[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Brief aan de 2e kamer (belangrijk lees dit) : Algemene vragen over jouw auto - 5

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:35

Brief aan de 2e kamer (belangrijk lees dit)

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Re:Brief aan de 2e kamer (belangrijk lees dit)

Berichtdoor Quinten » 25 nov 2008, 18:53

Zullen we met z'n allen in een lekker donker keldertje afspreken hehehe?

Grapje
Quinten

Berichtdoor Emile » 25 nov 2008, 19:41

Emile

Berichtdoor Spooky280CE » 25 nov 2008, 19:42

Nou de eerste stappen zijn gezet!!!

Het voorstel van de CU schijnt zij het in een iets gewijzigde vorm door de tweedekamer te zijn aangenomen.
Zie http://nieuws.auto.nl.msn.com/msn/msn_n ... 9&cache=no

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Martin123T » 25 nov 2008, 20:04

Martin123T

Berichtdoor Quinten » 25 nov 2008, 20:31

Nou ik denk dat als dit doorgaat we het nog niet zo slecht getroffen hebben, er vallen wel een paar W123 T modellen af maar daar wil ik best wel wat belasting voor betalen.
Jammer alleen voor auto's die erg schaars zijn dat deze niet meer een belastingvrije status krijgen.<br><br>Post edited by: Quinten, at: 2008/11/25 19:32
Quinten

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 25 nov 2008, 21:33

Ik vind het een prima regeling voor onze W123's, zelfs de laatst gebouwde W123 blijft binnen de gestelde termijn, maar volgens mij is het een wassen neus. De planning is toch dat we rond die tijd gaan rekeningrijden? Dan valt de wegenbelasting weg. De bijtellingsregeling zodanig aanscherpen dat je met een auto van ruim 24 jaar oud nog over de nieuwwaarde wordt aangeslagen gaat mijns inziens wel heel erg ver.

Erik<br><br>Post edited by: Gottlieb u. Karl, at: 2008/11/25 20:40
Gottlieb u. Karl

Berichtdoor Markparket » 25 nov 2008, 22:15

Helaas kan ik het enthousiasme niet met jullie delen.

Voor wat betreft onze W123 natuurlijk wel!

Maar wat dan met die auto’s van 1987 en jonger, die gaan in een rap tempo naar de auto ontmantelingbedrijven.
Dat zijn de auto’s die onze kinderen later als klassiek gaan zien, net zoals velen van ons een W123 hebben omdat papa of een oom of de buurman er vroeger een reed, willen zij een W126, W124 of W201.
Deze regeling zal zorgen van een soort ‘ontbossingeffect’. Het automobiel historisch archief zal in de toekomst flinke hiaten gaan krijgen. Als we de autojaarboeken van pak em beet 1987 tot 1990 openslaan, zullen velen van ons daarin legio auto’s aan kunnen wijzen die we nu al de status klassiek zouden geven! Auto’s die ten dode opgeschreven zijn.

Ook vind ik het grappig (of eigenlijk niet) dat mijn in 1990 nieuw gekochte 2CV (die ik toen al als nieuwe klassieker kocht) nooit en te nimmer de status van klassieker zal krijgen. Vreemd!

Het argument dat er maar veel kilometers mee gereden wordt is mijns inziens een typisch Haags graaiargument.
Wat rijdt de Nederlander gemiddeld? Iets van 16.600 kilometer per jaar.
En de oldtimerrijder: 2.600 kilometer per jaar volgens de FEHAC.
Dit is dus wel een gemiddelde!
Nou en dat er veelrijders zijn, de wet laat dat toch toe?
Nu gaan de niet veelrijders boeten!
En hoeveel van de weinig rijders onder ons zouden hun W123 koesteren (en in bezit kunnen blijven houden!) als ze er wel belasting voor moesten betalen?

