[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:31

hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 19 nov 2008, 23:33

Ik heb nu 1,5 ton met de 280TE gereden en in de loop der tijd zijn er een paar "aandachtspuntjes" opgetreden. Echt zin had ik niet om hieraan te beginnen, immers, als ik iets aanpak wil ik het goed doen. Je komt dan altijd meer dingen tegen, en dat gaat tijd kosten. Uiteindelijk wer de rammelende uitlaat me teveel en besloot ik niet aleen de uitlaat aan te pakken, maar ook de zaken die erboven hangen:
*cardanaswissel (rammelt in de vrijloop op de snelweg (kruiskoppeling slecht?)
*differentieelwissel (gieren bij 130km/H)
*remklauw revisie achter (scheef afslijten remblokken RA = onregelmatig afremmen)
*roest op subframe en bodem boven subframe aanpakken
*stabilisator stangetjes vervangen
*uitlaat recht hangen (eigenhandig laswerk raakte nét de uitlaat: iets te ruim van nieuw plaatwerk voorzien)

Omdat er een knakje bij het remmen optrad (al 5 jaar lang) ben ik voordat ik begon ook naar een ervaren W123 Mercedes monteur geweest, hij heeft een uur lang gezocht wat het kon zijn, maar kon het niet met zekerheid zeggen. Hij adviseerde de kogelgewrichten bij de afsteuning van de reactiestangen op de carrosserie te vervangen. En als je deze los wilt halen, moeten de schroefveren ook los, en dus:
*vervangen alle rubbers voorwielophanging
*roest op onderste draagarm wegwerken

De auto heeft een maand stil gestaan, zie onderstaande foto's van mijn verslag. Alle problemen zijn opgelost, behalve het knakje tijdens het remmen..... Maar, dan hebben we tenminste nog ietsd om over na te denken.

Groet,
Ron Bisschops

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 19 nov 2008, 23:38

bijgaand foto's van de gereviseerde cardanassen. De centreerbussen heb ik vervangen + de zaak gelakt. Kruiskoppeling was nog goed. Na montage bleek de achterste as niet goed te centreren en de proefrit bleek een drama (bonken als een dolle). De hardyschijf trok na montage scheef. Het bleek dat de centreerbus niet ver genoeg erin geperst was. Na deze op het werk er goed ingeperst te hebben past het beter, echter nog niet perfect. Het bleek dat de centreerbus de borgring van het differentieel raakte. Deze een beetje afgeslepen en de centreerbus ook 1mm af gehaald. Nu is het perfect

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 19 nov 2008, 23:44

wissel differentieel

Van een indentieke sloper had ik nog de differentieel liggen,(ABS sensor + goede overbrengverhouding voor 5-bak + 280TE) alleen wist ik niet of deze ook gierde bij 130km/h. Er zat maar een ding op: eronder zetten en proberen. Eerst goed schoongemaakt, ontroest en mooi gelakt. Alle afdichtingen vervangen. De oude steekassen ook even gelakt (heeft totaal geen zin, leuk voor de keurmeester....?)Na de testrit was ik blij als een kind: de nieuwe gierde niet! Het is een genot om nu zo rond te kunnen rijden.

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 19 nov 2008, 23:46

roest wegwerken van subframe en bodem

Dit is echt een k-klus,je wordt zo zwart van het slijpstof. Gelukkig geen gaten,enkel opppervlakte roest. Bijgaand de foto van de eerste menie-laag. Je ziet hier ook mooi dat het differentieel en aandrijfassen ontbreken. Hier komt bij dat het subframe gezakt is: pas nu kun je overal redelijk goed bij komen.

Post edited by: Ron, at: 2008/11/19 22:46<br><br>Post edited by: Ron, at: 2008/11/19 22:48

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Quinten » 19 nov 2008, 23:51

Erg mooi dat hij nu super rijdt, het is wel vaker een verassing wat een klein knakje aan werk teweegbrengt.
Verder is het wel heel typies dat je als liefhebber dan elk minpunje verder gaat bekijken, vaak worden producten daar beter van.
Quinten
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:00

remklauwrevisie RA

tja, dit was wel weer een konijn uit de hoge hoed. Na demontage van de remklauw RA bleek dat de remleidingen achter ver heen waren. Ook deze kun je pas fatsoenlijk vervangen als het subframe gezakt is. Bijbestellen was zo gedaan, ook de montage was lol.

Nu de remklauw: het bleek tot mijn grote verbazing dat de 2 remklauwhelften aan elkaar gezet waren met:
*3 thorax 12.1 (M7) kwaliteit
*1 kruiskopschroef van de gamma....
De oorzaak van het scheef afslijten was hiermee achterhaald. De pisbakken kruiskopschroef geeft makkelijk mee bij de enorme remkrachten waardoor de remklauw aan de onderzijde een beetje open ging staan. Wat een prutsers zijn er toch, mensen: als je er geen verstand van hebt, ga dan naar de garage..... De windingen van de 12.1 M7 bout die ernaast zat waren zo goed als weg: enorm overbelast en dit had zeker een stranding opgeleverd op korte termijn.

Al snel werd me ook duidelijk waarom de goede bout er niet ingedraaid was: de handel levert nml géén M7. Gelukig bood een sloopklauw van Ivo van dijk te Hapert soelaas.

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:02

vervolg remklauwrevisie

De remklauwen heb ik overigens ontroest in een DEOX bad, hierover ben ik heel tevreden en ik kan dit iedereen aanraden. Jammer dat je niet je hele auto in dit spul kunt dopen. Werkwijze:
*heet water + DEOX aanmaken
*remklauwen vooraf even ontvetten en ergste vuil/roest eraf borstelen
*remklauwen een nacht erin laten staan
*gefelicirteerd: je bonk oud ijzer is weer als nieuw.

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:03

remklauw RA <br><br>Post edited by: Ron, at: 2008/11/19 23:04

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Paul Snip » 20 nov 2008, 00:06

Mooi werk, achterasrevisie staat bij mij ook nog op de to-do lijst. Ik ga denk ik ook alle rubbers maar vervangen. Als alles toch los moet. Stabilisatorknechtjes neem ik dan ook mee. Een paar goeie steekassen met weinig km's eronder.

De centreerbus van de cardanas wil ik ook gaan vervangen. Volgens mij is er een maat voor hoe ver hij uit moet steken. Dan moet het in principe in 1 keer goed gaan.

En dan gelijk ook maar een paar frisse schokdempers eronder.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:11

voorwielophanging: onderste draagarm en afsteunlagers op frame

Zoals reeds beschreven het speciale tool geleend voor het verwijderen van de schroefveer. Pas dan kun je veilig werken aan de voorwielophanging. Voordat ik hieraan begon eerste precies de wielstand opgemeten! Verder was het verwijderen van het rubber lager van de onderste draagarm lastig, dit zit nml goed vast in de draagarm. Montage bleek ook geen eitje, er zit een centreerbus bij die na het inklemmen van de beide lagerhelften omgefelst moet worden. Heeft me aardig wat hoofdpijn opgeleverd om uit te docteren hoe ik dit nu weer eens moest oplossen, maar het is me gelukt!

De foto is van het moment dat alle rubber lagers & afsteunlagers eruit ligt. Ook de schotel waarop de schroefveer rust is hier weggehaald. Als afwerklaag heb ik 2 lagen hamerite gebruikt.

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:19

voorasrevisie: bovenste draagarmen

Na montage van de onderste draagarm ontdekte ik dat mijn bovenste draagarm RV een fuseekogel had met speling. Gelukkig had ik nog een goede op zolder liggen, dus deze snel even omwisselen. Na demontage bleek al snel dat ik ook de bovenste draagarmrubbers maar eens moest gaan vervangen.(wat voor een stalen ding valt er nu op de grond dacht ik nog....)

De rubber bolletjes van de verbinding tussen bovenste draagarm en stabilisatorstang had ik al eens vervangen. Ook de rubbers van de lagering stabistang op schutbord waren al nieuw.

Op de foto zie je de bovenste draagarm met boven de oude rubbers en onder de nieuwe. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat de Benz nu weer rijdt als nieuw. De auto voelt ontzettend anders (beter) aan kwa wegligging, gevoeligheid voor spoorvorming, stabiliteit enz enz.

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:24

roest...

En natuurlijk ontdek je als je vele uren onder je auto ligt, plots weer wat mindere plekken in je bodem. Enfin: dit laswerk was nog gedaan door de verkoper en hij had tegen de beloft ein hier en daar nog wat plaatwerk over elkaar heen gezet. enfin: het heeft 5 jaar zon/regen/pekel doorstaan. Maar nu heeft het het eeuwige leven.

Bijgaand foto van bodem LA waar subframe beugel afsteunt of de bodem. klassiek roestpunt.

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:25

roest 2

Resultaat na inlassen 1,8 mm plaatwerk (en netjes tegen elkaar, niet over elkaar heen!!)

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:27

roest 3: kokerbalk RV

Ook hier ontdekte ik dat de bitumenlaag ietsjes open stond. Tot mijn schrik schoot de schroevendraaier er helemaal doorheen... wederom: prutswerk (bedankt Harold...)levert na 5 jaar een herhaling van werkzaamheden op...

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:28

roest 4: eidn goed al goed?

Het resultaat: laswerk is niet mooi, na de strijkkit lijkt het plots als ware het origineel...

<br><br>Post edited by: Ron, at: 2008/11/19 23:29

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 20 nov 2008, 00:38

Het resultaat,

De testrit was een waar feest, ik had mijn zoontje meegenomen om het aanstaande feest met hem te delen. Volgens mij snapte hij niet waarom ik zo blij was bij het nemen van elke bocht en de stilte bij 130km/h...

De keuring liep iets anders als verwacht. Normaal kreeg ik altijd bij de uitreiking van het keuringsrapport "OK" de opmerking dat de auto er netjes uit zag, maar deze keer kreeg ik een échte pluim. Ongevraagd zei de beste man: "Je hebt de auto mooi gereviseerd. Meestal is het huilen als je onder een W123 kijkt die er van bovennaf mooi en roestvrij uit ziet.". Had het schilderen van de aandrijfassen toch nog zin...

Ik hoop dat ik jullie weer een beetje heb kunnen motiveren met dit stukje proza. kom op en ga ook weer eens een grotere klus aan te pakken. Het is de lol waard.

Groet,

Ron Bisschops

bijgaand de foto van de Benz met nog de zomerwielen + kroonkurk

Ron
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Markparket » 20 nov 2008, 01:24

Prachtig verslag Ron,

Daar heb je weer jaren heerlijk plezier van!
Markparket
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Toontje » 20 nov 2008, 08:17

hoi hoi
mooi is dat he die wereld bekijken van onder de Benz
en mooi opgeknapt
groetjes toontje
ps waar koop je die deox<br><br>Post edited by: toontje, at: 2008/11/20 07:18
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor agavengroen » 20 nov 2008, 10:52

M7... wellicht zijn die remklauwen van Franse makelij? Grote kans dat een peugeot of citroen dealer je ook aan de schroeven had kunnen helpen.
agavengroen
 


Re:hoe een rammelende uitlaat een revisie wordt

Berichtdoor Ron » 22 nov 2008, 01:21

Deox kun je kopen via de website

http://www.touweijzer.nl/index_bestanden/page0002.htm

Je zit dan vast aan relatief hoge verzendkosten, ik heb een bus gekocht op een oldtimerbeurs.(autotron rosmalen)

Ron
Ron
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten