MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 09:05

diesel filter in de tank.

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

diesel filter in de tank.

Berichtdoor bluemoon me » 22 nov 2008, 20:43

Kan iemand mij even wegwijs maken waar en hoe ik de diesel tankfilter kan schoon maken. Ik heb het sterke vermoeden dat er te weinig diesel door gelaten wordt,waardoor de motor inhoudt.
gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Re:diesel filter in de tank.

Berichtdoor marty » 22 nov 2008, 22:12

he Bram,

Als je de handpomp van je dieselpomp bedient dient deze na het indrukken direct terug omhoog te veren naar de beginpositie. Is dat niet zo, dan is je tankfilter waarschijnlijk verstopt. De tankfilter vind je onder je auto, naar ik meen, dop sleutel 46. Maar een griptank geeft ook solaas. Ook kan je je de dieselmeter/vlotter uit de tank schroeven, deze zit onder de EHBO doos van de dieseltank. Als je deze op zijn beurt openschoeft en hij zit vol zwarte smurrie, dan zal je filter ook zeker verstopt zitten. tevens kun je dan op de bodem van de tank kijken met een zaklamp of je daar zwarte 'balletjes' ziet liggen.
Die zwarte smurrie is oude dieselolie die ook ik tegenkwam in mijn tank en die mijn filter vervuilde. Ik heb mijn tank toen verwijderd en de boel schoon gemaakt.
Ik heb mijn tank leeg laten lopen en daarna met met een stofzuiger en een slangetje uitkomend in een opvangbakje de zwarte smurrie uit de tank gezogen.
Hier zijn al meerdere topics over geschreven dus als je de zoekfunctie gebruikt, kun je wel wat foto's ed. vinden.
marty

Berichtdoor Gert MB » 23 nov 2008, 14:13

Hoi,

Ik heb dit probleem ook gehad, telkens lucht in de branstof pomp en het
bleek het fliter in de branstof tank te zijn
ik heb de tank laten leeglopen via de retourslang, bij de filter'aansluiting' liep er niets uit
daarna de meter losgekoppeld, en de achterplaat, achter de achterbank weggehaald, dan zie je
vier bouten waarmee de tank vastzit.
Bij mij zat de tank ook nog vast met dubbelzijdige tape, dus als je bouten eruit hebt moet je best wel even eraan sleuren om de tank los te krijgen.
ik had niet zo'n grote sleutel en met de waterpomptang kreeg ik het filter niet los, dus toen heb ik
het zeskant van het filter in de bankschroef gezet en de tank gedraaid.
Het filter zat helemaal vol met zwarte smurry, filter schoongemaakt en de tank ook gespoeld
Daarna alles weer terug gebouwd, nieuw branstof filter bij de pomp geplaatst en daarna geen
problemen meer.

DIT PROBLEEM IS BIJ ALLE OUDERE AUTO'S (DIESELS?) TE VERWACHTEN.

Succes

Gert<br><br>Post edited by: Gert MB, at: 2008/11/23 13:14
Gert MB

Berichtdoor bluemoon me » 23 nov 2008, 23:19

dank U wel
gr Bram ut Limburg
bluemoon me

Berichtdoor bluemoon me » 25 nov 2008, 19:03

Toch maar goed dat er de club is.

De filter van de tank losgemaakt en schoon gemaakt.Ging heel makkelijk los. Wel de auto op een brug gezet. Was een beetje koud en nat buiten. En dus probleem zo verholpen.Rijd weer goed en de motor stottert niet meer.
gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Berichtdoor marty » 25 nov 2008, 21:09

he Bram,

Dat is leuk om te horen dat het gelukt is.
Zat het filter vol met zwarte smurrie?
Zo ja, moet je niet raar opkijken als ie binnenbort weer vol zit want je tank ligt waarschijnlijk nog vol met die troep.
Maar goed, je weet nu in ieder geval wat het probleem was.
marty

Keer terug naar Diesel Specifiek