door jan280CE » 27 okt 2008, 09:41
Tja, wat moet je hier nou op antwoorden zonder gelijk de gehele dieselfractie over je heen te krijgen. Het gasverhaal ligt hier enorm gevoelig en de tenen zijn soms enorm lang, maar in mijn optiek is de M110 op gas hier zonder aanwijsbare noodzaak volledig kapotgeschreven,
Dit verhaal is een eigen leven gaan leiden, en wordt nu door iedereen nageblaat, incl. de gasinbouwers die de bui al zien hangen. Als een motor in een niet zo’n beste conditie is, kun je eigenlijk niet van een gasinbouwer verwachten dat hij dat gedeelte er wel even bij pakt voor dezelfde prijs. Gaat het dan (door andere oorzaken) fout is de inbouwer de kwaaie pier.
Evenals elk systeem is de M110 gevoelig voor een slecht onderhouden ontsteking en verkeerd gestelde kleppen, dan wil er nog wel eens een backfire plaatsvinden.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, er zijn anti-backfire-systemen in de handel ( de mijne heeft het ook) die de stuwklep (weger) iets verlaat opent bij het gasgeven. Dan kan de overdrukdruk die zo’n backfire in je inlaatgedeelte veroorzaakt makkelijker weg zonder de plaat van de weger te ruineren. Ik heb het systeem overigens afgekoppeld, en heb geen problemen. Nog nooit een backfire gehad dan? Jazeker wel, maar dat was voor mij dan een indicatie dat ik weer eens naar zaken zoals kleppen stellen en ontsteking moest kijken. In alle gevallen was het kleppen stellen de remedie. Schade nihil, hooguit wat slangetjes losgeschoten.
Flashlube is ook zo’n punt waar ik niet in geloof. Ik ken de theorie waarbij dit middel ingedruppeld wordt in het inlaatsysteem. Gezien de lengte van het inlaatgedeelte met zijn vele bochten lijkt me de kans dat het druppeltje bij de kleppen aankomt vrijwel nihil. Het zal (volgens mij) eerder aan de wanden en andere componenten van dit gedeelte gaan plakken en daar de zaak behoorlijk vervuilen. Ik zou zo’n systeem wel eens willen zien na een jaar gebruik.
Ik en vele anderen rijden tot volle tevredenheid met een normaal venturi-systeem, dus ik zou de zaak niet gecompliceerder maken als noodzakelijk is