[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
koppakking W123 250 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 nov 2024, 23:10

koppakking W123 250

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 15 nov 2008, 17:59

Hoi mensen,

Ik heb een W123 250 op de kop getikt met een lekke koppakking, daar ga ik binnenkort mee aan de slag, ik zou graag wat ervaringen willen delen met het vervangen.
De status is nu dat er water in de cilinders zit en dat hij niet start, ik ga als de kop er af is gelijk kijken of alles o.k. is met de zuigers en de kleppen.
Ik weet niet hoe heet de motor is geweest i.v.m. de kop (vlakken) is dat altijd nodig?
enz enz alvast bedankt!
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Martin123T » 15 nov 2008, 18:13

Nou, op basis van bovenstaande informatie is mijn eerste reactie: total loss.

Ga er maar vanuit dat het blok niet meer te redden is, waterslag kan funest zijn!

Groet,

Martin
Martin123T
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 18:14

Ik had de auto al gespot, en voor een handig iemand leek het me wel wat.
http://link.marktplaats.nl/200430550

Of de kop gevlakt moet worden ligt mede aan het onderliggende verhaal wat de oorzaak was en hoe geconstateerd en hoelang doorgereden enz.
Ik vlak niet altijd de kop bij een lekage door ouderdom of hoge km-stand.
Je kan het zelf controleren met een rei of op een vlakplaat en op grond daarvan iets besluiten
jan280CE
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 15 nov 2008, 18:22

Goed gespod! blijkt een harde te zijn orgineel nederlands met 134.000 NAP! het is denk ik geen overbodige luxe om de kop even ergens langs te brengen voor de zekerheid, maar lijkt mij niet altijd nodig toch?
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor jan280CE » 15 nov 2008, 18:26

Is ook niet altijd nodig.
Ik reinig de kop altijd met een stuk schuurlinnen om een vijl, en dan zie je snel waar het raakt/afneemt en of er bollingen danwel hoge punten zijn. Dat haal je er met schuurlinnen niet uit
jan280CE
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Martin123T » 15 nov 2008, 18:30

Beste Quinten,

Misschien is het handig om wat meer informatie te verschaffen.

Zit het blok nu vast of slaat het niet aan?
Hoe is de diagnose 'lekke koppakking' gesteld?
Hoe lang staat het voeruig al stil?

Op basis van de door jou verstrekte informatie, kun je geen goed advies verwachten. Als je rekening met het ergste houdt, dan kan het altijd meevallen.

Een kromme drijfstang is niet eenvoudig te beoordelen, het is daarom misschien wel het beste om een ander motorblok te monteren.

Het zou zonde zijn om een hoop kosten te maken, zonder goede diag
Martin123T
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 15 nov 2008, 18:39

De motor draait normaal rond, via een kartonnen stik ben ik er achter gekomen dat er een beetje water in de cilinders zit, de apk is tot sep 2009 dus niet lang stil gestaan, er zijn diverse ontstekingzaken vernieuwd, in de koffer liggen ook verdeelkap, kabels, rotor, dus ga er vanuit dat iemand dacht dat het aan de ontsteking lag.
De verkoper zag na later inzien van mij kant dat het plaatwerk niet zijn ding was, en heeft het technische gedeelte verder niet gecontroleerd.
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Wiebren240D » 15 nov 2008, 19:43

Hallo Daar

een lekke koppaking krijg je niet zomaar.

maar ik weet niet hoeveel verstand jij er van hebt.
maar als een moter goed heet is geweest dan is de kop krom mist niet.
maar hoe krom dat kun je bekijken op de manier die hier voor al is beschreven.

maar haal die cylinder kop er maar gerust af eerst wel alles op nul zetten en het distributie ketting even vast zetten dan komt alles weer tenminste weer goed in elkaar.
maar je woont in NoordHolland zet die auto maar bij Jaapw114 in Waarland neer dan mag je denk ik wel neer zetten en 6-12 ben ik er weer dan zijn we met zn 3en die weeten vast meer dan 1 dan vertel ik je wel dat het goed komt of niet.

en voor wat lekkers bij de koffie doen Jaap en ik een boel hoor.

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Citrobenz » 15 nov 2008, 22:19

Hallo Quinten,

Gewoon eerst de kop er af halen, dan zie je al meer.
Kijk dan hoe het er van binnen uit ziet en hoe de koppakking er uit ziet.
Dan kun je kijken hoe je verder gaat.

succes er mee
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 16 nov 2008, 17:26

Nou ik ga binnenkort de kop er af halen en weet ik meer zal er dan even een foto van maken.
Meer info is onderweg, ik hoop dat ik nog veel van jullie steun kan genieten.
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor JantjeV8 » 17 nov 2008, 08:36

Toch zou ik zelf altijd graag die motor even horen lopen voordat je van een vreemde motor zomaar de kop gaat lichten.
Kijk of er koelwater in zit, motorolie op peil staat. Start hem voorzichtig en als hij direct oliedruk opbouwt kun je hem rustig even laten lopen. Dan krijg je in elk geval even de kans om geluidjes op te sporen, lekkages te vinden en een goed oordeel over de kop te kunnen doen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 17 nov 2008, 17:29

Ja dat ga ik eerst even doen.
Er zit veel sluts in de olie (dun) dus lijkt mij niet handig om de motor lang te laten lopen.
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor jan280CE » 17 nov 2008, 17:35

Doe dat dan maar niet! er zit (waarschijnlijk) veel water/vocht in de olie die zowieso in je koude filter blijven hangen en resterende olie via de bypas in het circuit komt waar het niet echt smeert
jan280CE
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 17 nov 2008, 19:03

Volgens de verkoper liep de motor mooi op 6 cilinders, en dat na de verkoop dus daar kan ik wel vanuit gaan.
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor jan280CE » 17 nov 2008, 19:07

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe hij met tips om wil gaan, het is jouw auto dus ga je gang.
jan280CE
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 17 nov 2008, 20:20

Ik bedoelde daar mee dat ik hem dan niet laat lopen.
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Rob Holewijn » 18 nov 2008, 00:10

Ik heb niet zo lang geleden de pakking van mijn 250 vervangen.
Ik heb het uitlaatsptuitstuk niet ver genoeg weggekregen, gevolg was dat ik bij het demionteren de linker ketting gelijder brak en bij het monteren de rechter.
Als je het spruitstuk er dus niet helemaal afhaals kijk dan goed wat je doet haal ze er anders uit.
Rob Holewijn
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 18 nov 2008, 22:39

ok, ik ga er binnenkort aan beginnen, je informatie is erg bruikbaar, bedankt alvast,
Quinten
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Desje » 23 nov 2008, 11:24

ik heb ergens in een boek van de Mercedes zelf gelezen dat je de koppakking van een Mercedes na bepaalde km stand of na 25 jaar moet vervangen.
en indd is het mij ook overkomen dat ik de koppakking moest vervangen van mijn 250.
ik heb nog nooit een koppakking vervangen , ik ben de uitdaging aan gegaan. daar bij heb ik heelveel gebruik gemaakt van het boek autohandboek Mercedes Benz 250-280, de werkplaats CD,leden van deze club en eventueel van internet.(boek en cd is te verkrijgen hier bij de club weet niet meer bij wie maar ik heb ze ook hier gekocht)
je moet zeker een Moment sleutel hebben en als je die auto dagelijks niet gebruik neem dan gerust de tijd om het zelf te doen, veel vragen stellen aan deskundigen en niet deskundigen (juiste informatie kan in een klein hoekjezitten)veel lezen helpt ook. ik heb de spruitstuk niet eruit gehaald (omdat ik de auto op de oprit moest maken)maar het was wel een beetje trekken en duwwen met in bouwen.
mvg
adem
bv.
*de schroeven van die kop hoef je niet nieuw te kopen als ze inbuskop zijn
*vergeet niet de motor op nul te zetten.
*wat kop vlakken betreft, ik zal zeggen doe het gewoon dan heb achteraf niet het gedachte "had ik het maar gedaan" kost helmaal niet duur( ik betaalde 50a60 euro)
*als je de auto zelf wil rijden en je wilt gas inbouwen is het nu de beste gelegenheid om hardekleppen zetels in te laten bouwen.
*het gevoel van "ik en mijn Mercedes" word in deze periode heel hefftig versterkt. (hahah)



Post edited by: Desje, at: 2008/11/23 10:37

Post edited by: Desje, at: 2008/11/23 10:50<br><br>Post edited by: Desje, at: 2008/11/23 10:53
Desje
 


Re:koppakking W123 250

Berichtdoor Quinten » 23 nov 2008, 12:48

Ik heb net een project klaar en ga er binnenkort aan beginnen, ik heb zeeen met tijd en een eigen garage, ik heb bijna elke reperatie al eens uitgevoerd (altijd op mijn gemak) maar een koppaking heb ik nog nooit gedaan.
Ik mis nog wel een goed technisch boek, een vraagbaak is enkel voor dieselmodellen te krijgen en dat andere boek "autohandboek Mercedes Benz 250-280" zou ik graag willen hebben, (boek-cdrom)
Ik heb nog wat vraagtekens bij het op nul zetten enz en ik vind het wel erg lekker om alles stap voor stap te lezen.
Ik heb via marktplaats een onderhouds cdrom opgestuurd gekregen maar dat is eigenlijk alleen maar een handleiding voor de mb werkplaat t.a. van alle onderhoud, handig maar daar heb ik nu niets aan.
Quinten
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten