door MBvO » 14 aug 2009, 10:48
Hoi Steven, ik denk niet dat je met bredere banden veel opschiet als je de grip op natte weg wilt verbeteren. Meer rubber op een droge weg is fijn, maar brede banden op natte weg schiet je niks mee op, zij werken het water alleen maar minder snel weg. Maar goed, dat telt alleen bij hogere snelheden (aquaplaning). Ik denk dat het daar knap glad was, want ik heb met mijn 88 pk nog nooit wielspin gehad. In dit geval zou ik je aanraden eerst maar eens iets rustiger de bocht in gaan, aan de staat van je banden twijfelen (profiel?), of evt. een band van een zachter rubber kiezen. Ik rij zelf op de standaardmaat, merk Uniroyal. Deze band wordt aangeprezen als 'de regenband', krijgt goede recensies en ik ben er erg tevreden mee.
Ook is het vaak het gladst als het net is begonnen te regenen, vaak dan worden droge rubber- en olierestjes op de weg nat en glad, terwijl als het al langer regent spoelt dat beetje bij beetje weg en is het na lange regen vaak minder glad in bochten, op rotondes etc. dan na de eerste bui.
Wat voor merk/type banden heb je erop liggen? Je kunt die op internet makkelijk vergelijken op websites van diverse bandenboeren qua grip op droge/natte weg, slijtage, balans, etc.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/08/14 13:47