Vroeger hadden we nog een “60 dagen kaart”. Die had ik bijvoorbeeld voor mijn Renault Estafette. Het werkte als volgt: Met de 60 dagen kaart betaalde belasting voor een gereduceerd tarief (ong. 1 kwartaal voor een jaar). Je kreeg een kaart, en telkens als je met je auto de weg op ging kruiste je die datum aan. Aan het eind van het jaar leverde je de kaart in, en werd deze aan de hand van flitswagens van de Belastingdienst gecontroleerd.

De Haagse politiek heeft zich weer van een kortzijdige/eenzijdige kant laten zien, heeft zoals gewoonlijk niet nagedacht en verder gekeken dan hun neus lang is (hoeft ook niet, want in de 4 jaar dat we aangesteld zijn moeten we ons wel laten gelden en ons minute of fame hebben)

Wat mij betreft moet de FEHAC en andere organisaties krachtig protest indienen.

Niet alleen voor ons, maar voor de hele historische automobiele toekomst.
Markparket

Berichtdoor henklith » 25 nov 2008, 22:37

Koester wat je nu hebt zou ik zeggen, je auto is nu nog waardevoller!
Groet, henk.

NB: het verbaasd me dat ze al die "zij instromers" (lees auto's uit voornamelijk Duitsland) niet gelijk uit het belastingvrije regime hebben gehaald, is misschien de volgende stap.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/11/25 21:39
henklith

Berichtdoor MajikSimon » 25 nov 2008, 22:43

ik ben er ook niet van gecharmeerd..maar het is natuurlijk te verwachten dat de meerderheid hier het wel ok vind, de overgrote meerderheid hier heeft een auto die reeds ouder is dan 25 jaar, dus het verzet was zowieso mild..

Het is inderdaad ook met de botte bijl, beter was een regeling geweest die het niet toeliet boven de x aantal km te komen, maar ja de politiek he...
Ik snap ook niet hoe ze nu weer bij 1987 komen, lijkt me totaal uit de lucht gegrepen.
Is net zoiets als met de grens van 1992 bij binnen de ring A'dam...dat was dan als ik het me goed herinner gebaseerd op de 4 weg gas meting...

ik kan me trouwens voorstellen dat het tactisch gezien wel slim is, van de kant van de FEHAC en anderen kan ik me zo voorstellen dat er vrij weing verzet, komt, de bestaande rechten / die van de nabije toekomst worden immers niet bedreigd.

Zoiets als de ouderwetse 60 dagen kaart, of allerlei andere oplossingen waardoor je maar beperkt gebruik kan maken van je oude wagen zoals ook in belgie waar je maar een actieradius hebt van ca 25 km...ik vind het allemaal niet eens zo gekke oplossingen, en meer begrijpelijk dan dit soort nederlandse politiek. Zo filteren ze inderdaad op termijn alle youngtimers van tussen 1987 en ca 1993 eruit

Maar ja een 60 dagen kaart heeft natuurlijk geen enkele allure, net als een actieradius van ca 25 km, bovendien zal men met het argument komen dat het niet te controleren is en niet te handhaven, wellicht is dat ook een reden voor een makkelijke harde grens in jaartal i.p.v. kilometers....<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2008/11/25 21:54
MajikSimon

Berichtdoor Quinten » 25 nov 2008, 22:46

Zoals in een eerdere berichten reeds gemeld, had ik liever dat het opgerekt zou worden tot 30 jaar en na +-10 jaar tot 35 jaar dan blijven auto's klassiekers worden (en niet in de schredder) maar dat de huidige situatie niet aan kan blijven (in de brain van de politiek en groeperingen) was al een tijdje duidelijk.<br><br>Post edited by: Quinten, at: 2008/11/25 21:48
Quinten

Berichtdoor Gottlieb u. Karl » 25 nov 2008, 22:59

Mark(parket),

In beginsel vind ik dat je gelijk hebt. Het wordt in theorie moeilijker om een deel van de bestaande auto's te behouden voor latere generaties. Invoering van het rekeningrijden zal echter een totaal ander regime inluiden. De vraag is wanneer daarmee begonnen wordt.

Het probleem in Nederland is dat er doorlopend nieuwe wetgeving wordt losgelaten om incidenten te bestrijden.
Ik noem dat "het georganiseerde wantrouwen". Een klein deel van de oldtimers wordt bereden om goedkoop veel kilometers te maken. Dus reageert Den Haag door de meerderheid te duperen, i.p.v. te accepteren dat zulks nu eenmaal onvermijdelijk is.

De motie is aangenomen en het kabinet (lees: staatsecretaris de Jager) zal het gaan uitvoeren.
FEHAC en anderen kunnen nog protesteren, want de staatssecretaris kan een motie, in tegenstelling tot een amendement, naast zich neerleggen.
Dat gebeurt echter zelden en als het gebeurt dient het een hoger politiek doel. Ik ben bang dat dat er nu niet is.

Ik ben ervan overtuigd dat dit een één-tweetje tussen de Christen Unie en CDA is geweest.
CDA was aanvankelijk niet happig en heeft de grens op 31.12.2011 gelegd. Dit wijkt af van het oorspronkelijke voorstel dat uitging van auto's jonger dan van 1983.
Christen Unie zal het CDA steun bij een ander voorstel hebben toegezegd. Dat is politiek bedrijven.

Ik neem aan dat jij de "vrienden van de Estafette" www.renault-estafette.nl al kent?
Geweldige busjes, zeker als ze een schuifdeur aan de bestuurders kant bezitten.

Groet, Erik
<br><br>Post edited by: Gottlieb u. Karl, at: 2008/11/25 22:05

Gottlieb u. Karl

Berichtdoor Markparket » 25 nov 2008, 23:20

Hoi Erik,

Of ik ze nog ken!
Van de vereniging ben ik nog lid geweest in de beginjaren, en toen mijn auto teveel kuren kreeg heb ik haar aan de club gedoneerd.

Het was precies zo'n auto als bij www.delest.nl te koop heeft gestaan.
Heb er nog serieus over na gedacht...

(sorry, even off-topic)
Markparket

Berichtdoor Markparket » 25 nov 2008, 23:27

En voor de rest denk ik dat je wel gelijk hebt. Helaas;-(

Ooit zelf politiek actief geweest, en geloof me, er is daar meer koehandel dan op de Veemarkt in Utrecht!

En dit was em: <br><br>Post edited by: Markparket, at: 2008/11/25 22:28

Markparket

Berichtdoor cruizz » 25 nov 2008, 23:52

Tja.. en dan lees je ook nog onderstaand;
http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... rwijs.html
De coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie zijn van plan tien miljoen euro per jaar uit te trekken voor godsdienstig onderwijs op openbare scholen. Docenten godsdienst en levensbeschouwing moeten met het geld gefinancierd worden.

Enkele jaren geleden bepaalde de Tweede Kamer dat godsdienstonderwijs aan veel eisen moet voldoen, meldt Novum. "Dat moet ook betaald worden", aldus PvdA-Kamerlid Margot Kraneveldt, die benadrukt dat het niet gaat over het verplicht stellen van religie voor kinderen. "Hiermee kweken we begrip", aldus Kraneveldt. Het is nog niet bekend waar het geld vandaan moet komen.

Grijs I pakt mn geld af en geeft me af en toe wat zakgeld terug.
Dat ze vervolgens dat geld uitgeven aan het ondermijnen van de grens tussen kerk en staat is meer dan een extra belediging.
Dat ze elke week met een nieuw verbod komen helpt ook niet..
De weigering om de weed-teelt uit het criminele circuit te halen omdat men vindt dat iemand anders iets niet mag roken is helemaal het toppunt.. liever de crimineel zijn gang laten gaan, om de burger iets onmogelijk te kunnen maken..
(nee, alleen tabak, E95 en LPG.. verder rook ik niets)

Ach... ik heb er goede hoop op dat Kamiel Eurlings (katholiek) Balkenende (gereformeerd) opvolgt. Wellicht dat we dan van die verboden en betutteling afkomen.
(Ik stem zelf geen CDA hoor, maar desondanks regeren ze toch vaak)
cruizz
Gold Boarder
Gold Boarder

Berichtdoor Ronald300D » 25 nov 2008, 23:59

Het is toch eigenlijk niet te geloven dat zo'n wet er zo simpel doorkomt.
Al moet de 1e kamer deze nog goedkeuren, dit is vaak alleen maar formaliteit.
Ik ben benieuwd hoe ze e.e.a. gaan aanpakken want "we" gingen toch over op de km-heffing?
Wat ook in zou houden dat de wegenbelasting zo goed als afgeschaft zou worden?
Hoe gaan ze in zo'n nieuwe situatie met km-heffing dan om met oldtimers?
Ik denk verder dat de verzekeraars wel gewoon hun "goedkope" tarief blijven hanteren.
Voor de waarde van de W123's zal het wel positief zijn.
Ronald300D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MajikSimon » 26 nov 2008, 01:03

tsja inderdaad beetje bizar hoe vlug alles zo erdoorheen fietst...terwijl de meerderheid van de mensen gewoon niks doorheeft en denkt dat het allemaal niet zo'n vaart loopt.
MajikSimon

Berichtdoor henklith » 26 nov 2008, 01:20

Ach,, niets is voor de eeuwigheid, ook deze nieuwe regelgeving niet.
Er dienen zich in de toekomst misschien wel weer nieuwe mogelijkheden aan.
Ik hoop dat de fehac zich niet steeds laat overdonderen, en ook duidelijk maakt naar de politiek, maar ook naar de oldtimer bezittes waar ze voor staan.
Ze hadden al veel eerder krachtig duidelijk moeten maken naar hun leden dat ze zijn voor hobbymatig gebruik van de auto's, en zeker woonwerk/zakelijk verkeer niet ondersteunen.
Groet, henk
henklith

Berichtdoor Rob Holewijn » 26 nov 2008, 01:35

Als je straks km heffing moet betalen en je rijd maar 2600 km per jaar zal dat ook wel nihiel zijn. hahaha
Daar gaan ze van uit en blijven deze auto's ook bestaan.
Rob Holewijn

Berichtdoor Spooky280CE » 26 nov 2008, 02:43

Members,

Dat het er zo snel doorheen gekomen is verbaast me niets………. “Nederlandse politiek op z`n best”
Het ergste is dat we er nog niet zijn, simpel om het feit dat er nog aan alle kanten aan dit voorstel gesleuteld kan worden en wat nu gunstig lijkt straks ongunstiger zou kunnen uitvallen.
Zo als het voorstel er nu ligt lijkt de grootste groep oldtimer/klassieker bezitter te worden ontzien en ligt de nadruk meer op de toekomst (bijzonder slim v/d politiek).
Dit in het achterhoofd houdend geloof ik niet dat de FEHAC daar al te veel stampij over zal gaan maken en staan wij als oldtimer bezitters al op 1:0 achter.
Laten we inderdaad niet te vroeg juichen en deze en toekomstige ontwikkelingen scherp in de gaten blijven houden.

Groet,

Eric.
Spooky280CE

Berichtdoor Quinten » 26 nov 2008, 10:16

@rob holenwijn:
Als je straks km heffing moet betalen en je rijd maar 2600 km per jaar zal dat ook wel nihiel zijn. hahaha
Daar gaan ze van uit en blijven deze auto's ook bestaan.

Als het zo gaat werken is deze post geheel overbodig geweest en kan je als oltimerliefhebber alleen maar blij zijn.
En dan blijft ons historisch erfgoed op wielen behouden en in tact.
En dan zien we ook in de toekomst geen afgetrapte W124 met een 100 liter gastank van het kamp afrijden.
Quinten

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto