[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
lashelm : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:28

lashelm

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

lashelm

Berichtdoor RenK » 24 aug 2009, 20:25

Bens-doktors,

Na een operatie aan het plaatwerk moet het ook weer dicht.
Lassen met een lasscherm in je hand is niet handig, je komt vaak hand te kort. Zag net in een folder een leuke automatische helm voor niet professioneel gebruik. Hij is filterklasse tot 11 dusgeschikt voor elektrische en Mig/mag. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
€ 21,50 pag 4-5

http://www.vancranenbroek.nl

Diverse vestigingen in Brabant, jammer wel een einde rijden maar ook een mooie 7 laden gereedschapkar (leeg)
€ 185, -- pag 2-3

Beide lage prijs !!

Kijk eens in de folder met een pdf reader !

vr.groeten
Kees
RenK

Re:lashelm

Berichtdoor JaapW114 » 24 aug 2009, 20:42

Kees,

Is geen geld, maar alle waar naar zijn geld denk ik.
Zelf heb ik ze van Speedglas, dan praat je over een iets andere prijs, maar die gaan al jaren mee bij dagelijks gebruik.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Toontje » 25 aug 2009, 05:13

hoi hoi
ik heb ook zo'n laskap van cranenbroek en bevald mij goed
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RenK » 28 aug 2009, 16:27

Hallo Jaap.

Helemaal met je eens. Heb dit model helm gekocht via marktplaats en gehaald in Vianen toendertijd. Gebruik hem momenteel veel wat ik ben mijn voorschermen aan het doen. Betaalde er toen €45 voor, een betere kwaliteit was boven de €250 euro en een goedkoop alternatief bood Rustbuster ,maar daar kostte die ook nog €125 .
Voor het gebruik dat wij als knutselaars ervan maken werkt hij perfect,ik begrijp natuurlijk dan een beroeps lasser een hoge kwaliteit wil maar deze is ook niet echt verkeerd.
Heb afgelopen zaterdag de hele dag zitten lassen ( 10ltr cylinder leeg!)
Met de oude handkap van mijn electrisch apparaat zag ik na een uurtje al sterretjes, met deze kap totaal niet.
Hij beschermt ook voor de mig/mag klasse voldoende (11 dacht ik)
Enigste nadeel is dat hij niet instelbaar is, maar voldoen prima voor hobby.

Wat ik ook merkte is dat zon in de rug in je kap schijnt en dan alle zicht wegneemt. Gewoon een oude lap als hoofddoek erover gooien en je kan weer prima zien.

Vr.groetend
Kees<br><br>Post edited by: RenK, at: 2009/08/28 16:30
RenK

Berichtdoor JaapW114 » 28 aug 2009, 20:57

Kees,

Zonlicht in je laskap is erg vervelend, net als zweetdruppels die over je glas heen glijden, of regendruppels, op een gegeven moment zie je de lasnaad niet eens meer. Voor dunne plaat is een shade 11 wel wat erg donker, ik gebruik shade 9, maar mijn laskap is wel regelbaar. Shade 11 gebruik ik voor het lompe werk. Met een handkap kom je altijd een hand te kort.

De donkerte van je lasglas heeft weinig met je lasproces te maken, maar meer met de stroomsterkte, hoge stroom, dus veel licht, donkerder glas. Alleen voor TIG lassen gebruik je een naar verhouding een niet al te donker glas. Maar niet alle laskappen zijn geschikt voor TIG lassen.

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Toontje » 29 aug 2009, 09:32

als ik onder de auto aan het lassen ben heb ik ook nogal eens een lasbril op dan zit de kap teveel in de weg of een donkere zonne bril onder de bril ja en dan heb je wel snel een zomers kleurtje maar gebruik dat dan aleen voor het aanhechten
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor RenK » 29 aug 2009, 11:39

Hallo Jaap,

Dat is ook het voordeel van zo'n automatische kap, gewoon kijkglas tot de vlamboog komt, dan is het donker ;-)
heb op een site over lastechniek gelezen dan je voor mig/mag lassen gemiddeld op shade 9 tot 11 moet zitten. Deze kappen zijn standaard 11 dus voor de hobbyist donker genoeg :-).
Betrap me zelf er ook nog al eens op dat bij het aanpikken van een plaatje je de kap vergeet. Je moet dan wel op tijd je ogen sluiten :-)
Net het plaatje op de juiste plek, aan de andere kant een klemtang en de toorts in je hand, je mist dan toch die hand om de kap op te zetten :-). Maar zodra het kleeft gaat toch de kap op :-)
Heb bij de lascursus een mooi stel lashandschoenen gekregen,gebruik ze regelmatig, doe je dat niet komt de UV tot in de mouwen van je overall en krijg je zonnebrandproblemen.

Heb net het binnenscherm linksvoor en de spatbordbevestig-rand er helemaal nieuw opgezet, waren totaal rot. Nu bleek ook dat de balk met het plaatje voor onder de motorkap niet zuiver meer was. Kon de plaat niet goed vastzetten door kilo's plamuur. Na schoonmaken bleef ook hier weinig over. Voorrichel en achter richel maar het vlakke stuk was rot. Nieuw stuk ingezet van 1mm. plaat, naadje dichtlassen dus. In het begin lukte dat slecht maar na wat proberen zie je dat ervaring telt. Het zit er nu onzichtbaar in. Als het weer beter is even bijwerken en dan kleuren. Dan merk je ook dat die kappen ideaal zijn, je hebt hand vrij om bij te sturen tijdens lassen.
Als ik zover ben zal ik paar foto's online zetten.

Groetend
Kees
RenK

Berichtdoor JaapW114 » 29 aug 2009, 17:47

Kees,

Inderdaad zo'n laskap is een prettige uitvinding en onmisbaar als je er eenmaal aan gewend bent.

groet,

Jaap
JaapW114

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto