[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
rara, wat is dit? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:15

rara, wat is dit?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

rara, wat is dit?

Berichtdoor Don » 06 dec 2008, 17:14

Heren,

Bij het verwisselen van de olie in de stuurbekrachtiging trof ik deze breekbare ring aan.
Er zat verder geen filter in. Is dit een ouderwets filter wat nog uit de jaren '70 stamt ofzo?

Don

Don
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Govert » 06 dec 2008, 19:19

Ja, dat is de filterring. Als het goed is waren er nog twee metalen ringen waartussen dit filter zat. Metalen ringen plus het filter kan je vervangen door een alles in een papieren filter. Gaatjes naar boven.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Don » 06 dec 2008, 20:28

Govert bedankt.

Nou is het me duidelijk! (ik begreep die andere metalen plaatje en ring niet)

die oude filter is volgens mij de laatste 30 jaar niet vervangen; hij brak bij het minste geringste.
Slordig van de bedrijven die de auto in onderhoud hebben gehad. Dus weer een reden om zelf het onderhoud te doen.

Don
Don
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Govert » 06 dec 2008, 20:40

Vervanging van dit filter en de olie staat niet in het onderhoudsschema, vandaar dat de meeste garages het niet vervangen. Ik heb het filter ooit vervangen omdat de stuurbekrachtigingspomp rare geluiden ging maken, met andere woorden, je vervangt het als er indicatie is dat het niet goed is.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Don » 06 dec 2008, 21:44

Ben blij dat de drap eruit is want ik hoorde ook wel wat vreemde geluiden in de stuurbekrachtiging.

Ik vindt het preventieve onderhoud leuk om te doen, ook al staat het misschien niet altijd in de boekjes. Hetzelfde geldt voor het differentieel; ook daar wordt schijnbaar weinig naar gekeken.

Don
Don
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Govert » 06 dec 2008, 22:57

Het vervangen van de differentieelolie en de olie van de 4-versnellingenhandbak staan inderdaad niet in het onderhoudsschema. Vroeger werd dat zo om de 50.000 km gedaan. Kan geen kwaad om het te vervangen, zeker na 30 jaar.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Don » 06 dec 2008, 23:31

de olie van de bak en differentieel komen ook nog aan de beurt. Ben benieuwd wat ik daar aantref. Hoewel de bak erg soepel schakelt, maar misschien is dat geen criterium.

Don
Don
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Govert » 06 dec 2008, 23:46

Het is aan te raden om de olie die uit bak en differentieel komt door een zeefje te laten lopen. Dan zie of er ijzerdeeltjes (en dus beschadiging) meekomen.

Eerst het differentieel warm rijden voordat je daar de olie uit laat lopen. De vul- en leegloopbout maak je los met een 14 imbus. Altijd eerst de vulbout losdraaien en daarna pas de leegloopbout. Zo ben je zeker dat je de olie kan bijvullen. Bij sommige W123s is die bout overigens slecht bereikbaar.

Bijvullen kan met een cardanspuit (een soort grote injectiespuit), maar die zijn meestal niet goedkoop, of met (dat heb ik vandaag gezien) een lange slang met bovenin een reservoir (een opengeknipte plastic fles) waarin je de olie giet. De slang gaat uiteraard in het vulgat.

Een brug of een smeerput werkt het makkelijkst.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Don » 07 dec 2008, 00:11

Bedankt voor de tips!

Ik heb een grote injectie-spuit (60ml), zie foto. Misschien kan ik die gebruiken?
Heb ik vandaag ook gebruikt om de olie uit de stuurbekrachting te zuigen.

Ideaal ding; goedkoop bij de apotheek te halen, ze kijken je wel een beetje vreemd aan als je erom vraagt,..........'tis voor de auto' probeerde ik nog.

Verder heb ik vandaag baby-bruggen besteld, kan ik echt serieus van start.

Don

Don
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Govert » 07 dec 2008, 00:30

In het differentieel gaat 1 liter, dat is 17 keer met de injectiespuit. De differentieelolie is nogal dik, of het lekker gaat met zo'n spuit weet ik niet.

De versnellingsbak bevat 1,6 liter, dan is 27 keer spuiten. Gelukkig is ATF wat dunner.

Als je de olie in literverpakking koopt, kan je ook een slang op de vulspuit vastmaken en dan in de fles knijpen. Op de onderstaande foto zie je fles ATF A suffix A die ik vandaag heb gebruikt voor de versnellingsbak. Ik heb een cardanspuit, maar met alleen de fles moet het ook lukken denk ik.

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Don » 07 dec 2008, 11:59

zal kijken of ik iets met de slang op zo'n literfles kan doen, is wat minder gedoe dan met die injectie-spuit.
Ik heb de olie al in huis.

Oja, nog even laatste vraag over de versnellingsbak; in de manual staan de vul-en leegloopbout aangetekend; dat is duidelijk,.....maar er zit een wit dopje bovenop de versnellingsbak waar je vanuit de motorruimte bijkan. Dopje kan er ook af. Enig idee waar dat voor is? Is dit ook een vulopening?

Bedankt dat je me goed op weg geholpen; sommige zaken zijn wat moeilijk uit de boekjes te halen!

Don
Don
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Govert » 07 dec 2008, 12:20

Het witte dopje bovenop de versnellingsbak zegt me niet meteen wat, maar ik denk dat het een ontluchting is. Het differentieel heeft ook zo'n dopje bovenop zitten. Zo voorkom je dat er druk opgebouwd wordt als de bak warm wordt. Ik heb wel eens gehoord dat iemand daar in een noodgeval (hij kreeg de vulbout niet open) het differentieel mee gevuld heeft, maar dat is niet echt de bedoeling. Bovendien weet je dan niet precies of het niveau goed is.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Camiel300TDT » 07 dec 2008, 12:31

Als je van het merk Comma differentieel olie koopt type SAE 90 dan zit er op de fles een tuut die je kunt uittrekken in de verpakking, hiermee kun je precies het differentieel vullen. Een fles van dit type olie bevat 1 l, exacte hoeveelheid die in het differentieel gaat. Zorg dat de auto tijdens het vullen horizontaal staat, zodat er niet teveel of te weinig olie tot vlak onder de vulopening komt te staan.

Groetjes, succes

Camiel
Camiel300TDT
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Camiel300TDT » 07 dec 2008, 12:37

Pardon ik bedoelde "EP90 gear oil GP5" van Gomma. niet de SAE90 (ook van Gomma ik ben in de tussentijd even naar de schuur gelopen om te controleren wat ik opschrijf!)

Groetjes

Camiel
Camiel300TDT
 


Re:rara, wat is dit?

Berichtdoor Don » 07 dec 2008, 12:48

Govert

ontluchting; zou zo maar kunnen. Zal er vanaf blijven.

Camiel

Das wel handig zo'n fles. Olie voor de versnellingsbak heb ik al, maar ik moet nog voor het differentieel halen; ik zal er rekening mee houden.

Don
Don
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 54 gasten

cron