[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Moderne radio en automatische antenne : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 18:44

Moderne radio en automatische antenne

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Moderne radio en automatische antenne

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 11:57

Kort vraagje: zijn er problemen bij het bedienen van een automatische antenne als je een moderne radio inbouwt? Ik overweeg toch het toestel met alles erop en eraan aan te schaffen die bij de bekende duitse supermarkt in de schappen ligt vanaf vandaag.
DikkieDick

Re:Moderne radio en automatische antenne

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 12:01

Verwacht geen probleem.
In de Mercedes zit een Kenwood in combinatie met een hirschmann en dat werkt perfect
In de Rover zit een radio zoals jij hem wilt ook in combinatie met een automatische antenne waarvan ik het merk niet ken omdat ik er nog nooit naar gekeken heb.
jan280CE

Berichtdoor D!rk » 15 nov 2008, 12:02

Nee, hoezo?

Die dingen hebben ook een 'stuursignaal´ hoor.

Maargoed, heb er geen ervaring mee, heb namelijk geen elektrische antenne ;)

Dirk

p.s. als het je niet bevalt, dan breng je hem toch terug?<br><br>Post edited by: D!rk, at: 2008/11/15 11:03
D!rk

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 12:28

Thanx... Ik ga hem denk ik toch maar halen. Hij is volgens de foto's niet al te opzichtig qua kleuren en dat is dan wel weer prettig.
Ik houd jullie op de hoogte.

Update 12:40: de radio is gehaald en de Philips is losgeschroefd. Nu nog ff naar de Halfords (zullen die het hebben?) of AVA voor een ISO-stekker om de boel aan te kunnen sluiten. Ook voor de zekerheid nog ff een foto maken van de huidige aansluitingen.<br><br>Post edited by: DikkieDick, at: 2008/11/15 12:42
DikkieDick

Berichtdoor JantjeV8 » 15 nov 2008, 14:22

Geeft geen problemen. Moderne radio's hebben ook gewoon een antenne stuurdraad.
Ik doe dat nooit met isostekkers.
Draadeindjes ontstrippen, uiteinden vertinnen en gewoon netjes met een kroonsteen
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Goofy.S » 15 nov 2008, 14:36

Dat vind ik ook de beste manier Jan, en zo zit het in mijn auto's ook. Weliswaar in de nieuwe niet met een automatische antenne, maar ik had geen zin om er een extra draad in te maken. (de auto was standaard met niet automatische antenne) Toch mis ik dat automatische gedoe eigenlijk wel en misschien ruil ik de antennes nog weleens een keer om... (dan moet ik TOCH nog het extra draadje maken) Ook speakers in de hoedenplank zou me wel aanstaan, dus misschien eens een paar uurtjes knutselen als ik wat tijd over heb...

Karel, (Goofy.S)

Goofy.S

Re:Moderne radio inbouwen

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 15:26

Ok, ISO-stekker gehaald, maar loop nu toch enigszins vast. Al pogingen gedaan leven in de radio te krijgen, maar geen sjoege. Uit de oude Philips kwam een rode draad en die losgekoppeld geeft een mooi stekkertje waar ik 1 van de iso-draden in moet stoppen. Als ik daar de gele instop en de antennedraad ook heb aangesloten schuift de antenne uit, haal ik de draad er weer uit, schuift de antenne in. Nu heb ik nog een oranje en een rode draad uit die iso-stekker, maar waar ik het ook probeer aan te sluiten. Geen leven in te krijgen.
Ik durf eigenlijk ook niet de luidsprekerstekkers er af te knippen, want die zaten vast in de oude radio (1 voor rechts en 1 voor links). De luidsprekerdraden lijken uit 2 draden per stekker te bestaan (en toch zijn er 4 speakers aangesloten).

Iemand enig idee? Ik kan nog wat foto's plaatsen.
DikkieDick

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 15:41

De ISI-stekker is ideaal, heb hem dan ook aan de radio laten zitten en een contra gehaald.
Zo zou het aangesloten moeten worden:

jan280CE

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 15:52

Bedankt voor het schemaatje Jan.

Er zat geen iso-stekker bij de nieuwe radio. Die heb ik gehaald bij de AVA zojuist. Ik zit dus met het probleem dat het niet geheel duidelijk is waar ik wat op aan moet sluiten (afgezien van de antenne).

