denk ik. Alles ziet er piekfijn uit behalve dit zuigertje.


bennie

hier nog wat foto's van de verdere demontage.

http://www.mijnalbum.nl/Album=3SXZLVAZ

bennieM
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor jan280CE » 27 okt 2008, 17:20

Kan het eigenlijk niet verklaren, het lijkt wel een vastloper. Cylinder lijkt me zo op het eerste gezicht niet al teveel meegekregen te hebben. Zuigerveren van deze zuiger? Deze zitten toch normaal niet met de openingen bij elkaar en kunnen niet draaien door een blokkering?
Wat zijn nu je plannen? Laten honen plus andere zuigers en veren?
jan280CE
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor wwwW123 » 27 okt 2008, 18:30

...en hoe zijn de andere cylinders? meten zou ik zeggen. stootrand bovenin voelen enz.
wat kost bijv. een zuiger met honen van cylinder enz. kortom; wat zou je minimaal kwijt zijn?
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor Martin123T » 27 okt 2008, 19:59

Dit lijkt mij typisch een gevalletje 'thermische overbelasting'. Betreft dit de 4e cilinder, aan de achterzijde???
Martin123T
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor JantjeV8 » 28 okt 2008, 21:15

Ja juist, dit beeld geeft precies aan wat er is gebeurd: koppakking er uit meestal bij de achterste cilinder, koelwater naar binnenzuigen en via de uitlaat er uitgooien, koelwater smeert niet erg en hopla, geen echte vastloper maar een aanloper.

Dat de zuigerveren op de foto niet tegenover elkaar zitten zegt niet alles, omdat ze nu uitgeveerd zijn zullen ze wel over het nokje verdraaid zijn, wellicht was dat in gemonteerde toestand niet het geval. Ik kan de diepte van de groeven niet beoordelen van de foto, maar de cilinder lijkt met een poetsbeurt met hoonstenen nog wel bruikbaar. Dat zou je zelf kunnen doen met een hoongereedschap wat je in een boormachine kunt plaatsen. Smeren en spoelen met petroleum. Haalt dan niet meer dan enkele micron uit de voering. Belangrijkste is dat de toppen van de krassen niet meer uitsteken en je dezelfde ruwheid houdt om de smeerolie vast te houden.
Dat geldt ook voor de zuiger, omdat je zuigerveren niet gebroken zijn lijkt mij de krassen niet erg diep te zitten, het lijken meer oppervlaktesporen van de hitte dan krassen. Wel kun je pas goed beoordelen of de zuiger nog past als je de zuigerspeling opmeet. De maximaal toegestane spelingen zullen op de wis-cd staan.
Je hebt een foto van een hoofdlager wat er ronduit keurig uitziet, niks aan de hand zou je zo zeggen. Kijk ze allemaal goed na.
Zet je hem met deze (opgelapte) zuiger weer in elkaar, kan je motor waarschijnlijk prima nog vele jaren lopen, helemaal optimaal zal het niet zijn.
Over de zuiger zou ik eens nadenken die te vervangen, maar het cilinderblok hoeft niet op de schroothoop te belanden. (Let wel vanaf de foto beoordeeld).
De kop heeft er niet mee geleden.
Neem gelijk de moeite om de kleppen uit te nemen, klepseals vervangen en de kleppen gelijk opnieuw in de zetels inslijpen. Let goed op en houdt de juiste klep nauwkeurig bij z'n huidige positie. Dat slijpen is best een geduldig karweitje maar goed zelf te doen.
Verder de kop op vlakheid controleren en indien nodig laten vlakken. Zorg dat je haarzuiver werkt en geen krassen op de pakkingvlakken maakt.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor bennieM » 29 okt 2008, 00:59

Hoi Jan je geeft het goed aan wat er gebeurt zou kunnen zijn, heb ik al van meerdere gehoort. Koelwater in de cilinder en hoppa.

Zuiger is niet meer te redden, zit zeer ruim in de cilinder en cilinder zelf is ook beschadigt. Wordt een hele dure reparatie.

Heb al een ander blok gekocht en is vanavond afgeleverd, krijg 1 maand garantie wat de meeste al niet geven bij zelf montage. Top van v. Lente Mercedes.
Blok (1983) heeft maar 150.000km gelopen en komt uit een schade auto uit zweden, is trouwens een 2.3 liter dus lekker wat pkaas erbij.

foto's van de montage volgt.

bennie
bennieM
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor Toontje » 29 okt 2008, 07:29

hoi hoi
wat moet je met pindakaas in die Benz dan vind dat zelf niet lekker en geeft een klieder boel (grapje
maar is wel de beste manier zo ander blok erin.
is dat van van lente van het Mercedes walhalla .
verbaast me niets die weet zo bijna van elke wagen te zeggen waar vandaan en hoe.
groetjes toontje groep zeeland
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor Spooky280CE » 29 okt 2008, 07:41

Hoi Bennie,

Wat Jan schrijft kan ik me naadloos bij aansluiten.
Wat ik me bij het kijken naar de foto`s afvraag is of je niets vreemds heb opgemerkt voor dat dit gebeurde.
Dingen zoals bv: wat vaker dan normaal koelvloeistof bijvullen of veel condens pluimen uit de uitlaat en ook nog iets als motor al op temperatuur was.
Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar als ik naar de foto`s van onderkant kop en bovenkant motor kijk, lijkt het als of je bij cilinder 3 en zeker 4 sporen van een lichte lekkage kan zien die reeds langere tijd gaande was alvorens deze definitief stuk ging.

Eric.
Spooky280CE
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor bennieM » 29 okt 2008, 10:20

Hé Eric, je bedoelt dat de kopppakking daar niet meer heeft afgedicht ???

bennie
bennieM
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor jan280CE » 29 okt 2008, 10:24

Het blijft een vreemde zaak voor mij, Ik heb al diverse keren een lekke koppakking meegemaakt, en gerepareerd, maar dat heeft nooit tot zulke kapitale motorschades geleid.
De theorie “koelwater smeert niet erg” klopt, maar als dat het geval zou zijn zit het water boven de zuigerveren en de spatsmering aan de cilinderwanden onder de zuigerveren, en is er nog steeds smering
Het lijkt me meer een kwestie van een kantelende zuiger, temeer omdat de aanloopsporen niet rondom zitten, maar duidelijk aan weerszijden van het scharnierpunt. Daarnaast spontaan een lekke koppakking die zich zowel naar binnen in de zuiger als naar buiten manifesteert heb ik nog nooit meegemaakt. Op 3 cilinders rijd je volgens mij niet echt lekker meer door. Voor mij blijft het gissen of het niet een stukje afgebroken bougie elektrode is die ergens tussen is gaan klemmen, een smeringsprobleem, of toch een thermisch probleem. De oplossing met een andere motor is waarschijnlijk dan ook de betere omdat de oorzaak niet gevonden is, alleen het gevolg, en dit zich met de gereviseerde motor zo zou kunnen herhalen
jan280CE
 


Re:shit!!! koppakking ligt eruit,wat nu ???

Berichtdoor JantjeV8 » 30 okt 2008, 18:57

jan280ce:

De verklaring die ik daarvoor mogelijk acht is als volgt:
De koppakking begeeft het bij de 4e cilinder en opent de weg tussen de koelwaterkanalen rondom de 4e cilinder. Het koelwater aldaar wordt cilinder 4 ingezogen en via de bekende weg de motor uit gejaagd. Cilinder 4 krijgt zodoende geen koeling, let wel 6 kilometer zonder water rondom de cilindervoering is niet niks!! Cilinder 4 wordt overbelast, de zuiger zet uit door de hitte, de smering is verre van optimaal (mede door de oververhitting) zeker in de opwaartse beweging met het gevolg dat de zuiger gaat stropen.
Dat enkel de zijwangen erge schaafwonden vertoond is logisch, in die richting heeft de cilinder het minst slijtage gehad en is dus over de kleinste diameter aangelopen. Cilinders worden altijd ovaal als gevolg van de stuwende beweging van de drijfstangen.

Overigens ken ik deze schades wel, niet zozeer door een kapotte koppakking, maar wel bij motoren die net even te lang met een lekke koelwaterslang hebben gereden of iets dergelijks. Je vraagt dan aan die bestuurder: "Is de motor niet te warm geweest??" Nee hoor, ik zag het op tijd.... 2 Weken later loopt de motor in elkaar, niet altijd vast maar vaak juist van die aanlopers en met een harde tik in de motor komen ze dan vaak nog net thuis.
Bij motoren die met 'losse' cilindervoeringen zijn uitgevoerd begeven bij zo'n oververhitting vaak de pakkingen onder de voeringen het net wat eerder als de koppakking, het effect blijft aardig hetzelfde.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten