[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Originele Veerspanners voor : Techniek - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 05:38

Originele Veerspanners voor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor JaapW114 » 17 okt 2008, 00:34

Simon,

Dat is schroefdraad wat niet de gebruikelijke vorm heeft, dan bedoel ik, normaal schroefdraad is scherp, van binnen naar buiten gezien. Als je bevoorbeeld betonnen elementen van 10.000 kilogram wilt gaan hijsen, draai je daar twee ogen van ca. M30 in, die zitten slechts 4 cm diep. Dat schroefdraad is niet scherm, maar rond, is vele malen sterker. Eigenlijk net als trapeziumdraad, maar dan met een veel kleinere spoed. Ik denk dat je bij een firma als Swart eens zo moeten informeren, die leveren alles op het gebied van veilig hijsen, misschien kunnen zij je verder helpen.

groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 17 okt 2008, 11:36

voor majiksimon: het is heel simpel; of de hoofdprijs betalen voor een zgn. merkproduct zoals hazet, klann en gedore. of een net zo goed artikel (zonder merk of onbekend) uit misschien wel dezelfde fabriek. en als laatste; een minder goed artikel met een b-merk of zonder merk.
de maximale doorsnede van de centrale spindel is 43 mm bij de fabriek die ik ken. volgens mij gaat dat net voor de voorveren van de W123.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 17 okt 2008, 12:39

Nou wwww123 Ik ben wel de laatste die een purist is hier op de site.
ALs er iemand is die geen klap geeft om het imago van dingen dan ben ik het wel.

Dus dat is het probleem niet.Het probleem is dat de goedkope dingen op ebay usa etc...die passen allemaal niet op voorveren van de 123. Geloof mij dat weet ik 100% zeker.
Laat anders weten waar ik die dingen kan krijgen als het voor jou helemaal niet interessant is en alleen maar risiko's inhoudt als je ze daar besteld omdat je er dan mee kunt blijven zitten..
Dat begrijp ik wel.
Het hoeft toch niet alleen om geld te gaan? Je kan mij helpen door te laten weten waar die dingen te krijgen zijn, of wat de fabrikanten naam is of het typenummer, wellicht is het ergens op de wereldwijde markt wel te vinden. ik zoek alles via ebay, wereldwijd en via google...
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 17 okt 2008, 14:29

op ebay vind je ook goede sets volgens mij, dus je weet toch al waar je ze kunt vinden, daar worden ze ook aangeboden alleen iets andere verpakking en daar kan een particulier gewoon 1 set bestellen i.p.v. 100 :-). vertel dan eens waarom jij zeker weet dat bepaalde sets niet passen/niet goed zijn? wat is precies het probleem met die dingen dan? wat en hoe heb je ze getest dan? wat is volgens jou de juiste maatvoering voor bijv. de voorveerschotelspanners (mooi woord).
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 17 okt 2008, 15:10

Ik denk niet dat ik jou nog iets kan uitleggen, je hebt immers contacten bij de leveranciers/ fabrieken.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/10/17 15:32
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 18 okt 2008, 02:54

zoals je al aangeeft en in diverse forum topics en op div. sites, zoek je ong. al twee jaar naar zo'n spanner en doe je onderzoek, dus jij weet er veel meer van dan ik.
waarom ik niet een leverancier mag/kan prijsgeven heb ik je netjes via een PM al uitgelegd.
maar anders bel je naar Klann en vraag je het hen. of google even binnen nederland en klann. er zit hier ook een importeur.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor MajikSimon » 20 okt 2008, 17:10

Als iemand de afmetingen van de mb spanner nog wil posten graag.
MajikSimon
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 21 okt 2008, 11:08

Ik kan je wel alvast een tip geven voor het gebruikte staal van de spindel, hier de gegevens van de set waar ik het over had (sorry, duitse tekst):

es handelt sich hier um Vergütungsstahl (Japan), entspricht

42 CrMo4 DIN

Werkstoffnummer 1.7223
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor JantjeV8 » 21 okt 2008, 13:12

Dat is een uitstekende staalkwaliteit wwww123!! Na bewerking worden deze kwaliteiten veredeld. Dat is een warmtebehandeling waarbij de moleculen hergerangschikt worden. Het is een echte kwaliteit die geschikt is voor diverse gereedschappen. Het heeft treksterktes (standaard al) van boven de 1000N/mm2 wat ronduit erg hoog is. Daardoor zal het als het als een schroefdraadspindel die fors onder belasting wordt opgedraaid (Trek en wring/torsie belasting tegelijk) ook erg goed zich zelf erg kranig verweren en als erg slijtvast ervaren worden.
Het staal zelf is goed te draaien en te frezen, dus ook goed om draad op te snijden.
In de volksmond wordt dit ChroMostaal genoemd. Je hebt nog wat varianten zoals 34ChrNiMo, maar de technische eigenschappen liggen aardig in elkaars verlengde.

Vergutung staat dus voor veredelen.

Overigens voor het beschadigen van de schroefdraad: Altijd een druppeltje motorolie aan de spindel voorkomt schade en vreten van het staal.

De trapezium en ronde schroefdraden zijn mins inziens te grof om een veerspanner van te maken. We moeten met een relatief klein hefboompje (de ratelsleutel) een grote krachtoverbrengen. Mijns inziens moet je de spindel gewoon in metrische schroefdraad uitvoeren, je zou kunnen bekijken om de kracht lichter te maken om metrisch fijne draad toe te passen. Overigens heeft de spanner die wwww123 aanbied gewone metrische draad, ik meen m14 maar weet dit niet zeker, ik heb er voorveren mee gedaan en het ding heeft er geen schrammetje mee op gelopen.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/10/21 13:17
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 21 okt 2008, 14:44

ha jan,
ja, een paar vrienden uit de techniek hadden me net ook bericht, dat het met de kwaliteit wel goed komt.
ik heb zojuist besloten om toch maar 's een set over te laten komen, dan zal ik 's kijken wat allemaal wel en niet gaat en testen enz.
tevens nog wat spul. niet goedkoop, wel goed waarschijnlijk :-).
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 29 okt 2008, 21:30

een verzoekje/vraagje voor wie wil: WIE WIL OOK EVEN Z'N GAT METEN?? en dan bedoel ik het exacte gat onder de motorkap van de voorveerophanging. dit deel bestaat uit een dubbele plaat. ben benieuwd wat jullie precies meten. de kleinste waarde is van belang.
wat majiksimon al ondekt had; het gat van de W123 is kleiner dan dat van de W126. omdat die plaat bij onze W123 echter dubbel is, kan de gatmaat iets 'verschoven' zijn, zoals bij mij. ik zit (goed diep gemeten ook) zo ongeveer op 43-44.
alvast dank, gr.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 31 okt 2008, 11:20

wil er nog iemand even dat gat meten???? :-) ik heb tot nu toe maar 2 kenners zo gek gekregen.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor bartolo66 » 02 nov 2008, 11:26

Bij mij zijn de platen idd ook een beetje verschoven. Ik meet 44mm
bartolo66
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 02 nov 2008, 13:44

merci!
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor jan280CE » 02 nov 2008, 13:57

Platen zijn volgeens mij niet verschoven, maar ook 43/44 mm.
Beetje lastig meten in een ronding met een rolmaat.
De mijne is (officieel) van april '77, en als je de maten vergelijkt met de bouwjaren zal het waarschijnlijk gedurende gehele bouwperiode gelijk zijn geweest
jan280CE
 


Re:Originele Veerspanners voor

Berichtdoor wwwW123 » 02 nov 2008, 14:28

merci, ik denk dat ik mag concluderen, dat het gemiddeld tussen de dik 43 en dik 45 zit. de spindelas is op het dikste deel 45 dus vaak zullen de gaten even wat opgeschuurd/ontroest enz. moeten worden, om zo'n schotelspanner te kunnen gebruiken (ik had de fabriek ook al gemaild en ik vroeg waarom ze die spindel niet net een paar mm. dunner hadden gemaakt, maar dat was blijkbaar productietechnisch lastig en daarnaast was de spanner wel voor veel andere types zo te gebruiken. garages schuurden/slepen dat gat ook iets uit).
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten