Hallo ODT,
Ik kan me heel goed vinden in het verhaal van Peter.
Wat ik ook erg belangrijk vind is een stukje veiligheid en daar speelt acceleratie vermogen in het huidige verkeer een heel belanrijke rol in.
Ik heb sinds kort een 280CE en was in eerste instantie op zoek naar een diesel.
Ik rij gemiddeld 50000 km per jaar en verdeel deze km last sinds een jaar of 4 over 2 auto`s, een Suzuki vitara 2.0 td(automaat)met intercooler(1:12 a13) en een VW Passat variant 1.6 met G3 installatie
(1:9 a 10) beide hele fijne auto`s.
De Passat is in deze de duidelijke winnaar als het om de overallkosten gaat maar dat is in dit geval een beetje appels met peren vergelijken simpel om het feit dat het hier om twee heel verschillende auto`s gaat.
Precies en wat doen een Jap en een VW op een Mercedesforum?
Wat ik hiermee wil aangeven is dat ik met beide kampen ervaring heb en ik het bijzonder jammer vind dat de W123 diesels behalve een enkele T-model een turbo ontberen want die hebben ze echt nodig om redelijk veilig in het hedendaags verkeer mee te kunnen.
Oh ik red me prima met een 240D (OM616 voor intimi) met ca. 25.000 km per jaar, en ons forumlid Toontje rijdt er ca 35.000 mee met een OM615 55PK. Nog steeds geen schade gehad, en waar concludeer jij uit dat de verkeersveiligheid gebaat is met de toename van het motorvermogen?
De typische dieselroffel W123 motoren vind ik prachtig om buiten de auto te horen maar in het interieur kan dit op gegeven moment vooral bij de 4 cilinders als vermoeiend worden ervaren.
Oh vandaar dat de MB W123 diesels zo slecht deden op de taxi markt, doooodvermoeiend.
Daar en tegen klinkt de 6 cilinder in lijn zowel buiten als in het interieur op de achtergrond(persoonlijk) als muziek in de oren en kan heel goed en soms zelfs beter dan menig hedendaagse auto`s mee in het huidig verkeer.
Het nadeel bij deze motor is natuurlijk(1:5 tot 7) het verbruik.
Ik ben me daarom ook aan het orienteren op een gas installatie voor mijn 280CE maar ben er nog niet uit of het een reguliere(menstuk) of het meer geavanceerde(dampgas) systeem meer bekend als LPG injectie zal worden.
Ik ben er wel uit, gas is een mooie techniek, maar niet voor 'aftermarket'.
Gas hoort niet in een Mercedes, dat is net zoiets als een 'renpaard kopen, en de haver niet kunnen betalen'. Respecteer de techniek zoals het voor bedoeld is, en laat zo'n auto in waarde.
No hard feelings
Dirk
Post edited by: D!rk, at: 2008/10/29 21:44