[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koude 200D-motor wil afslaan : Diesel Specifiek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 03:18

koude 200D-motor wil afslaan

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Benzman 200 » 13 nov 2008, 23:04

Hee Lorenzo,

Ik zou zelf eerst de gloeibougie's gaan na meten en daarna pas de verstuivers. Als een verstuiver slecht is, is ie dat koud, maar warm ook .First things first

groeten Sjoerd
Benzman 200
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor JantjeV8 » 13 nov 2008, 23:19

Compressie is het laatste waar ik zou zoeken, dan zouden de symptomen andersom moeten zijn. Moeizaam cilinder voor cilinder aanslaan en steeds beter naarmate hij warmer word. Loopt zo'n ding dan blijft hij lopen, niet bokkend maar koud wel met pingel geluiden. We hebben een heftruck met een Mercedes dieseltje uit de jaren '50, compressie is nagenoeg niks meer, we krijgen hem alleen gestart als we 24Volt op de startmotor zetten zodat hij sneller rond draait.

Zoals anderen al aangaven: zoek het in de brandstof toevoer. Heb je er zo'n plastic voorfiltertje in de aanvoerleiding tussen zitten? Als dat ding erg vies is is het wel de moeite om de tankfilter even uit te bouwen.
Brandstoftoevoer merk je ook als je auto erg moeizaam op topsnelheid komt. Als je 120 rijdt en door wilt trekken naar 140, pakt hij dat (voor zover een 200D pittig kan zijn) lekker adequaat op?
Op zich volg ik je garagist wel, maar de kans dat het je pomp is is erg klein. Als ze zeggen alle filters gecontroleerd te hebben, wil dat echt niet zeggen dat ze de tankfilter ook hebben gecontroleerd, dat is echt niet altijd vanzelfsprekend hoor!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Lorenz » 13 nov 2008, 23:59

bedankt voor jullie reacties.
Jan, ik heb er inderdaad zo'n plastic voorfiltertje in zitten, deze zit net voordat de lijding het motorblok in gaat. Alleen is deze vervangen afgelopen keer met alle filters mee, dus ik kan niet zien of deze vies is.
wel kan ik zien dat er in dat filter ongeveer 3/4 brandstof zit, en 1/4 lucht, is dit dan normaal?
Ik heb ook inderdaad het gevoel dat de auto z'n pit mist de laatste tijd.
wel is het zo dat de auto steeds beter gaat lopen als deze warm is, wat volgens de garagehouder komt doordat de diesel uit de slechte verstuiver dan toch wel verbrandt, ook al word het niet mooi verdeelt.
verder rookt de auto ook behoorlijk als de 4e cilinder niet helemaal goed mee doet, ik zet de hele straat in plaatselijke mist haha!
Zouden het dus ook de gloeibougie's kunnen zijn? zal morgen eens aan mijn garagehouder vragen deze na te kijken!
Lorenzo
Lorenz
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor JantjeV8 » 14 nov 2008, 13:44

Zo'n luchtbelletje wil er wel eens inzitten als je pas een slangetje los hebt gehad, maar die moet er op een gegeven moment wel mee uitgezogen worden. Je kunt wel eens wat schuimbelletjes zien, maar een echte luchtbel duidt toch vrij zeker op lucht in je brandstofaanvoer.

Haal de slangklemmtjes eens los op de aansluitingen, vaak scheuren de slangetjes direct langs het slangklemmetje. Slangetjes zijn zo vervangen, kost nauwelijks iets, iedereen kan het en wellicht blijkt het nog de oplossing te zijn ook, voordat je naar de garage gaat.

Nog even ter aanvulling:
Pak ook de 2 slangetjes aan onder je auto. Er zitten 2 slangetjes tussen je tank-aansluiting en de metalen leidingen die verder naar voren onder je auto zitten. Als die er al nat uit zien weet je ook genoeg.
Denk er om, je moet daarvoor wel je tank laag laten lopen en al denk je dat die bijna leeg is, er komt altijd meer uit dan je denkt.<br><br>Post edited by: JantjeV8, at: 2008/11/14 12:47
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Topasbrauner » 14 nov 2008, 14:21

Het enige dat ik over kleppen stellen gelezen heb in dit topic is zal wel gedaan zijn bij een grote beurt. Dat lijkt mij niet en daar zou ik maar es mee beginnen, meteen!
Topasbrauner
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Lorenz » 14 nov 2008, 18:19

hallo allemaal!
net de auto opgehaalt met de nieuwe verstuivers erin.
het probleem is nog precies het zelfde, maar de motor loopt als hij warm is wel een stuk mooier.
volgens de garagist en onze smit is dat luchtbelletje heel normaal in het voorfilter.
zei denken ook dat het in dit geval de brandstof pomp dan zijn moet.
dus maandag gaat de auto weer terug voor een controle van de brandstofpomp.
groeten, Lorenzo

p.s. dan vraag ik gelijk of ooit de kleppen gestelt zijn door hem!<br><br>Post edited by: Lorenz, at: 2008/11/14 17:20
Lorenz
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor Topasbrauner » 14 nov 2008, 19:24

Lorenz, je begint bij motorproblemen altijd met het controleren en stellen van de kleppen. Zowel bij benzines als bij diesels. Geloof me, te krap staande kleppen hebben gigantische invloed op de compressie, ze sluiten te laat en openen te vroeg. De 200D die we laatst in dld hebben opgehaald met extreem weinig km's had dit probleem ook, duurde een minuut of 5-8 's ochtends. Kleppen gesteld en dit bleek de oplossing. Kan best zijn dat jij een heel ander probleem hebt, maar je geeft aan niet te weten of je klepspeling goed is, terwijl je daar mee zou moeten beginnen voordat je verder zoekt. Succes en meteen die voelermaatjes erdoor. Hou er ook rekening mee dat er legio bedrijven zijn die absoluut geen kleppen kunnen stellen of fouten maken doordat ze te gehaast zijn. Er is vast wel een 123 lid in jouw buurt die dat even voor je wil doen.

Job
Topasbrauner
 


Re:koude 200D-motor wil afslaan

Berichtdoor D!rk » 14 nov 2008, 19:29

Of je komt naar Pijnacker voor de 'klepstelworkshop'

Zie onderschrift voor details.
D!rk
 

Vorige

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten