[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
vervanging van veren en schokdempers : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 06:43

vervanging van veren en schokdempers

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vervanging van veren en schokdempers

Berichtdoor mariska123 » 30 okt 2008, 19:01

Zo, dit is mijn eerste berichtje in dit forum. Ik ben Mariska en ik heb samen met mijn man een (W123)240TD. Hij zal dan ook weleens op dit forum te vinden zijn voor onderhoudtips en vragen.

Onze vraag op dit moment gaat over de vering en de schokdempers voor onze 240TD.
Ik heb al heel veel gelezen op het forum en in andere forums, heb marktplaats veel bezocht maar ik kom er eigenlijk niet meer uit. Er moet een compleet nieuwe Fahrwerk geplaatst worden en omdat er nog weleens een aanhanger achter hangt hebben wij de voorkeur voor versterkte veren.

Er zijn verschillende merken schokdempers, kunnen deze ook onderverdeeld worden in soft / medium en hard? Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat Bilstein ook heavy duty verkoopt maar alleen voor de vooras en niet voor de achteras.

En kun je ook de verschillende merken veren onderverdelen in soft, medium en hard?

Op marktplaats heb ik bijvoorbeeld gelezen dat er een setje versterkte veren te koop is voor een W123 (voor € 109,00 / paar) maar kunnen deze dan ook gebruikt worden voor een kombi? In de advertentie is mij dat niet geheel duidelijk.

Kunnen jullie een set aanraden?

Graag hoor ik van jullie.

Groetjes, Mariska
mariska123

Re:vervanging van veren en schokdempers

Berichtdoor Wiebren240D » 30 okt 2008, 20:03

Hallo Mariska

ja en nog welkom hier.

maar een 240TD heeft op de achterste schokbreekers niveau regeling werkt dat nog wel of werkt het niet meer kan ik zo niet zien.
maar ik denk een keer bij mij in Sneek langs komen en dan vertel ik je zo van wat er aan de hand is

en even de zoekfunktie gebruiken is al heel erg veel over geschreven hoor.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor mariska123 » 30 okt 2008, 20:48

Waarschijnlijk werkt dat nog wel.
In ruststand staat de auto aan de achterkant iets hoger als voor.
Het is vooral tijdens het rijden alsof je met een slappe vaatdoek aan het rijden bent.
De stuurspeling is daar ook een beetje debet aan maar aan de banden kun je ook heel goed zien dat das Fahrwerk vervangen moet worden.

Het gaat mij er voornamelijk om of er ergens een lijst bestaat welke mogelijkheden er zijn (en wat het kost).
mariska123

Berichtdoor wwwW123 » 31 okt 2008, 11:11

welkom op de site. grappig dat jij de communicatie hier op de site doet voor de auto, terwijl je man in de autocross zit :-) en in de bandenhandel enz.en volgens mij aardig technisch onderlegd is :-).
wat wiebren al zegt; achter heb je niveau, dus da's ideaal en op de site staat al veel geschreven, over hoe deze te onderhouden/checken enz.
die adv. op MP is van mij. die veer, die op MP staat is in principe niet bedoeld voor de T, omdat de T origineel lichtere (dunnere) veren heeft en naast het hydraulisch systeem dus slechts een lichtere veer nodig heeft (om het comfort te behouden).
wat wel kan en vaak voorkomt/niet in de gaten, is dat de veren na 25 jaar ook vaak 'moe' zijn en dus te slap. dit zou je echter niet snel merken bij de T (maar wel bij de sedan, zonder hydrauliek!), vanwege de hydrauliek, mits in goede staat!
je kunt echter, als je toch vaak met belasting rijdt, wel een iets zwaardere veer monteren. gr.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Berichtdoor mariska123 » 01 nov 2008, 11:58

Ja, dat klopt helemaal.
Alleen heeft Jan-Cor geen kaas gegeten van Mercedes en wil hij eerst graag achtergrondinformatie van Diehards zodat ik veilig met Mercedes op stap kan :-)

Eerst moet hij maar ff kijken of de niveauregeling nog goed is en werkt. Dat lijkt me haast wel want in ruststand staat hij achter iets hoger. Tijdens het rijden zakt de achterkant behoorlijk in, helemaal met belasting door boodschappen (zullen die kratten bier wel zijn) ;-)

Raad je het af om die versterkte veren dan voor een T te gebruiken?
JC dacht dat het wel goed was om iets harder (qua vering) te rijden dan normaal.

Feit is dat we nieuwe schokdempers en veren nodig zijn.
Wat voor schokdempers raad je aan?

Groetjes, Mariska
mariska123

Berichtdoor Leon » 01 nov 2008, 12:51

Ik ben geen T kenner, maar het idee van die nivearegeling is juist dat de hoogte altijd gehandhaaft blijft. Dus als je er kratten bier in zet, moet de achterkant zichzelf op pompen. Zo niet, is dat iets om meteen naar te kijken als je toch voor andere veren en schokbrekers gaat.
Leon

Berichtdoor 1111 » 01 nov 2008, 14:01

Leon heeft helemaal gelijk, zodra je met 5 man instapt of zwaar belaad zal de auto zakken.
Bij het starten van de motor zal de auto van achter omhoog komen.

Ik meet van weg tot wielrand 63 cm, onder de auto aan het regelkastje zit een stangetje die je kan verstellen.
Kijk even bij topic van toontje GEEN REPLAY OP DIT TOPIC kom je het wel tegen, hoewel even dit topic wordt al lekker lang dus even door spitten.

mvg arie van schie
1111
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Toontje » 01 nov 2008, 14:21

hahaha ja dat topic word lang als ik alles eraf heb dan sluit ik het en dan open ik wel een nieuw voor het opknap werk en dan nog 1 voor het monteren
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Brijn » 01 nov 2008, 14:37

Mariska.

Let op wat Leon zegt: of je nou tien of twintig kratten bier inzet: de auto moet op dezelfde hoogte gaan staan als zonder belasting, dat is de lol van die nieveauregeling, maar die van jullie zakt door en dan is er iets defekt aan die niveauregeling. Nakijken en repareren, dat stangetje waar Arie het over heeft kan misschien pas aan de beurt komen als je het zaakje gerepareerd hebt, maar de afstelling van dat stangetje hoort eigenlijk een autoleven lang goed te zijn.

Achterschokbrekers heeft een 240TD niet, al zou je willen je kunt ze niet eens kopen. Wat op een schokbreker lijkt is een onderdeel van een hydraulisch systeem, dus niemand kan je raad geven welke vervangingsdemper je zou moeten kopen, ze bestaan simpelweg niet.

En leg voor ons eens uit wat je met "Das Fahrwerk" bedoelt, het klinkt meer als een zevendelige televisieserie over de nadagen van het Derde Rijk, dan een onderdeel van een 240TD.

Groet, Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor wwwW123 » 01 nov 2008, 14:39

als je T zo werkt, als omschreven door je, is je niveauregeling in ieder geval niet in orde. kijk even bij de topics rondom niveauregeling, daar zijn deze problemen al omschreven. kijk ook even of je dempers achter erg lekken enz.enz. de dempers van de T zijn helemaal anders dan de dempers van de sedan. deze niveaudempers zijn ook erg prijzig.
bij constant wat zwaardere belasting kun je kiezen voor zwaardere veren. bij normaal gebruik zijn standaard veren voldoende.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor agavengroen » 01 nov 2008, 18:16

de niveaudempers zijn van Sachs en kosten 190 /stuk dacht ik, dat is dan op de goedkoopste plaats! Goed vergelijken bij diverse (duitse) aanbieders loont. Voordempers zijn veel goedkoper en eenvoudiger te vervangen.
Maar je zegt dat het Fahrwerk niet goed aanvoelt en dat de banden onregelmatig versleten zijn. Voordat je vanalles gaat vervangen zou ik eerst uitzoeken wat eraan scheelt.
-is de uitlijnig goed
-zijn de banden zelf goed
-verder zijn er talloze gewrichten (fusees e.d.) die speling kunnen hebben en die grote invloed kunnen hebben op het weggedrag
-staan de wiellagers niet te losjes
-stuurdemper vervangen (simpel en goedkoop) kan erg gunstig uitpakken op de gevoelsmatige stuurspeling

kortom, krik de auto eens op en voel en kijk waar speling zit wanneer jezelf of een hulp de wielen kantelt, draait en schudt.

succes!<br><br>Post edited by: agavengroen, at: 2008/11/01 17:17
agavengroen

Berichtdoor mariska123 » 02 nov 2008, 17:02

Zoals eerder gezegd, feit is dat het complete Fahrwerk vervangen moet worden. Het is nog nooit vervangen en we kunnen het duidelijk vernemen met het rijden.

Ik heb net ook nog even gekeken bij Hbase en daar kom je dan kleurcodes tegen.
Wie kan mij zeggen wat het verschil nu is tussen deze codes? Is de ene bijvoorbeeld zwaarder als een andere kleurcode?

19011 Hoofdveer voor
kleurcode veer 1xrood+1xgroen d=15.00mm
Versterkt 73.80 Spiraal Suplex

19016 Hoofdveer achter
kleurcode veer 4 x rood d=16.00mm
Versterkt

En nog zoiets raars, ik kan geen schokdempers voor de niveauregeling vinden bij Hbase. Alleen maar die veerbollen. Hmm, het wordt ook tijd voor een goed werkplaatshandboek, is die ook in digitale vorm?? :-)

Groetjes Mariska
mariska123

Berichtdoor Semrick » 02 nov 2008, 17:41

Hoi Mariska,

Een werkplaats CD in het Duits (maar dat moet voor jou gen problem zijn als je het al over Fahrwerk hebt) is wel te verkrijgen.
Je kunt hem bij mij bestellen voor het luttele bedrag van 7,50. Je krijgt er dan ook nog een onderdelen CD bij.
Stuur me maar even een PM of mail dan geef ik je een rekeningnummer en als het geld dan binnen is stuur ik ze per post naar je op. <br><br>Post edited by: Semrick, at: 2008/11/02 16:42

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968

Berichtdoor bartolo66 » 02 nov 2008, 19:49

bartolo66

Berichtdoor mariska123 » 02 nov 2008, 21:11

Wat wordt er dan precies bedoelt met "niveaudempers van Sachs" geschreven door agavengroen?

Wij hebben nog geen enkele keer een blik kunnen werpen op de onderkant van de Mercedes dus we gaan alleen maar af op wat hier geschreven wordt. Als met "niveaudempers van Sachs" bedoelt wordt "niveaubollen" dan wordt het wel al een stuk duidelijker.

Kan iemand misschien een foto of een tekening van de achterasophanging kunnen plaatsen?

Ik heb namelijk wel even gezocht op niveaudempes en dan kom ik toch gewoon kleine schokdempers tegen die bedoelt zijn voor de niveauregeling zoals bijvoorbeeld bij andere types Mercedesen gebruikt wordt.
mariska123

Berichtdoor blok_lex » 02 nov 2008, 22:47

Beste Mariska,

Ik heb even geen foto maar ik kan het wel proberen uit te leggen (wel een lang verhaal!)

De niveauregeling bestaat niet uit echte schroefveren en hydrolische schokdempers zoals bij een gewone autovering. Het ziet er wel zo uit maar het werkt compleet anders! De schroefveren die je ziet zijn geen echte schroefveren: ze zijn veel te slap, alleen ter ondersteuning. De schokdempers die je ziet zijn geen echte schokdempers: het zijn eigenlijk de veerelementen in combinatie van de gas/oliebollen.

Het systeem bestaat uit de volgende onderdelen: een pomp op de cilinderkop (bij mij 280E) een oliereservoir, twee hoofd-olieleidingen, één van het reservoir naar de pomp waar de olie door aangezogen wordt en één die helemaal naar de achtekant van de auto loopt naar de niveaureleer. De niveauregelaar, twee olie/gasblloen en twee hydrolische veerelementen, een soort hydrolische krikjes eigenlijk.

Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik denk ongeveer zo: de pomp zorgt voor een constante druk van de olie in het systeem (vergelijkbaar met de brandstofpomp bij electronische injectie). Die druk wordt overgebracht via de olieleiding tot aan de niveauregelaar achter in de auto. Dit is een apparaatje met een soort kraan (het hefboompje). Hoe meer de auto achter inzakt hoe verder die kraan opengaat. Als de auto niet ingezakt is gebeurt er dus niets en als de auto inzakt gaat de kraan meer open en gaat er steeds meer druk en dus meer olie door de leidingen naar de veerelementen. Die extra olie gaat van de niveauregelaar eerst naar de gas/olie-bollen: die bestaan uit twee kamers gescheiden door een membraan, één met gas en één met de olie . Hoe meer druk er op het systeem staat hoe meer olie in de oliekamer, hoe meer het gas door de olie wordt samengedrukt en dus hoe stugger de vering wordt. Van de gas/olie-bollen gaat er een leiding naar de hydrualische veerelementen (die dingen die op schokbrekers lijken). Hoe hoger de oliedruk daarin hoe hoger deze pompjes worden opgepompt en hoe hoger de auto dus gaat staan. Als je de achterkant dan bijvoorbeeld inveert (even op de trekhaak gaan staan) gaat de olie van deze pompjes weer door de leiding terug naar de gas/oliebollen, het gas wordt verder samengeperst en door deze gasdruk veert de auto weer terug als je weer loslaat. Zo veert de auto dus: vering en schokdemping in één systeem. De schroefveren zijn puur ter ondersteuning en alleen doen ze veeeeel te weinig.

Je kan bij dit systeem dus niet "even een schokdemper vervangen" of "even andere schroefveren monteren" (stuggere veren heeft dus ook helemaal geen zin: wordt door het systeem gewoon weer opgevangen) want dan raakt het hele systeem over de rooie. Ik heb ooit eens de veerelementen vervangen door gewone schokdempers omdat de auto zo stuiterde over hobbels (membraan tussen de gas- en oliekamers was lek waardoor alles onder de oliedruk kwam) . Dat heb ik geweten! Ten eerste zakte de auto achter compleet door z'n vering. Vervolgens raakte de niveau regelaar over de rooie want die probeerde de hele weg de auto achter weer op niveau te pompen (wat een lawaai). Ook had ik de leidingen losgemaakt van de veerelementen en afgedicht maar door de constante oliedruk die door de regelaar tot ongekende hoogte werd opgevoerd, begonnen de afdichtingen aan alle kanten olie te spuiten!

Als je dus iets wilt doen: of je flikkert de hele boel er af en monteert "echte" schroefveren en "echte" schokdempers. Dan veert ie achter weer gewoon maar als je achter gaat beladen beschijn je ook weer gewoon de KLM-vliegtuigen. Of je laat de niveauregeling weer repareren en dichtmaken: dan veert de auto weer heerlijk en wat je er achter ook ingooit, de auto blijft keurig op niveau en veert soepeler of stugger naargelang de belading (ik weet wel waar ik voor zou kiezen).

Probeer anders even HCS te Bemmel. Die heeft mijn niveauregeling gerepareert (twee gebruikte gas/oliebollen) en de boel veert weer prima: is ook door de keuring gekomen met steekproef>

Nou succes ermee.

Groet,

Lex
blok_lex

Berichtdoor blok_lex » 02 nov 2008, 22:56

Hierbij een klein plaatje, Ik hoop dat het overkomt...
blok_lex

Berichtdoor blok_lex » 02 nov 2008, 22:57

nog eens ....

blok_lex

Berichtdoor Markparket » 03 nov 2008, 00:06

Hallo Mariska en Jan-Cor.

Welkom hier op deze fijne club.

Je zou eens contact met Rob (Holewijn) kunnen opnemen.

Ik meen dat ik in Hollandscheveld die niveaudempers zien liggen.

Succes!
Markparket

Berichtdoor wwwW123 » 03 nov 2008, 11:07

alvorens alles nieuw te kopen/zoeken, zou ik eerst eens goed het systeem nakijken/testen enz. wie weet heb je helemaal geen niveaudempers nodig, of wie weet geen nw. veerbollen enz.enz. h-base is een mooi middel om uit te zoeken of iets op de markt is en wat het ongeveer kost. soms zit er wel 's een foutje in, omdat het een hele grote database is.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Keer terug naar Techniek