FF een fotootje van de kabel die op de oude radio was aangesloten. <br><br>Post edited by: DikkieDick, at: 2008/11/15 14:54

DikkieDick

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 15:55

Foto waar de rode kabel die uit de oude Philips kwam op aangesloten was.

DikkieDick

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 15:57

Luidsprekerstekker die in de oude radio zat.

Zou er hier een contrastekker voor zijn waar ik de draden van de ISO-stekker op aan kan sluiten? Want ik voel er weinig voor om hier de stekker vanaf te knippen, alhoewel ik het later evt. wel weer zou kunnen herstellen met kroonsteentjes natuurlijk.<br><br>Post edited by: DikkieDick, at: 2008/11/15 15:01

DikkieDick

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 16:03

Dat betekend dat aan je radio de kleuren zoals op het schema een vaste betekenis hebben.
Je zou dus de draden moeten nalopen en kijken of het klopt.
Een constante plus voor het geheugen (de radio zelf doet niets)
Een contactgeschakelde plus )radio speelt.
Massa
Luidsprekers heb ik overigens wel afgeknipt en op de stekker aangesloten
jan280CE

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 16:12

Jan, thanx. Vraag me alleen af of ik alle speakers dan werkend krijg, want volgens mij zitten beide linkerspeakers op de ene kabel en de beide rechter op de andere kabel. Dwz. ik had wel overal geluid.
DikkieDick

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 16:16

In principe dus van de radio uitwerken en daar voor de voedingskant passende draden bij zoeken.
De luidsprekers horen elk een plus en een min te hebben, dus nakijken hoe het op de luidsprekers is aangesloten. desnoods nieuwe/andere kabels trekken. Kost effe tijd maar dan is het ook oke zelfs als je naderhand een andere radio plaatst
jan280CE

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 16:58

Jan, ik heb alles tig keer aangesloten en alle mogelijke combinaties gebruikt, maar er is geen leven in de radio te krijgen. Het kan natuurlijk zijn dat de nieuwe radio DOA is. Dat laatste kan ik nog checken door de radio uit onze andere auto te vervangen door deze.
DikkieDick

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 17:26

Vreemd verhaal.
Ik heb hier exact zo'n ding liggen van de caravan, want zoiets laat ik nooit zitten als hij in de stalling gaat.
Foto zo dicht bij lukt me helaas niet, maar kijk ik op het plaatje dan staat er;
4 Geel geheugen =12 v
5 Blauw automatische antenne uitgang
7 rood + 12 v naar contactsleutel
8 zwart aarding

Als je aan de rode draad + aansluit en op de zwarte draad aarde moet in elk geval je display werken.
Wel je volume zacht zetten en niet te lang om de uitgangen niet op te blazen, maar kort moet effe kunnen <br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/11/15 16:27

jan280CE

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 17:34

die oranje hen ik niet nodig?
Speakers heb ik sowieso nog niks mee gedaan. Wilde eerst het display werkend hebben.
BTW. In het begin had ik de aarde niet aangesloten. Kan daardoor de radio in de soep zijn gegaan?<br><br>Post edited by: DikkieDick, at: 2008/11/15 16:37
DikkieDick

Berichtdoor JantjeV8 » 15 nov 2008, 17:39

Kijk voor de grap eens het zekeringetje achter in de radio na.

Heb je hem via je contactslot geschakeld? Dan moet je wel contactslot in stand 2 draaien.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 17:40

Nee dat denk ik niet. zit op deze radio ook niet op, maar zal voor de mogelijkheid staan om het display met je instrumentarium mee te dimmen
Standaard heb ik de zaak ook met geel voor het geheugen en rood (geschakelde+), blauw(antenne) en zwart (massa) aangesloten. Zonder massa vloeit er geen stroom dus ook niet teveel, dus dat heeft volgens mij geen schadelijk effect. maar dat is op afstand lastig te beoordelen<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/11/15 16:43
jan280CE

Re:Moderne radio inbouwen

Berichtdoor Goofy.S » 15 nov 2008, 17:41

Twee maal twee draden met stekkers is waarschijnlijk omdat de radio niet geschikt was voor vier luidsprekers. Daarom zijn dan de extra luidsprekers paralel geschakeld met de originele (in het dashboard)Overigens zijn die stekkertjes die ik aan de draden zie zitten zogenaamde Philips stekkertjes. Ook werden ze wel gebruikt bij de bekende Duitse autoradio's die vaak in de Benz werden gebruikt.

Karel, (Goofy.S)

Goofy.S

Volgende

Keer terug naar Interieur