Ik heb nu 1,5 ton met de 280TE gereden en in de loop der tijd zijn er een paar "aandachtspuntjes" opgetreden. Echt zin had ik niet om hieraan te beginnen, immers, als ik iets aanpak wil ik het goed doen. Je komt dan altijd meer dingen tegen, en dat gaat tijd kosten. Uiteindelijk wer de rammelende uitlaat me teveel en besloot ik niet aleen de uitlaat aan te pakken, maar ook de zaken die erboven hangen:
*cardanaswissel (rammelt in de vrijloop op de snelweg (kruiskoppeling slecht?)
*differentieelwissel (gieren bij 130km/H)
*remklauw revisie achter (scheef afslijten remblokken RA = onregelmatig afremmen)
*roest op subframe en bodem boven subframe aanpakken
*stabilisator stangetjes vervangen
*uitlaat recht hangen (eigenhandig laswerk raakte nét de uitlaat: iets te ruim van nieuw plaatwerk voorzien)
Omdat er een knakje bij het remmen optrad (al 5 jaar lang) ben ik voordat ik begon ook naar een ervaren W123 Mercedes monteur geweest, hij heeft een uur lang gezocht wat het kon zijn, maar kon het niet met zekerheid zeggen. Hij adviseerde de kogelgewrichten bij de afsteuning van de reactiestangen op de carrosserie te vervangen. En als je deze los wilt halen, moeten de schroefveren ook los, en dus:
*vervangen alle rubbers voorwielophanging
*roest op onderste draagarm wegwerken
De auto heeft een maand stil gestaan, zie onderstaande foto's van mijn verslag. Alle problemen zijn opgelost, behalve het knakje tijdens het remmen..... Maar, dan hebben we tenminste nog ietsd om over na te denken.
Groet,
Ron Bisschops