Hallo W123-liefhebbers,
Ik struin al een tijdje op dit forum, dus tijd om mezelf eens voor te stellen;
Ik ben een jaar geleden gezwicht voor een W123 1977 230 carburateur in de kleur 624. Het interieur is volgens een vriend van mij 'diaree-bruin' maar ik noem het liever 'cognac' kleurig!
Ik woon in Tilburg en in het dagelijks leven ben ik opticien/optometrist
Ik kan lopend naar mijn werk dus de Benz staat meestal in een verwarmde garage. Voor de 'boodschappen' en pekel-weer enzo heb ik nog een Citroen C1 (in alles het tegenovergestelde van de Benz, maar ook erg leuk om mee te rijden).
Mijn autocarriere tot nu toe: mijn eerste auto was een BMW 1602, toen een Alfa 33, Volvo 240 (ook zo'n lekkere bak), een Mitsubishi Pajero (toen zat ik in zandbak Dubai), daarna wat Citroen's (voor 't comfort), en toen eindelijk hehe, de Mercedes-Benz!
De basis is al jaren geleden gelegd toen ik net mijn rijbewijs had en af en toe de sleutels in handen kreeg van de W123 300D automaat van m'n vader,...tja,...dan ben je verkocht. Dit was een 'echte' auto. Daar wordt je een beetje verwend door. Alleen al die deuren. Dat geluid van dichtvallen is zo typisch; met recht een bevestiging van degelijkheid.
Mijn W123 komt uit Zwitserland en is op 1 klein plekje na roestvrij. Deels gespoten, maar er is niet aan gelast, en de bodem is zoals men dat noemt keihard.
De kilometerstand stond toen ik de auto kocht op 80.000km. Ik heb daar twijfels over; zo weinig kilometers in 30 jaar, ik denk dat degene die de auto heeft geimporteerd het tellertje eens een grondige schoonmaakbeurt heeft gegeven en oeps, toen stond die ineens op 80.000km,...
Maar het interieur oogt wel als nieuw. De compressie is in orde, de handbak schakelt soepel, en hij stuurt strak: ik heb het gevoel dat de auto niet overdreven veel heeft geleden.
Het blok (m115) oogt klassiek, is na 1980 ook niet meer gemaakt, maar ik vindt de oude m115 voldoende presteren; niet al te dorstig ( 1 op 9 bij 120/130km/u), goed koppel bij lage toeren, en toch nog wel power om eens in te halen. En haalt vrij makkelijk z'n topsnelheid van 180km/u (op de teller)! Wel jammer dat het geen 5-bak is.
Verder een overdaad aan ruimte rondom de motor: je kan overal goed bij als thuisklusser. De latere injectie motoren bieden natuurlijk meer souplesse en vermogen, maar het klassieke aan deze motor spreekt me ook wel weer aan. Als beginnende thuisklusser kan je zien hoe het allemaal werkt.
Verder positief over de wegligging; heb in het verleden Citroen gereden met de bekende hydropneumatisch vering, en daar was ik altijd erg over te spreken, maar deze 30 jaar oude auto evenaard het comfort! Het geheel voelt ook zo veilig aan.
Behalve de stoelen,......die zien er uit als zetels, maar zitten na een uur sturen matig, daar winnen de Fransen het toch echt. Ik wil daar nog wat aan gaan doen; ik zag dat op het forum al veel over geschreven was.
Ik wil de auto goed onderhouden. Mijn Benzje wordt verwend als ware het een 300 SL Gullwing
Maar er zijn al wel problemen geweest; het meest lastige karwei had te maken met de vacuum-slangen en carburateur-afstelling. De auto liep op een gegeven moment erg beroerd. Helaas is de kennis bij veel garage-bedrijven matig als het gaat om de oudere auto's. Zij kregen het niet opgelost (daar gaat je vertrouwen,...) Met als gevolg dat ik zelf erg veel heb moeten leren over de techniek, en nu samen met de hulp van aktieve leden van deze site al wat zaken heb opgelost, en de auto nu als een zonnetje loopt, waarvoor dank!
Ik wil zoveel mogelijk zelf doen, maar als iemand nog een goed garagebedrijf weet rondom Tilburg?
Gegroet,
Don