door Trouwkoets » 05 dec 2008, 10:27
Pimmelot,
Met stip op nummer 1 is roest. Kijk in het topic voor meer info.
Verder heeft jouw auto extreem weinig gereden, en de laatse jaren waarschijnlijk stil gestaan. Als je dan gaat rijden dan krijg je met wat typische problemen te maken:
- Remmen. Vervang je remvloeistof, deze is hygroscopisch en bevat vaak teveel water
- Remmen: als de auto scheef trekt, of je hebt snel blokkerende wielen dan kan het zijn dat 1 of meer remklauwen gereviseerd moeten worden. dat kan je eventueel zelf doen, klus is beschreven, gebruik de zoekfunctie
- koppeling: kijk onder de bestuurdersmat of er geen remvloeistof ligt. Dat kan afkomstig zijn van een lekke koppelingscilinder. remvloeistof is zeer agressief spul.
- Banden: Oude banden remmen en sporen slecht
- Geef de motor een beurt. vervang alle vloeistoffen, filters, kijk naar de distributie en ontsteking, en stel de kleppen
- Bij de meetse benzen zweet het differentieel. Als zweten lekken wordt dan verlies je olie. Controleer het olieniveau in het differentieel, en vervang deze evetueel.
- waterpomp: Lekke waterkerring. kijk of er druppels aan de waterpomp hangen vlak nadat je gereden hebt.
Sepcifieke M102 zaken
- Kijk een naar het topic . We hebben onderzoek gedaan onder de leden en daaruit is gebleken dat vrijwel iedereen een gescheurd spruistuk heeft. In de meeste gevallen niet erg, zoland je het niet hoort is er eigenlijk niets aan de hand.
- De M102 heeft een enkelvoudige distributieketting, een zwak punt. Een aanwijzing voor de slijtage is stand van de spanner. Controleer of deze niet is uitgesteld
- De ventilator van de rediator wordt gestuurd door een termoschakelaar links vooraan bij het huis van de thermostaat. Deze schakelaar is vaak kapot, waardoor je ventilator niet meer aanschakelt. Bij een goed functionerend koelsysteem is dat in de winter geen probleem, maar in de zomer heb je de ventilator wel nodig.