[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Moderne radio en automatische antenne : Interieur - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 18:46

Moderne radio en automatische antenne

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Re:Moderne radio en automatische antenne

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 17:42

Wat zou ik daaraan moeten zien? Inderdaad contactslot in stand 2.
DikkieDick

Berichtdoor JantjeV8 » 15 nov 2008, 17:45

Ik bedoel dat mogelijk het steek zekeringetje kapot is.
Zit er een reset knopje ergens?

Wat voor radio is het eigenlijk?? Het klinkt wat geheimzinnig aan het begin van dit topic.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 17:49

jan280CE

Berichtdoor wimada » 15 nov 2008, 17:51

Bedankt voor het schemaatje Jan.

Er zat geen iso-stekker bij de nieuwe radio. Die heb ik gehaald bij de AVA zojuist. Ik zit dus met het probleem dat het niet geheel duidelijk is waar ik wat op aan moet sluiten (afgezien van de antenne).

FF een fotootje van de kabel die op de oude radio was aangesloten

Dick als het goed is zit er aan een nieuwe radio tegenwoordig altijd
een iso stekker alleen de contra stekker <bedoel je denk ik > zit tegenwoordig
in nieuwere auto's en zit helaas niet in onze ouwe baasjes .ik heb dus de iso
stekker aan de radio in het midden ongeveer de draden doorgehaald die ik nodig had, en op de
manier van Jantje V8 gedaan ,blank maken vertinnen en kroonsteentje ,en de draden
die je niet nodig hebt aangesloten laten zitten .wil je de radio ooit in een auto
plaatsen met wel een contra iso stekker kun je de draden makkelijk met krimpkousjes
weer aan elkaar maken. de iso stekker heb ik met een kabelbinder bij de rest van de kabels gezet heb je toch alles nog bij elkaar

suc6
wimada

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 18:04

Klopt is inderdaad die radio.

En inderdaad ben ik met kroonsteentjes bezig de kabels aan te sluiten, maar zoals gemeld is er geen leven in te krijgen. Zekering ziet er niet kaduuk uit. Kan altijd nog een andere zekering proberen, maar dat wordt ff zoeken en het is nu te donker.
Bij 1 combinatie begint de antenne een halve seconde geluid te maken, maar het display blijft zwart. Morgen maar weer eens verder.
DikkieDick

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 18:10

Heb je de radio wel manueel aangezet?
Kan ook met het handje aan en uit gezet worden
jan280CE

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 18:16

Yep. Met de aan/uitknop. Maar ook dat maakt niks uit.
DikkieDick

Re:Moderne radio inbouwen

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 18:22

Ik vermoed dat aan de stekkers overigens alleen een + en - zit. Maar heb ze er nog niet afgeknipt. En dat ze elders splitsen naar de voor- en achterspeakers. Dat het een Philips-stekker is kan dan goed kloppen, want er zat een Philipsradio in.

Nou ja, de speakers aansluiten wordt de volgende stap. Wil eerst de radio tot leven zien te krijgen. Als dat gebeurd is gaan we verder met de speakers. Op GoT las ik dat de radio naar behoren met BlueTooth moet werken, dus da's wel handig. Ben benieuwd of mijn HTC Touch ook te pairen is.
DikkieDick

Berichtdoor JantjeV8 » 15 nov 2008, 20:08

Soms zit er in de dikke rode +draad ook nog een 'zwevende' zekering, mogelijk heb je ongemerkt even sluiting gemaakt.
Pak er eens een multimeter bij om de spanning te controleren.

Je kunt de radio ook gewoon op de werkbank testen, mits je een 12Volt voeding hebt, maar je kunt dan wel de werking van de radio zelf controleren.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 20:18

O thanx. Gaan we eens kijken naar de zwevende zekering. Kortsluiting kan goed, want opeens schoof de antenne ook uit en dat was nadat de stekker daarvan tegen de radio aan kwam.

Die multimeter is nog wel ergens maar waar... volgens mij al 15 jaar niet meer gebruikt. Een 12volt-voeding heb ik niet om te testen.
DikkieDick

Berichtdoor Luckyluc » 15 nov 2008, 21:33

Hoi Dick,

ik heb zelf ook wel eens gedacht aan zo'n radio maar durfde het eigenlijk niet aan i.v.m. mijn twijfels over de kwaliteit.

Als je hem werkend krijgt ben ik benieuwd naar jou ervaring met het apparaat.

mvg. luc
Luckyluc

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 22:01

Luc: uiteraard.
Superkwaliteit verwacht ik ook niet. De ingebouwde speakers zijn vermoedelijk toch niet top en ik heb geen zin om ze te vervangen. Als ik maar 'gewoon' FM geluid heb en op lange ritten is een moderne wel handig, want dan hoef je niet aan de knoppen te draaien. ;-)

BTW. Denk dat ik morgen even de oude radio weer aansluit om uit te sluiten dat er iets met zekeringen kaduuk is. Als de oude normaal werkt dan moeten we het probleem denk ik zoeken in de nieuwe.<br><br>Post edited by: DikkieDick, at: 2008/11/15 21:03
DikkieDick

Aansluiten moderne radio

Berichtdoor DikkieDick » 15 nov 2008, 22:59

Schiet me toch nog een andere optie binnen:

Op de 1e foto zijn 2 draden die op zo'n stekkertje zitten die op de radio was aangesloten. Als deze was aangesloten dan werkte ie. Op de 2e foto zie je de kabel waar de rode draad die uit de oude radio kwam was aangesloten. Kan het niet zo zijn dat ik de 2 draden die naar het ene stekkertje lopen op 1 kroonsteentje moet zetten en aan de andere kant de gele uit de iso? En dan de rode op de rode (zoals ook bij de oude was).
Of kan dit voor andere ongewenst problemen zorgen?
DikkieDick

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 23:08

Grootste probleem is dat je niet weet wat de kabeltjes doen terwijl je dat wel moet weten.
Makkelijkst is een nieuwe draad van de accu (geel) een draad geschakelde stroom van je contact (rood) een massakabel.
Voordeel is dat je de zekering niet te zwaar belast. Ik heb alles weggehaald van de alarmlichten (constant de sigarenaansteker (geschakeld) en massa. Nadeel is dat er ook nog een handsfreeset op mee draait en als ik mijn tomtom erachter gooi via die sigarenaansteker knalt mijn zekering eruit. moet dat dus zelf nog veranderen
jan280CE

Berichtdoor Leon » 16 nov 2008, 03:20

Even "quick and dirty":

sluit de rode _en_ de gele tegelijk aan op een constante plus.
Sluit de zwarte aan op massa

Zet de radio aan.

Doet ie het? Mooi, verder met de speakers.

Doet ie het niet?
Jammer, omruilen bij de aldi.
Leon

Berichtdoor Hans230CE » 16 nov 2008, 10:52

Dick

ik heb heb topic eens doorgelezen, let eens op het volgende;

rood: via contact, werkstroom
geel: kan soms oranje zijn, direct aan batterij constante +12V dus, een draad die bij de Benz meestal niet ligt, aan de batterij of er ligt rechtonder in de zekeringkast ook 1 zekering met + constant, geheugen
zwart: massa, zorg dat deze goed geaard is, een bout waarmee het dashbord vast zit is hier zeer geschikt voor (bv links voor thv de motorkap opener)

Sluit deze eens aan, doet hij het niet en vooropgesteld dat je zekeringen in orde zijn, van zowel de radio als de Benz, ga over tot volgende aktie; een massa direct aan de radiobehuizing. Doetietnie, terug naar Aldi.

Verder vind je aan een moderne radio meestal volgende draden;

groen – groen(zwart of rood) , blauw – blauw(zwart of rood) enn dan meestal nog 4 grijze met een combinatie. Dat zijn de draden voor de speakers;

Dan moet er nog 1 draad aanzitten die de antenne stuurt. Dat is meestal een dunnere blauwe; dit is de enige die naar achter moet gaan naar je antenne. De constante 12+ tap je af van de kofferverlichting en de massa zoek je ergens anders, een schroef waarmee je de antenne vast zet is meestal genoeg.

Hopelijk heb je geluk met de inbouw!!

En nogmaals, als je draden trekt naar achter, leg er een stuk of 5 extra, je weet nooit waarvoor je ze nog nodig kan hebben.<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2008/11/16 09:54
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor DikkieDick » 16 nov 2008, 11:17

Hans,

Thanx.

Een constante verwacht ik toch eigenlijk wel? Want de oude radio kan ook aan als ie niet op contact staat. Of zie ik iets over het hoofd?
Ben niet zo handig met draden trekken ed. Ga vanmiddag eerst eens de oude heraansluiten om te kijken of alles nog werkt.
Morgen met een collega, die net iets technischer is dan ik, duiken we er dan dieper in.

Ik houd je en de andere op de hoogte van de resultaten.
DikkieDick

Berichtdoor Leon » 16 nov 2008, 13:42

Wat zie je over het hoofd?

sommige merken gebruiken rood als constante, en sommige geel.
Vandaar dat je ze gewoon samen aan moet sluiten... :)

Maar, geen multimeter? Testlampje? Anders blijf je gokken.
Leon

Berichtdoor DikkieDick » 16 nov 2008, 16:31

Precies. Daarom laten we het rusten tot morgen. In ieder geval de oude weer aangesloten en alles werkt nog naar behoren, dus daar is in ieder geval niks gesneuveld.
DikkieDick

Berichtdoor MBvO » 17 nov 2008, 11:40

Hoi,
Heb niet alles gelezen wegens tijdtekort, maar even tav de speakers: in mijn Benz zitten origineel 4 speakers, maar ik heb maar 2 luidsprekeruitgangen op mijn becker (europa cassette type 664) met zulke Philips stekkertjes als op een eerdere foto. Ik heb een fader in de middenconsole waar de 2 draden uit de radio naar toe lopen, en daar gesplitst worden naar 2x2 >> 2 voor de speakers vóór en 2 voor de speakers achter. Zit dat bij jou ook zo?
Hoe dat dan zit met impedantie van de speakers etc. ben ik nog niet helemaal achter, maar dat lijkt me ook wel het controleren waard (is de uitgang van de nieuwe radio net zo 'sterk' als de oude'). Je stuurt tenslotte 2 speakers aan met 1 uitgang en je wilt je nieuwe radio niet meteen overbelasten.
MBvO

VorigeVolgende

Keer terug naar Interieur