[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
achterruit verwarming kapot...wat is er loos? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:12

achterruit verwarming kapot...wat is er loos?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

achterruit verwarming kapot...wat is er loos?

Berichtdoor Weizengelb » 25 nov 2008, 13:28

Nou is het alweer winter en nog steeds doet de achterruitverwarming het niet...

Het gaat om een 240D van 1981.

Wat is er aan de hand?
De symptomen:
Knopje indrukken; lampje gaat aan, maar bij loslaten gaat het weer uit.
Knopje harder en langer indrukken, lampje gaat na het loslaten weer uit of blijft een paar seconden "hangen".
Bij knopje vasthouden ingedrukt worden de banan op de ruit ook niet warm....

Zekering krijgt stroom (gemeten), schakelaar krijgt stroom en bij indrukken knopje geeft hij spanning door aan 2 uitgaande draden.

Aan de ruit zelf (brede randen aan de zijkanten) meet ik geen spanning...

Relais Kapot?? Ik weet al dat het achter het dashboard zit. Moet ik dat horen tikken als het werkt? (ik hoor namelijk niks).
Kan ik dat ding repareren als ik het uit elkaar haal???

Ik vond het nooit belangrijk maar nu wil ik toch dat die verwarming werkt!

Bedankt voor enige tips!!
Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:achterruit verwarming kapot...wat is er loos?

Berichtdoor Topasbrauner » 25 nov 2008, 15:12

Hee Matthieu, heb jij ook es een vraag! Idd je relais. Mijn 114 coupe had exact hetzelfde symptoon, relais vervangen was de remedie en idd hoor je het duidelijk tikken als ie aan of uit gaat. Ik meen dat het hetzelfde relais is als de 114 type 2.

Gr. Job
Topasbrauner

Berichtdoor Stefan » 25 nov 2008, 21:00

Stomme vraag misschien maar waar zit dat relais? De achterruitverwarming van de mijne doet het ook niet.

Groet,<br><br>Post edited by: stefan, at: 2008/11/25 20:01
Stefan

Berichtdoor Weizengelb » 26 nov 2008, 12:20

Hoi Job,
Ja, ik lees meestal mee ;-)

Die Achterruitverwarming heeft me nooit ene moer kunnen schelen, maar ik wordt zeker ook een dagje ouder ;-)

Relais van de W115 heb ik wel liggen, maar ik dacht dat zeze direct achter de schakelaar zaten?

Die van de W123 zit achter het dashboard, zie je zitten als je de km-klok eruit haalt. Zal ik vanavond eens doen dan, maar ik heb geen nieuw relais ben ik bang.

Mathieu

Post edited by: Weizengelb, at: 2008/11/26 11:21<br><br>Post edited by: Weizengelb, at: 2008/11/26 11:22

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 26 nov 2008, 12:23

mm foto te groot en daarna mag ik niet meer editten... dus nieuwe post

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 27 nov 2008, 14:36

Hoi!
Is zelfde als 114 2e type, dus niet 1e. Wel iet anders van vorm, maar wil prima. 1e type is zonder tijdsduur, is gewoon aan-uit. 2e type is net als 123, gaat uit na ik meen 20 min. of na afzetten contact.

Job
Topasbrauner

Berichtdoor wwwW123 » 27 nov 2008, 16:13

hierop aansluitend: bij mij gaat het ontdooien/ontwasemen heel langzaam. hier en daar zie je uiteindelijk een stukje wasemvrij worden...
zou dit ook aan het relais liggen ?
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Weizengelb » 28 nov 2008, 09:09

als het te langzaam gaat heb je denk ik te weinig spanning. Misschien spanningsverlies op gecorrodeerde contacten/aansluitingen?
Meet het voltage maar eens op de ruit.

Ik zal eens zoeken of ik een relais heb liggen en het dan vervangen!

Wat een luxe eindelijk werkende achterruitverwarming ;-)

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Weizengelb » 09 dec 2008, 13:21

Zo! het was dus het Relais, van het weekeinde vervangen en klaar.
Het vervangen lukt overigens met een beetje gepiel door het gat van de luidspreker links. (km klok hoeft er niet uit).

Nu had ik een relais gekocht bij Henk op de kanaaldijk voor een tientje, makkelijk en niet duur (ik werk vlak langs hem), maar bleek dat ik er ook nog eentje bij mijn vader had liggen. Tja, zul je altijd zien. Het wordt tijd dat ik al die Mercedes rotzooi zelf naar huis haal...
Enfin, ik heb die van bij mijn pa gebruikt want daar zat ook een bevestigings-armpje aan geklonken. Die ik gekocht had kwam uit een W126 en had geen armpje (had dus gewoon aan de stekker moeten bungelen of zoiets...)

De nummers waren trouwens allemaal verschillend. Het relais uit mijn auto was 107 820 00 10 (8-1981) en ik heb er nu eentje in van 1980 met nummer 107 820 01 10 (maar werkt perfect en er staan dezelfde el. aanduidingen op). De 3e (die ik gekocht had) heb ik niet getest maar is ook hetzelfde qua aanduidingen maar dan weer met een 126 nummer erop.
Werkt waarschijnlijk allemaal!

Laat maar vriezen nu!! :-)

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: