We hebben feitelijk nu al 3 soorten oldtimers.
1) bouwjaar voor 1 januari 1960 geen APK verplichting
2) bouwjaar 1978 en ouder een maal in de 2 jaar APK
3) 25 jaar en ouder tot 1978 jaarlijks APK
4) Verschil in het mogen voeren van blauwe kentekenplaten gekoppeld aan 3)
Ik had al eens een link naar een artikeltje geplaatst waarin werd aangegeven dat de FIVA de oldtimer in Europees verband als volgt definieert: van 25 jaar naar30 jaar en ouder, in een historisch correcte conditie zijn en niet als dagelijks vervoermiddel gebruikt mag worden.
http://www.motor-klassik.de/aktuell/pan ... _14702.hbs
Wat zal dat in de praktijk inhouden? Natuurlijk een kilometerbeperking, maar met name de historisch correcte conditie houdt voor mijn auto in dat ik geen lichtverklikker mag inbouwen of een tempomaat, dat was toen de auto gebouwd werd nog niet leverbaar evenals elektrische ramen met elektronica e.d.
Ik vermoed dan ook dat onze regering deze definitie overneemt met dien verstande dat auto’s van voor 1960 vrijgesteld worden van de km heffing. 30 jaar en ouder voorlopig vrijgesteld worden, met de restrictie dat deze groep nader gevolgd zal worden waarna men na evaluatie definitief een standpunt bepaald en de rest gewoon de km-heffing zal moeten betalen.
De tijd zal het leren, voorlopig is het allemaal koffiedik kijken